آخرین اخبار اقتصادی

عبدالناصر همتی،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

کنایه سنگین همتی به دولت رئیسی: برای رشد اقتصادی ⁩۴ درصد و تورم ۴۲ درصد از همدیگر تشکر می‌کنند

رییس‌کل اسبق بانک مرکزی عنوان کرد: سال ۹۹ در اوج فشار حداکثری و کرونا و با درآمد نفتی ۷.۵ میلیارد دلار، رشد اقتصادی ۴.۲ درصد…

رشد 3.5 درصدی قیمت مسکن در خرداد نسبت به سال قبل



 اخباراقتصادی,خبرهای  اقتصادی, مسکن

متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران در خردادماه سال جاری 42.2 میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب به میزان 1.2 و 3.5 درصد افزایش نشان می دهد.

به گزارش فارس به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، تحولات بازار مسکن شهر تهران در خرداد ماه سال1395، که برگرفته از آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور است، توسط اداره بررسی ها و سیاست های اقتصادی بانک مرکزی تهیه و منتشر شد.

بر اساس این گزارش، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران در خردادماه  سال جاری  42.2 میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب به میزان 1.2 و 3.5 درصد افزایش نشان می دهد.بیشترین رشد متوسط قیمت در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل به منطقه 16 )معادل 9.6  درصد( و بیشترین کاهش قیمت به منطقه 7 )معادل 3.9 درصد تعلق دارد.

در سه ماهه نخست سال 95 نیز تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی شهر تهران به 36.9 هزار واحد مسکونی بالغ شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 5.9 درصد افزایش نشان می دهد. در این مدت متوسط قیمت یک مترمربع بنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی در شهر تهران 41.6 میلیون ریال بوده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل 2.7 درصد افزایش نشان می دهد.

در خرداد ماه سال 1395 شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب 9.7 و 10.5 درصد رشد نشان میدهد. ماهیت قراردادهای اجاره مسکن که غالبا یک ساله تنظیم می گردند و نیز اثرپذیری شاخص اجاره بهای مسکن از سیاست های کنترل و مهار تورم، سبب تغییر متناسب اجاره بها با تحولات نرخ تورم در کشور شده است.

حجم معاملات و متوسط قیمت یک متر مربع واحد مسکونی در خرداد ماه سال 1395 به ترتیب معادل15.5 هزار واحد مسکونی و 42.2 میلیون ریال بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل از آن به ترتیب به میزان 0.6 درصد کاهش و 3.5 درصد افزایش نشان می دهد.

کاهش اندک حجم معاملات در این ماه نسبت به دوره مشابه سال قبل عمدتاً متاثر از همزمانی نیمه دوم خردادماه سال جاری با ماه مبارک رمضان بوده است. در مجموع سطح مناسب معاملات انجام شده در بهار سال جاری نشانگر استقبال متقاضیان از خرید مسکن در ماه های اخیر می باشد. با توجه به چشم انداز بهبود فضای اقتصاد کلان و رویکرد سیاستگذار پولی در کمک به تسهیل اعتباری بخش مسکن و همچنین برنامه کاهش نرخ های سود بانکی متناسب با روند نزولی نرخ تورم، انتظار می رود حجم معاملات در ماه های پیش رو از روند افزایشی برخوردار شود.

بررسی تحولات بازار اجاره بهای مسکن در خرداد ماه سال 1395 نیز موید تغییر متناسب اجاره بها با تحولات نرخ تورم است، به طوری که شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابهسال قبل به ترتیب 9.7 و 10.5 درصد رشد نشان می دهد.
 0

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------