فایننشال تایمز: جان تازه ی روحانی به خودروسازان ایران/بازار خودرو به اوج باز می گردد؟



اخبار,اخبار اقتصادی,خودروسازان ایران


جان تازه ی روحانی به خودروسازان ایران/بازار خودرو به اوج باز می گردد؟

شرکت کنندگان در این همایش فریاد می زدند ما اینجا نیامده ایم که بگوییم تا چه اندازه بدبخت هستیم . کجا هستند مقامات که به حرف های ما گوش دهند؟

فایننشال تایمز نوشت: وقتی صدها نفر از قطعه سازان خودرو در ایران برای ضیافت شام با مقامات ارشد دولتی دعوت شدند، تصور آنها این بود که دولت می خواهد به آنها اطمینان دهد که تدابیر لازم را برای نجات صنعت خودرو سازی در پی لغو موقت تحریم های برقرار شده علیه این بخش، اتخاذ خواهد کرد. اما این همایش که برگزار کننده آن اتحادیه قطعه سازان خودرو ایران بود، به علت حضور نیافتن 22 نفر از مقامات دولتی و سازندگان خودرو با اخلال همراه شد.

به گزارش تیک ، شرکت کنندگان در این همایش فریاد می زدند ما اینجا نیامده ایم که بگوییم تا چه اندازه بدبخت هستیم . کجا هستند مقامات که به حرف های ما گوش دهند؟

صدها شرکت قطعه ساز از میان حدود 2000 قطعه ساز خودرو در ایران ورشکسته شده یا به دیگر فعالیت های تولیدی روی آورده اند و هزاران نفر از کارکنان این بخش در دو سال گذشته بر اثر تحریم هابرقرار گردیده، بیکار شده اند.

تحریم ها باعث شد تا صادرات شرکت های فرانسوی پژو، سیتروئن و رنو به ایران که صنعت خودروسازی ایران به آنها وابسته است تقریبا متوقف شود و این شرکت ها بازار ایران را ترک کنند.

سال گذشته، باراک اوباما با صدور فرمانی علیه تجارت با ایران در زمینه خودرو سازی، ضربه نهایی را بر پیکر صنعت خودروسازی ایران که یکی از منابع مهم درآمد کشور است، وارد آورد.

صنعت خودروسازی ایران از مقررات دست و پا گیری که در دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد وضع شدند آسیب دید ،چون مقررات برقرار شده مانع از آن می شد تا شرکت های خودروسازی قیمت محصولات خود را به موازات تورم که نزدیک به 40 درصد برآورد می شد،افزایش دهند. این کار باعث شد تا آنها نتوانند قطعه خریداری کنند.

در نتیجه چنین اقداماتی، تولید خودرو در ایران که پس از نفت دومین بخش مهم اقتصاد کشور محسوب می شود از یک میلیون و ششصد هزار دستگاه در سال 2012 میلادی به 920 هزار دستگاه در سال 2013 میلادی کاهش یافت. در خلال ده ماه گذشته با کاهش روند تولید خودرو در ایران شمار خودروهای تولید شده در این کشور به 576 هزار دستگاه کاهش یافته است.

مقامات وزارت صنایع ایران و دو شرکت بزرگ خودرو سازی ایران یعنی سایپا و ایران خودرو از اظهار نظر در زمینه مشکلات صنعت خودرو سازی خودداری کردند.

تولید کنندگان امیدوارند با لغو موقت تحریم های برقرار شده علیه صنعت خودرو سازی ایران و بازگشت فن سالاران به دولت تحت ریاست حسن روحانی، رئیس جمهوری میانه رو ایران، صنعت خودرو سازی که حدود نیم میلیون نیروی کار در آن اشتغال دارند،جان تازه ای بگیرد.

شرکت رونو که پیش از برقراری تحریم ها هر سال حدود یکصد هزار دستگاه خودرو در ایران می فروخت به محض لغو شدن نسبی تحریم ها ارسال محموله به ایران را از سر گرفت و همین اقدام تولید روزانه خودرو در ایران را افزایش داده است.

شرکت پژو در سال 2011 میلادی چهار صد و پنجاه و هشت هزار خودرو به ایران صادر کرد که تقریبا یک سوم کل بازار فروش خودرو در ایران را تشکیل می دهد . این شرکت نیز قول داده است که به ایران که پس از فرانسه دومین بازار بزرگ این شرکت بود، بازگردد.

محمد رضا نجفی منش از اعضای اتاق صنایع و معادن تهران که یک سازمان غیر دولتی است می گوید تحولات اخیر بی تردید به بخش تولید خودرو تحرک بخشیده است.

وی گفت شورای جدید، که ریاست آنرا محمد رضا نعمت زاده، وزیر کهنه کار صنایع بر عهده دارد هر ماه دو بار با دست اندر کاران صنعت خودرو سازی برای تدوین سیاست های مربوط به این صنعت دیدار می کند. تولید خودرو از هم اکنون افزایش یافته است، هر چند میزان تولید خودرو در کشور در مجموع کاهش نشان می دهد اما در مقایسه با شش ماه گذشته شمار خودروهای تولید شده در خلال سه ماه گذشته افزایش نشان می دهد.

با وجود نشانه های مثبت و ظرفیت عظیم، در ایران 14 میلیون خودرو وجود دارد که نیمی از آنها قابل تعمیر نیستند. کارشناسان بر این باورند که کنار گذاشتن سیاست های گذشته و جبران خسارت های بر جای مانده از تحریم ها، چندین سال طول خواهد کشید.

نجفی منش معتقداست که دولت باید از ورشکستگی این صنعت پیشگیری کند. قطعه سازان در همایش خود نه فقط از غیبت مقامات مسئول خشمگین بودند بلکه از اینکه دولت نرخ بالای بهره ها را که بین 25 تا 30 درصد است کاهش نمی دهد و جرایم دیر کرد بازپرداخت وام ها را نیز کاهش نمی دهد، ناراضی بودند. بر اساس برآوردهای غیر رسمی، میزان بدهی های قطعه سازان به بانک ها چهار میلیارد دلار است.

فرهاد بهنیا ازاعضای اتحادیه قطعه سازان می گوید فشاری که بانک ها بر قطعه سازان وارد می کنند بیشتر از اداره مالیات است. از 680 قطعه ساز عضو این اتحادیه، بیست درصد کارخانه های خود راتعطیل کرده اند. وی می گوید در همه جای دنیا دولت ها برای حمایت از تولید کنندگان نرخ بهره را کاهش می دهند.

بحرانی که صنعت خودرو سازی ایران باآن روبروست به علت تورم زیاد و کاهش قدرت خرید مصرف کنندگان تشدید شده است. قیمت یک دستگاه خودرو پراید کیا ساخت کره جنوبی که حدود 40 درصد کل خودروهای موجود در ایران را تشکیل می دهند از مبلغ 73 میلیون ریال در دو سال قبل، به 180 میلیون ریال افزایش یافته است که علت آن کاهش 50 درصدی ارزش ریال ایران بر اثر تحریم هاست.


سعید لیلاز، اقتصاد دادن ایرانی می گوید تقاضا برای خرید خودرو بین 35 تا 40 درصد کاهش یافته است چون مردم دیگر برای خرید خودرو توان مالی ندارند.

با وجود یاس و سرخوردگی خودرو سازان، لیلاز به آینده خوش بین است. وی می گوید ظرف یکی دو سال آینده، تولید خودرو در ایران بار دیگر به یک میلیون و ششصدهزار دستگاه افزایش خواهد یافت.
اخبار اقتصادی - تیک

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------