ورود به آزادراه شمال از نوروز 96



 اخباراقتصادی,خبرهای اقتصادی ,ساخت آزادراه تهران و شمال

معاون اول رئیس‌جمهور صبح دیروز در بازدید از پروژه ساخت آزادراه تهران – شمال، با بیان اینکه سهم این پروژه 8 هزار میلیارد تومانی در بودجه سالانه کشور تنها در حد 20 میلیارد تومان است که این میزان تخصیص مالی بیشتر به طنز شباهت دارد، اعلام کرد: توان بودجه‌ای کشور به مراتب کمتر از نیاز مالی ابرپروژه‌های عمرانی است؛ بنابراین برای اجرای پروژه‌های بزرگ چاره‌ای جز ابتکارات جدید مالی و همچنین استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه و نقدینگی‌های خرد وجود ندارد.

اسحاق جهانگيري روز دوشنبه پس از بازديد از طرح آزادراه تهران ـ شمال با اشاره به حضور هفت پيمانكار بزرگ داخلي در اين طرح و كاسته شدن از سهم شركت‌هاي خارجي گفت: آن چيزي كه اجراي طرح‌هاي اينچنيني را به تعويق مي‌اندازد محدوديت‌ها و مسائل مالي است. وي با تاكيد براينكه نظام بانكي و مالي كشور بايد خود را براي تامين مالي طرح‌هاي بزرگ تجهيز كند، گفت: سال گذشته وزارت نفت توانست ظرف يك ساعت 5 هزار ميليارد تومان اوراق مشاركت در بازارسرمايه بفروشد. چنین ظرفيت‌هايي در بازار سهام و جامعه وجود دارد كه بايد در كارهاي توليدي و زيربنايي كشور هزينه شود.

معاون اول رئيس‌جمهوری با اشاره به پيشرفت فيزيكي مناسب آزادراه تهران ـ شمال گفت: بايد شرايط را فراهم كنيم تا حتي خارجي‌هاي طرف قرارداد كشور نيز كه به ايران مي‌آيند از اين پروژه بازديد كنند؛ زيرا چنين طرح‌هايي بيانگر توانمندي‌هاي ايران است و مي‌تواند بستر را براي صدور خدمات فني و مهندسي، اشتغالزايي و ارزآوري فراهم كند.

معاون اول رئيس‌جمهوری افزود: نبايد طرح آزادراه تهران ـ شمال به نماد ناكارآمدي جمهوري اسلامي مبدل شود، مردم اميدوارند كه چنين طرح‌هايي خيلي زود تكميل شوند و بايد به‌عنوان طرحي اولويت‌دار در دستور كار قرار گيرد. جهانگيري گفت: خوشبختانه در دو سه سال اخير اراده جدي ميان وزارت راه و شهرسازي و بنياد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامي شكل گرفته تا طرح آزادراه تهران ـ شمال در مدت زماني معقول به اتمام برسد.

وي افزود: پيشرفت فيزيكي پروژه آزادراه تهران - شمال از ابتداي دولت يازدهم 29 درصد بود که در حال حاضر به 59 درصد رسيده است. معاون اول رئيس‌جمهوری اظهار اميدواري كرد: قطعه یک اين آزادراه كه قرار است تا بهار سال آينده راه اندازي شود با پشتكار و تلاش بيشتر متوليان طرح تا پايان امسال خاتمه يابد و مردم بتوانند در عيد نوروز از اين مسير استفاده كنند.

همچنین وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تلاش كرده‌ايم تا با كاستن از سهم پيمانكاران خارجي بستر لازم براي حضور پيمانكاران داخلي را فراهم كنيم، افزود: سعی کرده‌ایم تا با به‌كارگيري جديدترين امكانات و دستگاه‌هاي فني ضمن افزايش طول عمر جاده بتوانيم جاذبه‌هاي طبيعي منطقه را حفظ كرده و با معماري نوين در همه بخش‌ها شرايطي فراهم كنيم كه مسافران در هنگام عبور از اين آزادراه بتوانند از چشم‌اندازهاي طبيعي بيشتري استفاده كنند. عباس آخوندي با ابراز خرسندي از پايبندي دولت و بنياد مستضعفان در عمل به تعهدات مالي گزارشي از اجراي قطعه‌هاي مختلف طرح آزادراه تهران ـ شمال ارائه کرد.

همچنين رئيس بنياد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامي با تاكيد براينكه اراده مشترك ميان مسوولان وزارت راه و شهرسازي و بنياد مستضعفان كليد پيشرفت طرح آزادراه تهران ـ شمال بوده است، گفت: در اين پروژه همدلي ميان مسوولان وجود دارد و تبلور كار و اراده و توان مهندسي ايراني قابل مشاهده است. محمد سعیدی‌کیا با اشاره به سرعت در تصميم‌گيري‌ها و رضايت پيمانكاران در اجراي طرح گفت: هدف مشترك ما اين است كه طرح با بهترين كيفيت در سريع‌ترين زمان به پايان برسد. به گزارش «دنیای اقتصاد» طول آزادراه تهران – شمال 124 کیلومتر است که با کاستن 67 کیلومتر از طول مسافت فعلی سفر از تهران به شهرهای شمالی، زمان سفر را کاهش می‌دهد.

منطقه یک آزادراه به طول 32 کیلومتر و با پیشرفت فیزیکی نزدیک 59 درصد پس از بهره‌برداری معادل 60 کیلومتر مسافت سفر از تهران به شهرهای شمالی کشور را کاهش می‌دهد. این در حالی است که براساس آخرین گزارش‌ها، سرعت کار در عملیات احداث قطعه یک آزاد راه، از 17 صدم درصد در ماه، در گذشته به 3 درصد در دولت یازدهم رسیده است که به معنای افزایش 17 برابری سرعت کار در این قطعه است.همچنین قطعه دو این آزادراه به طول 25 کیلومتر منجر به کاهش 5 کیلومتری مسافت سفر از تهران به شمال کشور خواهد شد. عمده تونل‌ها و پل‌ها در این قطعه واقع شده است. هم‌اکنون عملیات احداث در قطعه دو آزاده راه تهران – شمال آغاز شده است.

همچنین، در قطعه 3 آزادراه تهران – شمال، به طول 46 کیلومتر، هم‌اکنون مذاکرات با یک شرکت کره‌ای برای انجام همزمان عملیات سرمایه‌گذاری، طراحی و اجرا، به ارزش یک‌میلیارد و 300 میلیون دلار انجام شده و توافق‌های لازم در این زمینه به‌عمل آمده است. معاون اول رئیس‌جمهوری در حالی از انجام عملیات بهره‌برداری از آزادراه تهران – شمال خبر می‌دهد که براساس برنامه زمانبندی اعلام شده تا سال 99 باید هر 4 قطعه آزادراه تکمیل و افتتاح شود. این در حالی است که هم‌اکنون تردد تنها در قطعه 4 آزادراه انجام می‌شود. علاوه‌بر افزایش سرعت عملیات احداث قطعه یک آزاد راه، به میزان 17 برابر در دولت یازدهم، کنار گذاشتن تدریجی شرکت‌های چینی از طریق محدودسازی فعالیت آنها در آزادراه و جایگزینی آنها با پیمانکاران ایرانی و کره‌ای از دیگر اتفاقات عمرانی قابل‌توجه در این پروژه طی دو سال اخیر است.


  اخبار اقتصادی -  دنیای اقتصاد 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------