آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

خبر جدید دولت درباره حقوق امسال کارمندان

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان دولت در سال جاری خبر داد. به گزارش خبرآنلاین، داوود منظور در…

جراحي يارانه‌ها: قيمت بنزين از ارديبهشت 93 تغيير مي‌كند و فهرست يارانه‌بگيران از اسفند ماه 92



اخبار,اخبار اقتصادی,قانون هدفمندي یارانه ها

 

اخبار اقتصادی - قيمت بنزين از ارديبهشت 93 تغيير مي‌كند
فهرست يارانه‌بگيران از اسفند ماه 92 دچار تغيير مي‌شود
جراحي يارانه‌ها

 محمود احمدي‌نژاد رييس دولت‌هاي نهم و دهم روزي بر صفحه تلويزيون حاضر شد و با صراحت گفت: «اين پولي كه به عنوان يارانه نقدي به مردم داده مي‌شود را هيچ دولتي نمي‌تواند قطع كند.»اين روزها دولت يازدهم كه با كسري بودجه 40 هزار ميليارد توماني تامين منابع 130 هزار ميلياردتوماني يارانه نقدي دست به گريبان است، معناي حرف احمدي‌نژاد را خوب مي‌فهمد.

دولت يازدهم قصد ندارد از قانون عدول كند و منابع يارانه نقدي را از هر جايي تامين كند و از طرف ديگر نيك مي‌داند هرگونه افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي به ويژه بنزين ممكن است به لحاظ انتظارات شهروندان فضايي براي خيزش سطح عمومي قيمت‌ها فراهم كند و بيم دارد كه بر تهيدستان فشار وارد شود. به اين ترتيب است كه دولت در شرايط دشواري گرفتار شده است. يكي از بزرگ‌ترين گرفتاري‌هاي دولت يازدهم پيدا كردن راهبرد اطلاع رساني درباره اهداف و پيامدهاي اجراي مرحله تازه قانون هدفمندي است.

 

منتقدان دولت سعي دارند دولت را وارد چالش بنزين كرده و با ارائه تحليل‌هاي نه‌چندان جامع اقدام دولت را گونه‌يي نشان دهند كه توجه به مردم ندارد. اطلاع‌رساني درست از تغيير شرايط شامل زمان اجرا، گروه‌هاي هدف يارانه‌بگير، گروه هدفي كه قرار است داوطلبانه يا با مقررات از دريافت يارانه كنار بروند، ميزان دقيق افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي و سهم افزايش قيمت كالاهاي حساس‌تر مثل بنزين نكات بسيار مهمي است كه دولت هنوز گويا درباره آن به نتيجه نرسيده است.

 

اينكه هر مسوول سطح بالا در نهاد رياست جمهوري يا در دولت با اطلاع‌رساني قطره‌يي و شايد متناقض نوعي سردرگمي ايجاد مي‌كند بايد در كانون توجه قرار گيرد. تازه‌ترين خبر را اما علي طيب‌نيا در جلسه شوراي گفت‌وگوي دولت و بخش خصوصي داده است. علي طيب‌نيا، وزير امور اقتصادي و دارايي كه روز گذشته در اتاق بازرگاني ايران حاضر شده بود درباره يارانه‌ها چند نكته را يادآور شد: اول اينكه از اول فروردين به گروهي از افراد يارانه 45 هزار توماني داده نخواهد شد.

 

اين گروه پس از پر كردن اظهارنامه مشخص خواهند شد. دوم، افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي حتمي است اما شيب افزايش قيمت هر حامل متفاوت است و سرعت زيادي ندارد. وزير اقتصاد تاكيد كرده است ركود فعلي موجب شده است كه حال و روز توليدكنندگان در افزايش قيمت‌ها لحاظ شود تا ضربه‌يي به توليد نخورد.او گفته است، معيار شناسايي افراد براي اختصاص يارانه سطح درآمد آنهاست و براي شناسايي درآمد افراد راه‌هاي مختلفي از جمله احتمالا حساب‌هاي بانكي مورد توجه است.


اجراي فاز دوم هدفمندي در كوتاه‌ترين زمان ممكن
معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رييس‌جمهور از اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها در كوتاه‌ترين زمان ممكن خبر داد و گفت: ضوابط اقتصاد مقاومتي تا پايان سال جاري تدوين مي‌شود. به گزارش مهر، محمدباقر نوبخت در مورد آخرين تصميمات دولت براي اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها گفت: مجلس شوراي اسلامي تبصره 21 را كه چگونگي اجراي هدفمندي يارانه‌ها را مشخص مي‌كرد، تصويب كرد كه در آينده نزديك در اختيار قوه مجريه قرار خواهد گرفت.

 

معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رييس‌جمهوري با بيان اينكه دولت خود را براي اجراي مرحله دوم هدفمندي يارانه‌ها آماده كرده و هيچ زماني را براي بهره‌گيري از منابع از دست نخواهد داد، افزود: جلسات مربوطه به طور مرتب در راستاي اجراي مطلوب فاز دوم هدفمندي برگزار مي‌شود و آيين‌نامه اجرايي ذيل تبصره 21 نيز در حال تهيه و تنظيم است تا بتوانيم آن را در كوتاه‌ترين زمان ممكن اجرا كنيم.

 

وي افزود: دولت هيچ زماني را به صورت رسمي براي اجراي فاز دوم هدفمندي اعلام نكرده و اين در حالي است كه اين قانون از نخستين روز فروردين سال 93 لازم الاجراست و در هر فرصتي كه براي دولت مهيا باشد، بلافاصله آن را اجرا خواهد كرد. معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رييس‌جمهوري درمورد تعيين قيمت جديد بنزين اظهارداشت: پس از آنكه نتايج در اين زمينه مشخص شود، اطلاع‌رساني در زمان مناسب انجام خواهد شد.
اخبار اقتصادی - اعتماد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------