آخرین اخبار اقتصادی

عبدالناصر همتی،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

کنایه سنگین همتی به دولت رئیسی: برای رشد اقتصادی ⁩۴ درصد و تورم ۴۲ درصد از همدیگر تشکر می‌کنند

رییس‌کل اسبق بانک مرکزی عنوان کرد: سال ۹۹ در اوج فشار حداکثری و کرونا و با درآمد نفتی ۷.۵ میلیارد دلار، رشد اقتصادی ۴.۲ درصد…

محدودیت ساخت و ساز در گسل‌های تهران



 اخباراقتصادی ,خبرهای  اقتصادی, ساخت و ساز

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از ابلاغ نقشه‌های پهنه‌های گسلی در محدوده تهران خبر داد و گفت: ساخت و ساز در پهنه گسل‌های شهر تهران محدودتر شده و ساخت برج و بیمارستان ممنوع می‌شود.

به گزارش  مهر، محمد شکرچی‌زاده در نشستی خبری با اشاره به وجود خطر زلزله در کشور، گفت: در اغلب شهرهای بزرگ مانند تهران، ‌ مشهد و کرمان با خطر مهم زلزله روبرو هستیم، به همین دلیل نقشه های پهنه های گسلی در محدوده تهران مشخص و ابلاغ شده است.

وی با بیان اینکه ابلاغ این نقشه‌ها در حقیقت با هدف پیشگیری از افزایش تلفات جانی و مالی زلزله‌ خواهد بود و در حقیقت ریسک حوادث را در این مناطق کاهش خواهد داد، افزود: تجربه نشان داده است که مکان‌های نزدیک گسل‌ها بیشترین آسیب‌ را از وقوع زلزله داشته‌اند، بنابراین در ویرایش آئین‌نامه ۲۸۰۰ پیش‌بینی شده بود که ساخت و ساز در نزدیک گسل‌ها باید با محدودیت‌هایی همراه باشد.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه بنابراین در ویرایش چهارم آئین نامه ۲۸۰۰ که از شهریورماه سال گذشته الزامی شده محدوده گسل‌ها در محدوده‌هایی مشخص شده، اعمال خواهد شد، اظهار داشت: در این ابلاغیه گسل‌های مهم تهران را تعریف کردیم و در نقشه‌ها به خوبی قابل وضوح هستند.

وی با اعلام اینکه این اقدام باید از ۲۰ سال پیش انجام می‌شد، چرا که اگر این اتفاق رخ می‌دهد آستانه خطرپذیری و تخریب زلزله را کمتر می‌کرد، گفت: بنابراین مرحله بررسی و مرحله تطبیق گسل‌ها باید ادامه یابد تا این موضوع علاوه بر شهر تهران در سایر کلانشهرها نیز مدنظر قرار گیرد.

همچنین علی بیت‌اللهی مدیر دفتر زلزله شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه این ابلاغیه کار بسیار مهم برای تمام مهندسان و ارگان‌های تصمیم‌گیر در ساخت و سازهای شهری است و برای انجام مراحل نهایی به دبیرخانه شورای عالی معماری و شهرسازی ارائه شده است، گفت: نقشه گسل‌های شهر تهران در ۱۰ سال گذشته با همت سازمان مدیرت بحران و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و کارگروه زلزله مورد توجه قرار گرفت تا در ساخت و سازهای جدید، دقت بیشتری شود.

وی با اشاره به اینکه از این پس هر ساختی و سازی در شهر تهران باید براساس این نقشه انجام گیرد، اظهار داشت: این ابلاغیه در شهر تهران به عنوان الگو برای سایر شهرهای کشور مثل تبریز، مشهد و کرمان نیز تسری خواهد یافت.

مدیر دفتر زلزله شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه امیدواریم با توجه به این نقشه، اتفاقی که هفته گذشته در منطقه شهران روی داد دیگر اتفاق نیافتد، گفت: با مشخص شدن نقشه‌ها کار تقاطع شریان‌های حیاتی با گسل‌ها مشخص خواهد شد تا در این مناطق حساسیت‌های بیشتر وجود داشته باشد.

وی افزود: با ابلاغ این نقشه‌ها ساختمان‌هایی که روی حریم گسل‌ها ساخته شده است، باید مقاوم سازی شود، همچنین ساخت بیمارستان و یا برج‌های بلند در این مناطق ممنوع خواهد شد.

بیت اللهی با بیان اینکه اگر بیمارستانی در حریم گسل‌های وجود داشته باشد، مقاوم سازی می شود، اظهار داشت: در حال حاضر ۳۰ قطعه گسل در شهر تهران با طول‌های مختلف وجود دارد و گسل‌های ناشناخته دیگری هم در سطح شهر هست.

مدیر دفتر زلزله شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تصریح کرد: ۴ کیلومتر گسل کن، ۷ کیلومتر گسل طرشت و گسل نیاران هم در دستور کار قرار دارد که به آمار گسل های تهران افزوده شود.
 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------