قیمت هر تن کالای وارداتی در دو دهه گذشته/کدام کالاهای گران در سال تشدید تحریم ها وارد شد؟



 اخباراقتصادی,خبرهای  اقتصادی,کالاهای وارداتی

 بررسی ها نشان می دهد گرانترین کالاهای وارداتی ایران در هجده سال گذشته در اولین سال تشدید تحریم ها وارد ایران شده است .

 به گزارش خبرآنلاين بررسي آمارها نشان مي دهد در حالي كه قيمت هر تن كالاي وارداتي به ايران در سال 1389 برابر با 1421 دلار بوده است، اين بها در سال 1390 يعني سال تشديد تحريم ها به 1610 دلار افزايش يافته است .

 بهاي كالاهاي وارداتي به ايران از سال 1389 همزمان با اوج درآمدهاي نفتي ايران به شدت افزايش يافت به طوري كه بهاي هر تن كالاي صادراتي به ايران در سال 1378 معادل 1065 دلار بود كه در سال پس از آن به 1421 دلار افزايش يافت .

 تشديد تحريم ها البته بازار كالاهاي وارداتي به ايران را نيز البته تحت تاثير خود قرار داد و همين امر موجب شد ، سهم ايران از بازار تجارت جهاني ، چه در بعد واردات و چه در بعد صادرات با كاهش مواجه شود .

 واردات انواع كالاهاي لوكس و خودروهاي بسيار تشريفاتي و گران قيمت در اين سال ها در حالي اتفاقا افتاد كه مضيقه ارزي حتي ورود دارو به ايران را با بحران روبرو كرده بود و دولت نسبت به تدوين نظام ارزي مشخصي اقدام كرده بود . در قالب اين نظام ارزي ، كالاها در دسته بندي هاي متفاوت قرار گرفته و نرخ دلار مورد استفاده براي هر گروه با توجه به ميزان اولويت آنها براي جامعه متفاوت بود اما در عمل ثابت شد كه در برخي موارد ارز اختصاص يافته براي دارو صرف واردات خودرو شد و ارز تخصيص يافته براي غذا نيز به واردات آدامس اختصاص پيدا كرد .

 قيمت هر تن كالاهاي صادراتي به ايران از سال 1383 از هزار دلار در هر تن فراتر رفته است . با وجودي كه ايران گسترده براي افزايش صادرات غير نفتي خود كليد زده است اما در عمل همچنان فاصله قيمتي ميان هر تن كالاي وارداتي و صادراتي ايران بسيار بالاست .
 

 اخباراقتصادی,خبرهای  اقتصادی,کالاهای وارداتی

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------