درخواست معاون اول رییس‌جمهور از بانک‌های عامل



 اخباراقتصادی,خبرهای   اقتصادی, جهانگیری

جلسه كارگروه ملي تسهيل و رفع موانع توليد به رياست معاون اول رييس جمهور برگزار شد.

به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگيري با اشاره به گزارش ارائه شده در جلسه از سوي مديران عامل بانك‌ها در خصوص روند بررسي پرونده واحدهاي توليدي كوچك و متوسط راكد و نيمه فعال و ارائه تسهيلات براي راه‌اندازي اين واحدها گفت: عملكرد بانك‌ها در اين زمينه مثبت بوده كه بايد از آن‌ها قدرداني كنيم.

وي راه‌اندازي بخش توليد و اقتصاد كشور را در سال «اقتصاد مقاومتي؛ اقدام و عمل» موضوعي بسيار پراهميت دانست و گفت: دولت متعهد شده است در سال جاري توليد كشور را راه‌اندازي كند و انتظار ما از بانك‌هاي عامل و همه بخش‌ها اين است كه همه توان و تلاش خود را در اين زمينه بكار گيرند.

وی از بانك‌هاي عامل خواست «در راستاي بررسي سريع‌تر پرونده واحدهاي توليدي كوچك و متوسط راكد و نيمه فعال كه به تسهيلات و سرمايه در گردش نياز دارند، هر بانك يك هدفگذاري كمي براي خود تعيين كند و متعهد شود كه در هر ماه تسهيلات لازم را در اختيار تعداد مشخصي از واحدهاي توليدي استان‌هاي مختلف كشور قرار دهد تا بدين ترتيب ظرف چند ماه آينده شاهد رونق توليد و اشتغال در كشور باشيم.»

معاون اول رييس جمهور افزود: انتظار ما اين است كه در پايان سال تعداد واحدهاي صنعتي و توليدي نيمه فعال و راكد كه به كمك نظام بانكي مجدداً احيا شده‌اند، فراتر از انتظارات باشد و خواسته‌هاي رهبر معظم انقلاب و رييس‌جمهور در خصوص ايجاد رونق توليد و رشد اقتصادي كشور محقق گردد.

وی تاكيد كرد: با توجه به گزارش‌هاي دريافتي و  بر اساس بازديدهايي كه از واحدهاي صنعتي و توليدي كشور در چند ماه اخير داشته ام، استنباط من اين است كه برخلاف آنچه برخي افراد مي گويند، توليد و صنعت كشور متوقف نيست و بسياري از واحدهاي توليدي با ظرفيت مناسب در حال كار و فعاليت هستند.

وي افزود: متاسفانه گاهي اطلاع‌رساني درباره كارهاي سازنده و خوبي كه انجام مي‌دهيم، آن‌طور كه بايد صورت نمي‌گيرد و در مقابل، برخي افراد و رسانه‌ها، ضعف‌هاي دولت را برجسته كرده و به صورت چند برابر جلوه مي‌دهند كه لازم است در اين خصوص دقت و تمركز بيشتري به خرج دهيم تا مردم از اقدامات مثبت و سازنده دولت آگاه شوند.

معاون اول رييس‌جمهور گفت: با توجه به شناختي كه از صنعت كشور دارم و با درنظر گرفتن گزارش‌هاي دريافت شده و بازديدهايي كه طي چند ماه اخير از واحدهاي توليدي داشته‌ام، معتقد هستم كه توليد كشور حتماً راه‌اندازي خواهد شد و دغدغه توليد و اشتغال كشور تا حد زيادي مرتفع مي‌شود.

وي با تاكيد بر اين‌كه «نمي‌توانيم نسبت به سرنوشت واحدهاي توليدي كه به دليل شرايط اقتصادي با مشكل مواجه شده‌اند بي‌تفاوت باشيم»، تصريح كرد: ضرورت راه‌اندازي و احياء بخش توليد كشور يك موضوع ملي به معناي واقعي كلمه است و انتظار داريم همه مديران و مسئولين با جديت به اين موضوع بپردازند زيرا باور ما اين است كه همگي در يك كشتي نشسته‌ايم و بايد اين كشتي را با كمك يكديگر به حركت درآوريم.

وي باقدرداني مجدد از عملكرد نظام بانكي براي راه‌‌اندازي توليد، خاطرنشان كرد: اين‌كه عليه نظام بانكي فضاسازي منفي ايجاد شود درست نيست؛ زيرا بانك‌ها از مظلومترين بخش‌ها هستند و در عين حال بيشترين مسئوليت را در تامين مالي براي اقتصاد كشور برعهده دارند و اين طبيعي است كه وقتي يك بخش داراي اهميت فراواني در اقتصاد باشد، از طرف همه بخش ها مورد انتقاد قرار گيرد.

در اين جلسه كه وزراي كشور، صنعت،معدن و تجارت، رييس كل بانك مركزي و مديران عامل بانك‌ها نيز حضور داشتند، نعمت‌زاده گزارشي از عملكرد اجراي طرح رونق توليد ارائه كرد و به تشريح مشكلات و موانع پيش روي واحدهاي توليدي پرداخت.

وزير صنعت، معدن و تجارت همچنين به ارائه گزارشي آماري از تعداد پرونده هايي كه توسط كارگروه هاي استاني رفع موانع توليد به بانك‌هاي عامل ارسال شده، ارائه كرد و گفت: گروه هايي براي نظارت مشخص شده‌اند تا بررسي كنند كه تسهيلات ارائه شده به واحدهاي توليدي نيازمند، در چه مسيري هزينه مي شود تا منجر به راه اندازي توليد و اشتغال گردد.

وي همچنين مشكلات و موانع موجود در روند رسيدگي به پرونده واحدهاي توليدي نيمه فعال و راكد را مطرح كرد و پيشنهاداتي نيز براي حل اين مشكلات ارائه كرد.

در ادامه اين نشست وزير كشور نيز گزارشي از برگزاري جلسه اي با بانكها براي بررسي مسائل و پيشنهادات در جهت حل مشكلات پيش روي ارائه تسهيلات به واحدهاي توليدي ارائه كرد.

رييس كل بانك مركزي هم در اين نشست با تاكيد براين‌كه «در نظام بانكي براي تحقق اهداف اقتصادي در سال 95 احساس مسئوليت فراواني وجود دارد»، گفت: در نظام بانكي عزمي جدي ايجاد شده تا رسالت واقعي خود در جهت تحرك بخشيدن به اقتصاد و توليد كشور را انجام دهند.

سيف اظهار داشت: نظام بانكي جهت گيري دولت براي تحرك بخشي به اقتصاد و راه‌اندازي توليد را به خوبي درك كرده است و براي همراهي با برنامه‌هاي دولت كاملاً مصمم است.

وي با يادآوري اين‌كه «بانك‌هاي خصوصي در سال‌هاي گذشته نقش چنداني در سياست‌هاي دولت بر عهده نداشتند»، گفت: با سياستگذاري‌هاي صورت گرفته در نظام بانكي، ظرف يكي دو سال اخير بانك‌هاي خصوصي به صحنه آمده‌اند و در راستاي اجراي برنامه‌هاي دولت گام‌هاي موثري برداشته‌اند.

در ادامه اين جلسه مديران عامل بانك‌ها نيز گزارشي از اقدامات انجام شده و عملكرد خود در رابطه با رونق و فعال‌سازي واحدهاي توليدي كوچك و متوسط ارائه كردند و از اهتمام ويژه نظام بانكي كشور براي تحقق اهداف دولت در مسير راه اندازي توليد و رونق اقتصادي خبر دادند.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------