آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

دارندگان کارت سوخت حتما بخوانند/ خبر جدید رسانه دولت درباره سهمیه بنزین خودروها

۶۰ لیتر سهمیه بنزین اردیبهشت‌ماه خودروهای شخصی بدون هیچ‌گونه تغییری، ساعت ۲۴ امشب در کارت‌های هوشمند سوخت شخصی شارژ می‌شود.…

برنج ايراني تـه مي‌گيرد



 اخباراجتماعی ,خبرهای  اجتماعی ,واردات برنج

  چند روزی است که زمزمه آزاد شدن واردات برنج به گوش می‌رسد و ظاهرا با اعتراض‌هایی نیز همراه بوده است 
   به گفته  نماینده ساری واردات سالانه یک میلیارد و ۵۶۸ میلیون دلار برنج از هند و ترکیه، ضربه کمرشکن به کشاورزان داخلی است
   مهم ترین موضوع در مورد برنج های قاچاق، مشخص نبودن استفاده از سموم، کود شیمیایی و آفت کش‌هاست
    در دو ماهه نخست سال جاری 124 هزار و 48 تن برنج به ارزش 104 میلیون و 44 هزار دلار به کشور وارد شد
    بر اساس آمار گمرک برنج پنجمین کالای عمده وارداتی در دو ماهه نخست سال جاری است
    چیزی حدود 10 تا 15 روز  تا زمان آغاز عرضه برنج داخلی باقی است در چنین زمانی آزاد شدن واردات برنج کار غلطی است
    فلسفه واردات این است که در ابتدا مقدار کمبود محصول در کشور معین شود و سپس اجازه واردات برای آن محصول صادر شود

شمال ایران در فصل نشاکاری برنج بسیار دیدنی است. فصل کاشت نشای برنج که می‌شود شالیکاران با چکمه‌های پلاستیکی سیاه ساعت‌های زیادی را در شالیزارهای پر از آب به کار مشغولند. کار برای این‌ها زن و مرد هم نمی‌شناسد، تنها چیزی که مي شناسد، زحمت زیاد است. نشای برنج با زحمت فراوان کاشته و مدت‌ها از آن مراقبت می‌شود تا به ثمر برسد و عطر مست کننده برنج ایرانی سراسر شمال کشور را پر کند. عطری که به جای این که تمام ایران را فرا بگیرد محدود به همان خطه شمال کشور می‌شود و بر سر اغلب سفره‌های ایرانی برنج‌های قدکشیده هندی و پاکستانی دیده می‌شود.


 انگار نه انگار که تولیدکننده داخلی برای چرخاندن چرخ اقتصاد کشور زحمت می‌کشد، انگار نه انگار که عطر مسحورکننده برنج ایرانی باید سراسر ایران را فرا بگیرد...


  زمزمه های آزاد شدن واردات برنج
چند روزی است زمزمه آزاد شدن واردات برنج به گوش می‌رسد و ظاهرا با اعتراض‌هایی نیز همراه بوده است  تا حدی که در مجلس شورای اسلامی نیز درگیری‌ای میان نماینده آمل و نماینده پارلمانی وزارت کشاورزی اتفاق افتاد که نماینده آمل ادعا کرد این درگیری به علت اعتراض وی به آزاد شدن واردات برنج بوده است. چندی پیش نیز نماینده مردم ساری در مجلس با اشاره به گزارش رسمی گمرک اعلام کرده بود: واردات سالانه یک میلیارد و ۵۶۸ میلیون دلار برنج از هند و ترکیه، ضربه کمرشکن به کشاورزان داخلی است. با این وجود در حال حاضر ظاهرا زمزمه‌هایی مبنی بر  آزاد شدن واردات برنج در کشور شنیده می‌شود. این در حالی است که تنها چند روز به آغاز عرضه  برنج داخلی باقی مانده است و تا زمانی که مقدار تولید داخلی مشخص نشود نمی توان درباره مقدار واردات تصمیم گیری کرد.


  هشدار در مورد برنج‌هاي قاچاق
سلامت برنج های خارجی همیشه محل بحث بوده است، این موضوع به خصوص در مورد برنج‌هایی که از راه قاچاق وارد کشور می‌شوند، مطرح بوده است. از همه این‌ها بدتر با وجود این که مدام  به مردم برای مصرف برنج‌های خارجی هشدار داده می‌شود و سلامت این برنج‌ها در اغلب موارد زیرسوال رفته است ولی کماکان با بحث واردات آن به کشور و حتی از آن بدتر با معضل قاچاق برنج روبه‌رو هستیم. مهم ترین موضوع در مورد برنج های قاچاق، مشخص نبودن استفاده از سموم، کود شیمیایی و آفت کش‌هاست. برنج های قاچاق به احتمال بسیار زیاد  در معرض آفات گوناگون از جمله فلزات سنگین قرار دارند بنابراین باید کنترل و نظارت بیشتری در واردات شان صورت گیرد.


