تضعیف طبقه متوسط در 8 سال



 اخباراقتصادی ,خبرهای  اقتصادی ,  طبقه متوسط

  سیاست های اقتصادی هشت ساله در دولت احمدی نژاد به زعم بسیاری از متخصصان باعث تضعیف طبقه متوسط در کشور شد، اگرچه طبقه متوسط در تعریف نظری و از دیدگاه فلسفی و اجتماعی مورد بررسی قرار می گیرد اما در ایران این طبقه با اقتصاد پیوند اساسی خورده است.

افراد جامعه را بر اساس میزان برخورداری می توان به 3 بخش تقسیم کرد؛ طبقه ی بالا در ماه بالای20 میلیون درآمد دارند و حدود 7 تا 10 درصد افراد جامعه جزء این طبقه هستند. حدود بیش از 30 درصد جامعه جزء طبقه ی پایین محسوب می شوند. به آن وسط لایه های طبقه ی متوسط گفته می شود؛ یعنی آن اقشاری که بین طبقه ی بالا و پایین قرار گرفته اند.


دیدگاه غالب کارشناسان بر این است که در یک جامعه متعادل 80 درصد مردم متعلق به طبقه متوسط هستند.


اما آنچه که از آمارهای معیشتی مردم برمی آید این است که روند تضعیف طبقه متوسط و سرازیر شدن آن ها به طبقه محروم در 8 سال دولت عدالت محور رشد و شتاب بیشتری گرفت.


شعار عدالت احمدی نژاد مردم را سه برابر فقیرتر کرد
احمدی نژاد که شعار عدالت داد مردم را 2 تا 3 برابر فقیرتر کرد. یعنی طبقه متوسط فقیر شد و 80 درصد به طبقه فقیر نزول کردند و نتیجه آن نیز منجر به رکود شد.


عوض محمد پارسا رئیس هیات مدیره فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته در یک نشست خبری گفت: ما در آن سالها تحت تاثیر مافیا و واردکنندگان قاچاق قرار گرفتیم و نتوانستیم این مسئله را حل کنیم احمدی نژاد نیز که شعار عدالت داد مردم را 2 تا 3 برابر فقیرتر کرد. یعنی طبقه متوسط فقیر شد و 80 درصد به طبقه فقیر نزول کردند و نتیجه آن نیز منجر به رکود شد.
وی با بیان اینکه برای خروج از رکود مردم باید طبقه متوسط باشند، خاطرنشان کرد: پیشنهاد ما این است که قیمت حامل های انرژی واقعی شود و درآمد حاصل ازصادرات به صندوق توسعه ملی و رفاه ملی برود و حقوق بالای نرخ تورم برود تا مردم توانایی خرید داشته باشند و اقتصاد رونق بگیرد.


رئیس هیات مدیره فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته در ادامه با بیان اینکه احمدی نژاد مصوبات مجلس را اجرا نمی کرد، اظهار داشت: گفته شده بود که نرخ ارز باید سالیانه معادل تورم داخلی و خارجی تعدیل شود در حالی که سالی سه درصد تعدیل شد ما 45 درصد تورم داخلی داریم و تورم خارجی 3 درصد است یعنی ما باید 42 درصد تورم را اصلاح می کردیم که نشد اگر کنترل می شد ارز شاید 2000 تومان بود و این باعث می شد تولید و اشتغالزایی رونق بگیرد و مقاومت ما در قبال تحریم ها افزایش یابد.


برجام جلوی کلاهبرداری‌ها را گرفت
رئیس هیات مدیره فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته با بیان اینکه دولت روحانی در دوسال اول درگیر برجام بود و به مسائل و مشکلات ما چندان پرداخته نشد، گفت: برجام خارجی و داخلی باید به موازات هم جلو بروند البته باید گفت که اکنون تا حد زیادی مشکلات ارتباط خارجی و سوئیفت و گرفتن ضمانت نامه حل شده و نسبت به گذشته برای صادرکنندگان الان بهشت است.


وی افزود: در گذشته برای جابجایی پول کلاه برداری می شد و پول صادرکنندگان از بین رفت ولی الان که ارتباط بانکی وجود دارد و پول از بانک به بانک جابجا می شود برای ما مزیت است.


پارسا تصریح کرد: برجام 2این است که اگر روابط خارجی حل شود چگونه بتوانیم روابط داخلی را حل کنیم.


وی در ادامه با بیان اینکه دولت احمدی نژاد با 500 هزار میلیارد تومان بدهی صندوق خزانه را تحویل روحانی داد تا دولت اکنون به بانک و صندوق بیمه اجتماعی بدهکار باشد، افزود: از این میزان دولت حدود 100 هزار میلیارد تومان به بخش خصوصی بدهکار است و بخش خصوصی این پول را از بانکها گرفته و برای دولت خرج کرده اند و دولت این پول را پس نداده است بنابراین 90 درصد تولیدکنندگان و پیمانکاران از دولت طلبکار و به بانکها بدهکارند وبه این ترتیب ما وقتی معوقه داریم نمی توانیم ضمانت نامه بانکی بگیریم.


رئیس هیات مدیره فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته اظهار داشت: در تمام دنیا هرجا صادرت شکل گرفته دولت ریسک صادرکننده را پوشش داده یعنی بانک مرکزی و صندوق ضمانت صادرات باید بیمه کنند تا بخش خصوصی بتواند وام بگیرد اما در ایران اینگونه نیست.

 
احمدی نژاد اقتصاد ایران را ربع قرن عقب انداخت
همچنین مهدی پازوکی پیش از این در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی « ابتکار» گفت: آقای احمدی نژاد نه تنها مناقشه ی اتمی را حل نکرد بلکه اقتصاد ایران را محدود کرد و کاری که او به سر اقتصاد کشور آورد حداقل ربع قرن اقتصاد ایران را به عقب برد.


وی افزود: اگر دولت روحانی- در صورت برنده شدن انتخابات- بتواند بعد از 8 سال شاخص های کلان اقتصادی کشور را به زمان سال 84 بازگرداند باید به وزرای اش جایزه نوبل اقتصادی داد.


این استاد دانشگاه ادامه داد: احمدی نژاد اقتصادی را تحویل گرفت که در آن نرخ تورم کاهنده و شاخص بیکاری در مسیر کاهش قرار داشت و ذخایر ارزی کشور در حالت مثبت قرار داشت اما در سال آخر یک دولت بدهکار با نرخ تورم 40 درصد را تحویل دولت بعد داد.


وی با بیان اینکه بر اساس گزارش بانک مرکزی 640 میلیارد دلار درآمد نفتی دولت پیشین بوده است، اظهار کرد: این رقم در تاریخ ایران بی سابقه بوده است؛ چرا رئیس دولت پاک دستان، به مردم گزارشی از عملکرد خود با این حجم از درآمد نفتی نمی دهد؟


این استاد دانشگاه به اقدامات رئیس دولت پیشین اشاره کرد و گفت: رئیس دولت نهم و دهم در پایان دوره خود به اعضای کابینه مقادیر زیادی سکه از پول بیت المال داد در حالی که عملکرد اکثر این وزرا قابل دفاع نبوده است.


وی افزود: نشان های خدمت و لیاقت به کسانی داده شد که اقتصاد این کشور را به سمت قهقرا بردند و عده ای هم در زندان به سر می برند.


 اخبار اقتصادی  -  ابتکار 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------