روزهای پررونق بازار خودرو / قیمت خودروهای داخلی در بازار




اخباراقتصادی - روزهای پررونق بازار خودرو

 بازار خودرو در آستانه دور جدید مذاکرات هسته‌ای که در وین در حال برگزاری است، کمی حالت انفعالی به خود گرفته است، با این حال خرید و فروش «شب عید» در جریان است؛ این را یک فعال بازار خودرو می‌گوید.

بعد از افزایش نرخ ارز و همچنین تشدید تحریم‌های غرب درسال91 صنعت خودرو از اتفاقات بین‌المللی تاثیرپذیر شده است تا آنجا که مثبت یا منفی بودن مذاکرات هسته‌ای می‌تواند بازار خودرو را آرام یا دچار تلاطم کند.

 هرچند نتایج این دور از مذاکرات هنوز مشخص نیست، اما با توجه به مثبت بودن فضای کلی، خرید و فروش در بازار خودرو جریان دارد درحالیکه پیش از این مشتریان در انتظار روشن شدن نتایج دست از خرید می‌کشیدند.

با توجه به مواردی که گفته شد و همچنین نزدیک بودن به روزهای پایانی سال، خرید و فروش از هفته گذشته در بازار جان گرفت و قیمت‌ها با اندکی افزایش يافت و روندی رو به رشد به خود گرفتند. این روند صعودی در بازار این هفته خودروهای داخلی نیز حفظ شده است، روندی که می‌تواند نشانه‌ای از خروج بازار از رکودی طولانی باشد.

اما علاوه‌بر دلایلی که ذکر شد، دلیل دیگری نیز باعث رونق معاملات در بازار خودروهای داخلی شده است. زمزمه‌های افزایش قیمت خودرو در سال آینده، یکی از دلایلی است که مشتریان را به خرید در آخرین روزهای سال تشویق می‌کند. با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال خودروسازان باز هم موضوع افزایش قیمت خودرو در سال 93 را پیش کشیده‌اند. آنها می‌گویند تنها به‌دلیل درخواست وزیر صنعت بوده که قیمت‌ها را ثابت نگاه داشته‌اند، اما در سال جدید چنین امکانی را ندارند و قیمت‌ها قطعا افزایش خواهند داشت.

این اظهار نظر خودروسازان در رابطه با قیمت خودرو در حالی است که شورای رقابت مسوول تعیین قیمت محصولات خودروسازان است و اگر قرار به ایجاد تغییری در قیمت خودرو باشد، این شورای رقابت است که تصمیم‌گیرنده نهایی خواهد بود. با این وجود هرچند صحبت‌های خودروسازان در رابطه با افزایش قیمت مورد تایید شورای رقابت نیست، اما همین اظهار نظرها تا حدودی باعث حرکت بازار به سمت خرید خودرو در فرصت باقیمانده از امسال شده است.

به هر ترتیب بازار خودرو این روزها در حال تجربه افزایش معاملات است، تجربه شیرینی که فعالان بازار خودرو به ادامه آن امیدهای زیادی بسته‌اند. به عقیده فعالان بازار در حال حاضر خرید و فروش خودروهای داخلی با رونق بیشتری نسبت به خودروهای وارداتی در جریان است. به گفته این فعالان، مشتریان وارداتی‌ها تا روشن شدن میزان تعرفه واردات خودرو در سال آینده و تاثیر آن بر قیمت‌ها برای خرید دست نگاه داشته‌اند.

 در این میان رکود خرید و فروش خارجی‌ها باعث شده است قیمت دو مدل از خودروهای وارداتی با کاهش همراه شود. خودروی IX55 یکی از مدل‌های هیوندایی است که طی هفته گذشته افت قیمت یک میلیون تومانی را تجربه کرد تا قیمت آن به 137 میلیون تومان برسد. دیگر خودرویی که در بازار وارداتی‌ها با افت قیمت همراه بوده، محصولی از خانواده تویوتا است. قیمت تویوتا کرولا طی هفته گذشته 2 میلیون تومان کاهش پیدا کرد تا به این ترتیب با قیمتی برابر با 126 میلیون تومان به فروش برسد.