  کاهش واردات بر اساس آمار گمرک
 جالب اینجاست که بر اساس آماری که گمرک منتشر کرده بود،  در دو ماهه نخست سال جاری 124 هزار و 48 تن برنج به ارزش 104 میلیون و 44 هزار دلار به کشور وارد شد. این میزان واردات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی 93/16درصد و از نظر ارزشی 21/32 درصد کاهش را نشان می‌دهد. بر اساس این گزارش در مدت مشابه سال گذشته 149 هزار و 334 تن برنج به ارزش 153 میلیون و 477 هزار دلار به کشور وارد شد. همچنین بر اساس آمار گمرک برنج پنجمین کالای عمده وارداتی در دو ماهه نخست سال جاری است.


  فلسفه واردات رفع کمبودهاست
چیزی حدود 10 تا 15 روز تا زمان آغاز عرضه برنج داخلی باقی است در چنین زمانی آزاد شدن واردات برنج در شرایطی که در حال حاضر تولید و عرضه برنج داخلی در حال مطرح شدن است و هنوز صورت نگرفته، کار بسیار غلطی است.


عنایت‌ا... بیابانی، قائم مقام دبیرکل خانه کشاورزی با ابراز تاسف در صورت آزاد شدن واردات برنج به «قانون» می‌گوید:  در جریانی که در مجلس پیش آمده اعتراض نماینده شهر آمل که جزو مراکز تولید برنج در کشور به شمار می‌رود به این مساله، اعتراض بجا و درستی بوده زیرا ایشان کاملا مطلع هستند که آزاد شدن واردات برنج چه مشکل و مصیبت بزرگی در کشور ایجاد خواهد کرد. فلسفه واردات برنج رفع کمبودهاست ولی در شرایطی که تولید برنج هنوز به نتیجه نرسیده و نزدیک به زمان آغاز عرضه برنج در کشور است، بحث آزاد شدن واردات مطرح شده است و این اصلا درست نیست.

 

بحث آزاد شدن واردات بعید به نظر می‎‌رسد که از سوی دولت مطرح شده باشد باید دید وزیر محترم کشاورزی که در یک زمانی با هر نوع واردات به کشور مخالفت کرده بود، چرا باید در مورد برنج که بر اساس تصمیماتی که گرفته شده ، قرار شده از لحاظ بحث استاندارد و سلامت، تولید برنج  بررسی شود، چنین تصمیمی بگیرد؟ در گذشته انواع و اقسام برنج آلوده در کشور توزیع می‌شد و نظارت درستی هم بر این مساله وجود نداشت. باید بررسی کرد  تا ببینیم مبادی ورود این برنج‌ها ازکجاست.

 

این مسائل باید شفاف و به مردم اطلاع رسانی شود. آزاد شدن واردات برنج در شرایطی رخ داده که تازه حدود 15 روز دیگر عرضه برنج در داخل کشور آغاز می‌شود و هنوز مشخص نیست چه میزان کمبود برنج در کشور وجود دارد. فلسفه واردات این است که در ابتدا مقدار کمبود محصول در کشور معین شود و سپس اجازه واردات برای آن محصول صادر شود. در سالی که سال اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل است و تصمیم به ایجاد شغل در کشور گرفته شده، چرا باید چنین اتفاقی رخ دهد؟ در حالی که شالیکار در کشور در حال تولید برنج است، در همین زمان چرا باید محصول تولید کننده داخلی نادیده گرفته شود و به قول معروف توی سر تولید داخلی بخورد؟ در حالی که تولیدکننده چرخ اقتصاد کشور را می‌چرخاند و برای اقتصادی شدن فضای کشاورزی کشور تلاش می‌کند.


  واردات باید معقول باشد
در چنین شرایطی این سوال مطرح است که آیا میزان برنجی که در شمال کشور تولید می‌شود کفاف همه نیاز کشور را می‌دهد؟  بیابانی در پاسخ به این سوال می‌گوید: درست است که محصول برنج شمال کشور کفاف کل جمعیت ایران را نمی‌دهد و نباید با واردات برنج مخالفت شود، ولی به طور معمول در کشور ما 2میلیون تن برنج در داخل تولید می‌شود و چیزی در حدود 700 هزار تن هم کمبود وجود دارد که با توجه به سرانه مصرف حدود 36 کیلو در کشور، باید از طریق واردات تامین شود. ولی مساله اصلی این است که تا الان مقدار زیادی برنج به کشور وارد شده و ظاهرا قرار است هنوز هم ادامه پیدا کند در حالی‌که این عمل به هیچ وجه منطقی و معقول نیست و این موضوع به طور قطع باید جدی گرفته شود.


 اخبار اقتصادی  -  قانون 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------