آخرین اخبار اقتصادی

اقتصاد ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد

یک اقتصاددان با بیان اینکه اقتصاد ایران در شرف سائوپائولویی شدن است، گفت: این سائوپائولویی شدن اقتصاد اتفاق افتاده و اکنون…

واردات خودرو در انحصار رانت‌خواران/ وزیر صنعت با فساد همراهی می‌کند



 اخباراقتصادی ,خبرهای  اقتصادی ,ثبت سفارش خودرو

برخی از افراد با علم به اینکه قرار است ثبت سفارش خودرو از سال جدید انجام نشود شروع به اخذ مجوز واردات خودرو در مقیاس هزار کردند به طوریکه اکنون فردی وجود دارد که مجوز واردات دو هزار خودوری تویتای هیبردی دارد

با وجود اظهارات وزیر صنعت،معدن و تجارت در هفته های گذشته در این خصوص که هیچ مشکلی برای ترخیص خودروهای خارجی وجود ندارد اما اظهارات فعالان این حوزه حاکی از این است که بیش از چند ماه است، سایت ثبت سفارش خودرو بسته شده و مجوزی برای واردکنندگان صادر نشده است.

یکی از ترخیص کاران این حوزه در گفت‌وگو با  ایلنا ضمن ابراز نارضایتی از وضع موجود اظهار داشت: در حالی که دولت به دنبال حذف رانت و فساد است اما اکنون وزیر صنعت به منشاء رانت‌های میلیاردی شده است.

شیرآوند ادامه داد: در طول عمر وزارت صنعت هیچ وزیری تا این حد با فساد همراهی نکرده است به طوری که با ایجاد رانت در حوزه وارداتبرخی یک شبه میلیاردر شده‌اند.

وی ادامه داد: مطابق قانون ورود خودروهای 2500 سی سی غیر مجاز است این درحالی است که برای خودروهای 2000 سی سی نیز محدودیت قائل شده اند و اجازه واردات آنها  را نیز نمی دهند. به طور مثال خودور بی ام دبلیو i8 که حجم موتور آن 2000 هزار سی سی است، خودروی تجملاتی محسوب شده و  از واردات آن جلوگیری می کنند و یا لند کروز که در تمام دنیا به عنوان خودروی خانواده معروف است را تجلماتی حساب می کنند.

این فعال حوزه واردات خودرو ادامه داد: پس از این مصوبه خودروهای معمولی همچون تویوتا کمری، النترا، هیوندای و کیا وارد می‌شد که اکنون با توجه به وضعیت پیش آمده واردات این  خودروها هم انحصاری شده است.

شیرآوند در پاسخ به نحوه و چگونگی رانت ایجاد شده در این حوزه گفت: برخی از افراد با علم به اینکه قرار است ثبت سفارش خودرو از سال جدید انجام نشود شروع به اخذ مجوز واردات خودرو در مقیاس چند هزار کردند به طوری که اکنون فردی وجود دارد که مجوز واردات دو هزار خودوری تویتای هیبردی دارد و در بازه‌های زمانی مختلف اقدام به وارد کردن آنها می کند.

وی ادامه داد: همین امر سبب شده که مجوز خودروی تویوتا که تا قبل از این 3 میلیون تومان بود اکنون 30 میلیون تومان معامله بشود و جالب اینجاست فقط عده‌ای خاص دارای این مجوزهای چندین هزار تایی هستند.

شیرآوند در رابطه با وضعیت خودروهایی که اکنون در گمرک مانده‌اند گفت: با توجه به وضعیت پیش آمده واردکنندگان خودور شاهد از بین رفتن سرمایه خود در پارکینگ بنادر هستند و علاوه بر اینکه خودروها زیر آفتاب و با شرایط نامناسب نگهداری می شوند وارد کننده بخت برگشته نیز باید به صورت پلکانی هزینه پارکینگ پرداخت کند به طوری که بعد از هر بازه زمانی 10 روزه هزینه پارکینگ افزایش پیدا می کند.

اظهارات این فعال حوزه واردات خودور در حالی است که مدیرعامل نمایندگی تویوتا در ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا از زمینه سازی این نمایندگی برای احداث کارخانه تویوتا در ایران خبر داده بود.

عبدالرضا فهیمی ضمن ابراز نارضایتی از واردات خودروهای این شرکت توسط افرادی حقیقی و حقوقی که هیچگونه رابطه ای با این نمایندگی ندارند گفت: واردات موازی خودروی تویوتا باعث شده ما به عنوان نماینده رسمی تویوتا در ایران ضربه بخوریم. زیرا باید به خودروهایی خدمات بدهیم که هیچگونه اطلاع و نظارتی  از واردات آنها نداریم و فقط به ما یک شماره شاسی ارائه می‌دهند.

فهیمی تصریح کرد: ما مجبوریم برای حفظ برند خودرویی که نمایندگی آن را بر عهده داریم به تمام خودروهای تویوتا خدمات و سرویس ارائه دهیم این در حالی است که بیشترین منفعت از وارد شدن این خودرو به جیب وارد کننده موازی رفته است.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------