صعود قیمت داخلی‌ها ادامه دارد
اما در بازار داخلی‌ها، برخی مدل‌ها روند صعودی قیمت را حفظ کرده‌اند.

 خودرویی مانند تندر پارس خودرو بعد از اینکه در هفته گذشته به 37 میلیون و 400 هزار تومان رسید، این هفته نیز 300 هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرد. این در حالی است که تندر ایران خودرو همچنان روی 37 میلیون تومان باقی مانده است. مدل E1 این خودرو نیز که به گفته فعالان بازار در بازار خیلی کم پیدا می‌شود، همچنان 33 میلیون تومان قیمت دارد.

پارس تندر نیز که در واقع فیس لیفتی از تندر90 است، مانند هفته گذشته روی 38 میلیون و 500 هزار تومان باقی مانده است.

در میان خانواده 206 نیز فقط تیپ 5 و V9 با افزایش قیمت همراه بوده‌اند.

 206 تیپ 5 که بعد از ترک ایران توسط پژو، در ایران خودرو تولید می‌شود طی هفته گذشته با 800
هزار تومان افزایش قیمت به 37 میلیون و 500 هزار تومان رسید.

تیپ 2 این خانواده اما روی 36 میلیون و 700 هزار تومان ثابت بوده است. آخرین نمونه‌های تیپ 2 که با همکاری فرانسوی‌ها در ایران به تولید رسید، شهریور امسال خطوط تولید را به مقصد بازار ترک کرد. این خودرو در حالی همچنان طرفدار دارد که به گفته فعالان بازار نمونه‌های صفر آن به سختی پیدا می‌شود.

از مدل‌های صندوقدار این خانواده V9 که دنده‌اتومات است روی 49 میلیون تومان باقی مانده و V8 نیز با افزایش قیمت یک میلیون تومانی به 38 میلیون تومان رسیده است.

رونق معاملات بازار طی هفته‌ای که گذشت باعث شد قیمت پژو 405 بنزینی که طی هفته‌های گذشته ثابت بود، با افزایش همراه شود. به این ترتیب این خودرو با 300 هزار تومان افزایش قیمت هم‌اکنون به قیمت 28 میلیون تومان رسیده است. مدل دوگانه سوز این خودرو اما هنوز روی قیمت 29 میلیون تومان باقی مانده است.

سمند ال.ایکس دیگر خودرویی است که پس از مدت‌ها ثبات قیمت افزایشی 300 هزار تومانی به خود دید و به 28 میلیون تومان رسید.

اما پارس سال با وجود پرطرفدار بودن در بازار خودرو همچنان روی قیمت 35 میلیون و 800 هزار تومان باقی مانده است و مدل دوگانه سوز آن هم مانند هفته‌های قبل با قیمت 29 میلیون تومان معامله می‌شود. به نظر می‌رسد بازار شب عید، تنها بر افزایش قیمت برخی از مدل‌ها اندکی تاثیر داشته تا آنجا که خانواده پراید که می‌توان گفت پرفروش‌ترین خودرو بازار است، تغییر قیمتی نداشته است. بر همین اساس قیمت هاچ‌بک این خانواده، یعنی مدل 111 تغییری نداشته و روی 19 میلیون و 200 هزار تومان باقی مانده است. پراید 131 و 132 نیز به ترتیب روی 17 میلیون 800 هزار تومان و 17 میلیون و 300 هزار تومان ثابت بوده‌اند. همچنین خودرو تیبا، روی قیمت 22 میلیون و 300 هزار تومان بدون تغییر بوده است.

نیسان تیانا و مگان هم که در میان مونتاژی‌ها از اقبال فراوانی برخوردارند طی هفته گذشته تغییر قیمتی نداشته‌اند و به ترتیب روی 138 میلیون تومان و 89 میلیون تومان باقی مانده‌اند.


                                      .............................................


قیمت خودروهای داخلی در بازار

اخبار,اخبار اقتصادی,قیمت خودروهای داخلی

 

اخبار اقتصادی  - دنیای اقتصاد

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------