تراز تجاری قطعه و خودرو همچنان منفی است/ واردات ؛244 میلیون دلار – صادرات ؛ 14 میلیون دلار



 اخبار اقتصادی ,خبرهای  اقتصادی,خودرو

 در حالی که از ابتدای سال جاری تا پایان اردیبهشت ماه بیش از 244 میلیون و 700 هزار دلار خودرو و قطعه وارد ایران شده است، حجم صادرات در این حوزه تنها 14 میلیون و 118 هزار دلار گزارش شده است .

 به گزارش خبرانلاين، بررسي ها نشان مي دهد تراز بازرگاني خودرو در ايران به رغم بهبود نسبت به سال هاي گذشته همچنان منفي است و حجم واردات بسيار بيشتر از رقم صادرات در اين حوزه است .

 خودرو يكي از استراتژيك ترين صنايع ايران است و حمايت هاي متعدد دولتي براي فعاليت اين صنعت در اختيار ان قرار گرفته است اما با اين حال اين صنعت عقب ماندگي هاي قابل توجهي را نسبت به صنايعي كه همپاي آن رد جهان شكل گرفته اند، داراست .

 صنايع خودروسازي ايران هر چند غير دولتي محسوب مي شوند اما دولت در تعيين شيوه مديريت آن سهمي قابل توجه را داراست . سهم خودروسازان داخلي از بازار خودرو در ايران بسيار بالاست و خودروهاي وارداتي سهمي اندك از اين بازار را در اختيار دارند . طي سال هاي گذشته با هدف حمايت از صنايع خودروسازي ، واردات خودرو به ايران ممنوع بود اما لغو اين ممنوعيت نيز با ملاحظاتي صورت گرفت تا بازار خودروهاي سواري مصرفي از دست خودروسازان داخلي خارج نشود .

 ايران هر چند تلاش كرده است بازارهاي صادراتي را نيز در اختيار بگيرد اما بررسي ها نشان مي دهد بازار خودروهاي ساخت ايران به كشورهاي همسايه مانند تركمنستان و عراق محدود شده است . پيش از اين سوريه نيز در فهرست خريداران خودروي ايراني قرار داشت اما در حال حاضر اين كشور به دليل درگيري هاي داخلي از جرگه واردكنندگان خودروي ايراني بيرون آمده است .

گمرك اعلام كرده است بالغ بر 4 هزار و 796 خودرو در دو ماه نخست سال وارد کشور شده است اين در حالي است كه آمارهاي ارائه شده از سوي گمرك نشان مي دهد در همين دوره زماني در حدود 760 دستگاه خودرو از ايران راهي بازارهاي جهاني شده است . عراق همچنان در صدر خريداران خودروي ايراني قرار دارد .

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------