آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

خبر جدید دولت درباره حقوق امسال کارمندان

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان دولت در سال جاری خبر داد. به گزارش خبرآنلاین، داوود منظور در…

مشوق های جدید ایران به غول های نفتی جهان چیست؟



اخبار,اخباراقتصادی,قراردادهای نفتی ایران


اخبار اقتصادی - مشوق های جدید ایران به غول های نفتی جهان چیست؟

ایران به شرکای خارجی برای اکتشاف و استخراج نفت خام و گاز طبیعی، مشوق هایی پیشنهاد خواهد کرد و از آنجا که به دنبال تقویت درآمد خود پس از رفع تحریم های بین المللی است، دستمزد بسیار زیادی پرداخت خواهد کرد.

بلومبرگ نوشت: ایران به شرکای خارجی برای اکتشاف و استخراج نفت خام و گاز طبیعی، مشوق هایی پیشنهاد خواهد کرد و از آنجا که به دنبال تقویت درآمد خود پس از رفع تحریم های بین المللی است، دستمزد بسیار زیادی پرداخت خواهد کرد.

به گزارش تیک ، در همایش هم اندیشی در تهران، مسؤولان صنعت نفت اعلام کردند در قراردادهای جدیدی که ایران می بندد، برای طرح های اکتشاف و تولید در میادین با خطرپذیری بالا، مبالغ بیشتری داده می شود. مدیران داخلی و بین المللی در نشستی دو روزه، به بحث و گفتگو درباره قوانین حاکم بر تولید نفت و گاز، در صورت لغو تحریم های غرب بر صادرات انرژی ایران،پرداختند. کمیته بازنگری الگوی قراردادهای جمهوری اسلامی، شرایط جدید را که "قرارداد نفتی ایران" نام گرفته است، معرفی کرد.

مهدی حسینی، مشاور انرژی دولت که مسؤولیت کمیته بازنگری را در وزارت نفت بر عهده دارد، در این هم اندیشی گفت: « همه قراردادهای کنونی بازار و الگوهای سودآور موجود را تجزیه و تحلیل کرده ایم و این نتیجه آن بررسی هاست. این الگو، الگویی مناسب و انعطاف پذیراست.»

ایران، که عضو "سازمان کشورهای صادر کننده نفت" است، سرگرم بررسی محدود کردن برنامه هسته ای خود در ازای رفع تحریم های غرب بر بخش های مالی و انرژی این کشور است. ایران در 20 فوریه با شش قدرت جهان توافق کرد که ماه آینده مذاکراتی آغاز شود که ممکن است پیش از پایان دوره 6 ماهه مقرر در موافقت نامه موقت، به توافق هسته ای بلندمدتی بیانجامد. آمریکا و متحدانش بر این باورند که ایران به دنبال توسعه فناوری جنگ افزارهای هسته ای است؛ ایرانی ها این ادعا را رد می کنند.

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت، در این هم اندیشی گفت: «مسؤولیت اصلی ما» افزایش تولید است.

پرداخت های انرژی
حسینی گفت بر اساس شرایط پیشنهاد شده، "شرکت ملی نفت ایران" که شرکتی دولتی است، برای تولید گاز و نفت خام، با شرکت های بین المللی قراردادهای همکاری امضا می کند که هدف آنها مدیریت طرح ها، تأمین منابع مالی، و افزایش ضریب بازیافت هیدروکربن است. بر اساس سخنرانی های انجام شده در این هم اندیشی، به شرکایی که طرح های اکتشاف را انجام می دهند، در ازای کار آنها، سهمی از صادرات، داده می شود.

وی گفت: «مالکیت ذخایر، ملی است و از این رو، انتقال مالکیت آنها امکان پذیر نیست.» وی افزود دولت می خواهد قراردادهایی پیشنهاد کنند که به ایجاد روابط بلنددت با شرکا کمک کنند.

شرکت های بین المللی در پی دستیابی به هیدروکربن ها برای حفظ ذخایر هستند؛ نوعی برداشت که در آن سهمی از نفت به آنها تعلق می گیرد.

اهداف تولید
علی کاردر، معاون سرمایه گذاری "شرکت ملی نفت ایران" گفت شرکت ها هیچ حقی در [مالکیت] منابع ندارند و می توانند پس از انجام عملیات اکتشاف و زمانی که میدان به اهداف تولیدی خود می رسد، [بخشی از] محصولاتی را که به دست می آورند، به عنوان بهای کار خود بردارند.

برگزار کنندگان هم اندیشی گفتند " گازپروم" روسیه، "شرکت ملی نفت" چین و "بی اچ دی ملی نفت" مالزی یا "پتروناس" از جمله شرکت های خارجی حاضر در همایش بودند.

حسینی گفت شرکت های بین المللی به عنوان عامل انحصاری در بلوک های اکتشاف فعالیت می کنند و مسؤولیت مخاطرات آن طرح ها را بر عهده دارند. بر اساس قراردادهای جدید، به شرکت پیمانکار مجوز 15 تا 20 سال استخراج نفت، پس از 7 تا 9 سال اکتشاف، داده می شود.

اولویت سرمایه گذاری
حسینی گفت سهم های پرداخت شده به شرکت های بین المللی به قیمت نفت بستگی دارد و بر اساس مقیاس شناور تعیین می شود؛ به طرح های توسعه ای خطرپذیرتر سهم بیشتری پرداخت می شود. برای ایران، سرمایه گذاری در میدان های مشترک با کشورهای همسایه مانند عراق، قطر و کار روی آن ذخایری که سریع تر به درآمدزایی می رسند، اولویت دارد. قراردادها مشوق هایی را برای افزایش طول عمر میدان ها و میزان بازیافت نفت و گاز شامل می شود. در صورتی که میزان استخراج صورت گرفته بیش از اهداف قرارداد باشد، به شرکت ها پاداش داده می شود.

شرکای آینده می توانند همه هزینه های توسعه ای مربوط به اکتشاف و شروع تولید را جبران کنند و اگر عملیات اکتشاف در بلوکی که در آن کار می کرده اند، به نفت یا گازی نرسد، حق اکتشاف در مناطق اطراف به آنها داده خواهد شد.

ایران با همکاری با شرکت های خارجی در طرح های خود، در پی دست یافتن به دانش فنی است و برای تقویت توانمندی های داخلی در این صنعت، نیازمند تربیت متخصصان داخلی خواهد بود.
بر اساس "بررسی آماری بی پی" در ژوئن سال 2013 میلادی، ایران بالاترین ذخایر گاز جهان، یعنی 1187 تریلیارد فوت مکعب، و چهارمین ذخایر بزرگ نفت جهان، یعنی 157 میلیارد بشکه ، را در اختیار دارد.

تحریم ها با محدود کردن دسترسی به فناوری مورد نیاز برای افزایش محصول و ساخت تأسیسات صادرات گاز طبیعی مایع، میدان های نفت و گاز ایران را برای سرمایه گذاری در دهه گذشته تقریباً تعطیل کرده اند. بنا به گفته "آژانس بین المللی انرژی" این محدودیت ها صادرات نفت را به نصف کاهش داده اند.
اخبار اقتصادی - تیک

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------