آخرین اخبار اقتصادی

اقتصاد ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد

یک اقتصاددان با بیان اینکه اقتصاد ایران در شرف سائوپائولویی شدن است، گفت: این سائوپائولویی شدن اقتصاد اتفاق افتاده و اکنون…

تکذیب کاهش تولید مرغ/ اختصاص یارانه به لبنیات ابلاغ شد



 اخباراقتصادی ,خبرهای  اقتصادی ,  قیمت  مرغ

معاون وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه کلیات اختصاص یارانه ۲۰۰ میلیارد تومانی برای صادرات لبنیات ابلاغ شده است و منتظر اولین تخصیص اعتبار آن هستیم، کاهش تولید مرغ در کشور را تکذیب کرد.

حسن رکنی در گفتگو با مهر در واکنش به مباحث مطرح شده مبنی بر اینکه کاهش ۵۰ درصدی جوجه ریزی دلیل گرانی مرغ است، اظهارداشت: چنین موضوعی قطعا صحت ندارد.

وی با بیان اینکه تولید مرغ در کشور از استمرار برخوردار است، گفت: ممکن است گاهی مسیر تولید با فراز و نشیب‌هایی همراه شود اما کاهش ۵۰ درصدی، به این راحتی اتفاق نمی‌افتد.

معاون وزیر جهادکشاورزی با اشاره به اینکه ماه مبارک رمضان ماهی است که مصرف مواد پروتئینی در آن افزایش پیدا می‌کند، افزود: مرغ نیز یکی از آن محصولاتی است که تقاضا در ماه مبارک رمضان برای آن افزایش پیدا می‌کند ضمن اینکه ما در حال حاضر با استمرار عرضه این کالا در بازار مواجه هستیم و جایی را پیدا نمی‌کنیم که بگویند مرغ بر عرضه ندارند.

رکنی با بیان اینکه در حال حاضر کشش بازار افزایش یافته و تقاضا اندکی بیشتر از عرضه است، گفت: ما برای جبران این موضوع، باید از محل ذخایر دولتی استفاده کنیم.

وی ادامه داد: ما ذخایر کافی از محل تولیدات داخلی داریم و هیچ کمبودی در این زمینه وجود ندارد ضمن اینکه برای ماه مبارک رمضان این محصول  را در نقاط مختلف از جمله نمایشگاه‌هایی که به مناسبت این ماه برگزار می‌شود، فروشگاه‌های عرضه کننده و اداراتی که به این کالا نیاز داشتند تا آن را در اختیار کارکنان خود قرار دهند، توزیع کردیم و به میزان کافی مرغ در اختیار آن قرار دادیم.

رکنی با بیان اینکه سرانه تولید مرغ در کشور ما بین ۲۶ تا ۲۷ کیلوگرم و در دنیا حدود ۱۵ کیلوگرم است، تاکید کرد: هیچ مشکلی در تامین و عرضه گوشت مرغ نداریم.

معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی قیمت مرغ را در مراکز عمده فروشی متعادل خواند و گفت: مساله قیمت در خرده فروشی‌ها را ما کنترل نمی‌کنیم چراکه دستگاه نظارتی نیستیم.

رکنی با بیان اینکه از این افزایش قیمت مرغ در خرده‌فروشی‌ها  چیزی نصیب تولیدکنندگان نمی‌شود، اضافه کرد: قیمت عرضه باید منصفانه باشد.

چرا مرغ منجمد مورد استقبال مصرف کنندگان قرار نمی‌گیرد؟

معاون وزیرجهاد کشاورزی با اشاره به اینکه تولید مرغ منجمد با شاخص‌ها و استانداردهای بهداشتی انجام می‌شود، افزود: پروسه نگهداری و عرضه این کالا نیز به گونه‌ای است که باعث می‌شود محصول کیفیت بالایی داشته باشد علاوه بر اینکه قیمت مناسبی هم دارد، در واقع دولت برای این کالا یارانه پرداخت می‌کند تا محصولی خوب و ارزان در اختیار مردم قرار بگیرد.

رکنی به این پرسش که چرا مرغ منجمد چندان  مورد استقبال مردم قرار نمی‌گیرد؟ پاسخ داد: مشکل اصلی این است که ما باید مرغ منجمد را به صورت قطعه بندی شده عرضه کنیم که هنوز این اتفاق به شکل عمده رخ نداده است

وی اضافه کرد:هنگامی که مصرف کننده مرغ منجمد را به شکل کامل خریداری می‌کند ۲ حالت وجود دارد یا اینکه وقتی این محصول از حالت انجماد خارج شد باید بلافاصله مصرف شود و یا باید  به صورت منجمد آن را در فریزر نگهداری کنند، که در این صورت هم حجم زیادی را اشغال می‌کند؛ بنابراین ممکن است استفاده از این نوع مرغ برای خانم‌های خانه‌دار مطلوبیت چندانی نداشته باشد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه ما به دنبال این هستیم که حداقل بخشی از ذخیره سازی خود را به شکل قطعه بندی شده، انجام دهیم، افزود: سال گذشته ما این کار را آغاز و حدود هزارتن مرغ را به شکل قطعه بندی شده خریداری کردیم که اماکن پرمصرف از جمله بیمارستان‌ها و دانشگاه‌ها بلافاصله آن‌ها را خریداری کردند و امکان عرضه این محصولات به مصرف کنندگان خانوار بوجود نیامد.

