تابستان و رونق کرایه کارت‌های سوخت



 اخباراقتصادی,خبرهای اقتصادی, کارت‌های  سوخت

افزایش تقاضای تابستانی درحالی به بازار کرایه کارت‌های گازوئیل رونق داده که با فرا رسیدن عید سعید فطر (۴۸ ساعت آینده)، دور جدید ابطال سهمیه گازوئیل خودروهای فاقد بیمه کلید می‌خورد.

به گزارش مهر، براساس توافق بیمه مرکزی، ستاد سوخت و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از عید فطر (چهارشنبه ۱۶ تیر ۹۵) کارت گازوئیل خودروهای فاقد بیمه شخص ثالث ابطال و سهمیه سوخت این دسته از خودروها سوزانده خواهد شد.

از سال گذشته طرح ابطال سهمیه گازوئیل خودروهای فاقد بیمه شخص ثالث کلید خورد و در نهایت از ابتدای خرداد ماه سال‌جاری، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی برای مالکان خودروهای سنگین و گازوئیل سوز فاقد بیمه شخص ثالث پیام هشدار پایانی درباره قطع سهمیه سوخت در زمان سوخت گیری در جایگاه‌ها صادر کرد.

آمارهای ارائه شده از سوی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی نشان می‌دهد بیش از ۵۰ هزار دستگاه خودروی دیزلی در کشور فاقد بیمه شخص ثالث هستند که کارت سوخت این خودروها کماکان مورد استفاده قرار می‌گیرد که با ابطال کارت و حذف سهمیه گازوئیل این دسته از خودروها به طور متوسط روزانه حدود سه میلیون لیتر در مصرف گازوئیل کشور صرفه جویی حاصل می‌شود.

در همین حال، ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت از غیر فعال شدن کارت سوخت ناوگان حمل ‌و نقل عمومی فاقد بیمه از عید فطر (۱۶ تیر ماه ۱۳۹۵) خبر داده و اعلام کرده است: به حدود ۵۴ هزار خودرو فاقد بیمه شخص ثالث در این زمینه اخطار یک‌ ماهه صادر شده است.

با صدور آخرین پیام هشدار به خودروهای فاقد بیمه دیزلی و  با هماهنگی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، سامانه هوشمند سوخت و ستاد مدیریت حمل و نقل  و سوخت کشور بستر و زیرساخت‌های قطع سهمیه گازوئیل این دسته از خودروها از عید فطر امسال فراهم شده است.

سیدناصر سجادی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اخیرا در گفتگو با مهر با بیان اینکه براساس مذاکراتی که با شرکت‌های بیمه و بیمه مرکزی انجام شده است، تخصیص سهمیه گازوئیل به خودروهای گازوئیل سوز فاقد بیمه شخص ثالث در سال‌جاری قطع خواهد شد، گفته است: در صورتی که در زمان تعیین شده مالکان خودروها اقدام به تمدید بیمه شخص ثالث خودروی گازوئیل سوز خود نکنند، سهمیه سوخت این خودروها قطع خواهد شد.

ابطال کارت‌های گازوئیل اجاره‌ای کلید خورد

همزمان با آغاز شمارش معکوس حذف کارت و ابطال سهمیه گازوئیل خودروهای فاقد بیمه، از چند روز گذشته مسدودسازی و ابطال کارت های هوشمند گازوئیل مهاجر و کرایه‌ای در برخی از شهرهای مرزی کشور کلید خورده است.

ماجرا از این قرار است که برخی از کارت‌های گازوئیل دارای سهمیه بالا به جایگاه‌های سوخت برخی از شهرهای مرزی کشور منتقل و سهمیه گازوئیل این خودروها پس از برداشت به برخی از کشورهای همسایه همچونئپاکستان و افغانستان قاچاق می‌شود.

در همین حال، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، هم در تعریف کارت های اجاره‌ای گازوئیل اعلام کرده است: کارت‌های گازوئیل مهاجر یا به تعبیری اجاره‌ای کارت‌هایی هستند که مالکین آنها نسبت به اجاره کارت به افراد سودجو اقدام می‌کنند و سپس این کارتها به مناطق مرزی کشور منتقل و سهمیه آنها در مسیر قاچاق فرآورده‌های نفتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به عبارت دیگر، با ورود به فصل تابستان و افزایش تقاضای فصلی مصرف این فرآورده نفتی در بخش حمل و نقل کشورهای هسمایه به ویژه پاکستان و افغانستان، روند مهاجرت کارت‌های کرایه‌ای گازوئیل هم شدت گرفته است.

عبدالله گیتی منش در تشریح جزئیات اجرای طرح مسدودسازی کارت های گازوئیل مهاجر، گفت: با مسدودی یک‌صد کارت گازوئیل در جایگاه های منطقه چابهار، از قاچاق بیش از ۱۵۰ هزار لیتر فرآورده گازوئیل جلوگیری به عمل آمد.

این مقام مسئول در شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اعلام اینکه به منظور جلوگیری از عرضه خارج از شبکه و مبارزه با کارت های مهاجر گازوئیل، با بررسی تراکنش‌های ارسالی از ستاد تهران در طول روزهای اخیر، ۱۰۰ کارت سوخت که عمدتا متعلق به مینی بوس‌ها بودند، شناسایی و از قاچاق بیش از ۱۵۰ هزار لیتر گازوئیل جلوگیری شد.

مدیر منطقه پخش فرآورده‌های نفتی چابهار با بیان اینکه بر این اساس تمامی تراکنش‌های مربوط به سوخت‌گیری گازوئیل از مدیریت سامانه هوشمند سوخت به صورت ماهیانه دریافت می شود و با اتخاذ مکانیسم‌هایی خاص و با تکیه بر تجربیات کارشناسان منطقه تراکنش‌های مشکوک شناسایی و نسبت به مسدودی کارت‌های مورد نظر اقدام شده است.

وی با یادآوری در طول سه ماهه نخست سال جاری تعداد ۱۴۶ عدد کارت گازوئیل در این منطقه مرزی شناسایی و مسدود شده است، خاطرنشان کرد: سیاست ابطال و مسدودسازی کارت های مهاجر گازوئیل در راستای سیاست هیا مقابله با قاچاق و اقتصادی مقاومتی ادامه دارد.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------