رکنی اضافه کرد: ما باید در این زمینه بیشتر کار کنیم تا مشکلات مصرف کنندگان هنگام استفاده از مرغ منجمد برطرف و نظر آنان به این محصول جلب شود.

وی با بیان اینکه از نظر کمیت و کیفیت مرغ‌هایی که  به صورت گرم ویا منجمد عرضه می‌شوند، هیچ مشکلی وجود ندارد، اظهارداشت:  امیدوار هستیم این روند کماکان ادامه پیدا کند تا ما علاوه بر تامین نیاز داخل بتوانیم صادرات این کالا را نیز رونق دهیم.

صادرات ۱۰ هزار تن مرغ و ۱۳ هزار تن تخم مرغ

رکنی با اشاره به اینکه بازارهای صادراتی آسان به دست نمی‌آید که آسان از دست برود، گفت: رقابت در این زمینه بسیار زیاد است و ما باید برای موفقیت خودمان برنامه‌های بلند مدت داشته باشیم به عنوان مثال کیفیت عرضه باید روز به روز بهتر شود که خوشبختانه در این مورد ما مشکلی نداریم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی میزان صادرات فرآورده‌های دامی در سال‌جاری را نیز مورد اشاره قرار داد و  اضافه کرد: ما در دو ماهه نخست امسال حدود ۱۰ هزارتن مرغ از کشور صادر کرده‌ایم.

رکنی میزان صادرات تخم مرغ را در ۳ ماه امسال نیز حدود ۱۳ هزارتن اعلام کرد و افزود: همچنین در ۳ ماهه امسال ۳۴۰ هزار راس دام سبک نیز به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر شده است.

به گفته این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی در زمینه مرغ و تخم مرغ زیرساخت‌های کشور به شکلی است که امکان افزایش صادرات این محصولات وجود داردو باید در این‌باره تلاش بیشتری شود.

رکنی با بیان اینکه نیازهای کشورهایی که مقاصد صادراتی ما هستند باید در نظر گرفته شود، گفت: کیفیت مرغ تولیدی ما مناسب اما سایز آن نامطلوب است، که باید این مورد اصلاح شود.

وی با اشاره به اینکه سایز مناسب مرغ بین یک کیلو و ۲۰۰ تا یک کیلو و ۸۰۰ گرم در کشورهای متخلف متفاوت است، اظهارداشت: مرغ سنگینی که در کشور ما مورد استفاده قرار می‌گیرد در هیچ یک از کشورهای منطقه مصرف نمی‌شود و تجارت جهانی مرغ بر روی سایز حدود یک کیلو و ۲۰۰ گرم است.

رکنی یکی از اهداف مهم وزارت جهاد کشاورزی را با توجه به زیرساخت‌هایی که در بخش دام و طیور وجود دارد، افزایش صادرات و رونق بخشیدن به این امر عنوان کرد و گفت: تحقق این مساله نیازمند حمایتی جدا از اقداماتی که در حال حاضر انجام می‌شود، است.

اختصاص یارانه ۲۰۰ میلیاردتومانی به لبنیات ابلاغ شد

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در همین راستا ما برای صادرات لبنیات ۲۰۰ میلیارد تومان مشوق صادراتی درخواست کردیم که به تصویب دولت رسیده و کلیات آن نیز ابلاغ شده اما هنوز تخصیص اعتبار انجام نشده است، افزود: ما منتظر اولین تخصیص اعتبار آن هستیم ضمن اینکه این اتفاق می‌تواند میزان صادرات ما را بلافاصله به شکل جهشی افزایش دهد. به گفته رکنی، ایران به بیش از ۳۰ کشور لبنیات صادر می‌کند.

وی درباره اختصاص مشوق صادراتی به بخش طیور نیز گفت: برای بخش طیور درخواست وزارت جهاد کشاورزی ۱۰۰ میلیارد تومان مشوق صادراتی در فاز اول بوده که موضوع به مقامات ارشد دولتی منعکس شده و در هیات دولت در دستور کار قرار گرفته است؛ امیدوار هستیم مورد تایید قرار بگیرد.

رکنی با بیان اینکه مشوق مذکور برای مرغ و تخم مرغ در نظر گرفته شده است، افزود: ترجیح ما این است که در فاز اول این مشوق برای صادرات مرغ مورد استفاده قرار بگیرد.

معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی اظهارداشت: درکل پیش بینی ما برای تولید، به شکلی است که توامان بتوانیم نیاز بازار داخل را تامین و بازارهای صادراتی را نیز حفظ کنیم.

رکنی با بیان اینکه اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده که لازم بوده است اما کافی نیست، گفت: خوشبختانه توازن تجاری ما در بخش دام و طیور طی  ۲ ماهه امسال منجر به تراز مثبت ۱۱۰ میلیون دلاری شده است و امیدواریم بتوانیم این روند را تا انتهای سال پیش ببریم.
 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------