تنها شرط کاهش قیمت خودرو



اخبار,اخبار اقتصادی,قیمت گذاری خودرو

 

اخبار اقتصادی - رئیس شورای رقابت:
تنها شرط کاهش قیمت خودرو

رضا شیوا افزایش تولید در بازار رقابت را راهکار مهمی در کاهش قیمت خودرو دانست و تأکید کرد: خودروسازان باید با افزایش تولید ضمن کاهش هزینه‌های ثابت، هزینه تمام‌شده خود را کاهش دهند.

رئیس جدید شورای رقابت در خصوص آخرین وضعیت قیمت‌گذاری خودرو در شورای رقابت گفت: با توجه به مباحث مطرح شده در خصوص قیمت‌گذاری خودرو طی آخرین جلسه شورای رقابت، کارگروه خودرو هم‌چنان کار خود را در رابطه با بازنگری فرمول پیشنهادی شورا ادامه می‌دهد که ارائه دستورالعمل جدید تا پایان امسال بعید به نظر می‌رسد.

شیوا افزود: در حال حاضر انتظارات مردم در رابطه با افزایش قیمت خودرو به هیچ وجه مثبت نیست و منتظر کاهش قیمت هستند که باید به خودرو سازان توصیه کنم با وجود اینکه در زیان هستند باید تولیدات خود را بالا ببرند و دیگر هزینه‌ها و سرمایه‌های اضافی غیر از خودرو را به خودرو تبدیل کنند تا از این طریق به جای افزایش قیمت با افزایش تولید زیان‌های خود را جبران کنند.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت نرخ تورم بخشی که پایان سال توسط بانک مرکزی ارائه می‌شود در بازنگری تصمیمات این شورا بیان کرد: پایان هر سال از بانک مرکزی تقاضای تورم بخشی می‌کنیم تا بتوانیم با این رقم بازنگری صحیحی در محاسبات انجام دهیم.

رئیس شورای رقابت به خودروسازان توصیه کرد: هزینه ثابت خود را با افزایش تولید کاهش دهند. هزینه ثابت و هزینه متغیر دو رکن در بخش هزینه‌ای اقتصاد است. مواد اولیه جز هزینه‌های متغیر و بسیاری موارد ثابت برای تولید جزء هزینه‌های ثابت هستند. بهتر است برای اینکه این هزینه ثابت بر مقدار اندکی تولید سرشکن نشود تیراژ تولید را بالا ببرند. بدین ترتیب قیمت نهایی هم برای تولید کننده و مصرف کننده کاهش خواهد یافت.

به گفته شیوا فضای اقتصادی خوب و روابط تجاری مناسبی که ایجاد شده است نقل و انتقال پول را راحت تر کرده و تمام این موارد دست به دست هم دادند تا هزینه‌های خودروسازان را کاهش دهند زیرا تا چندی پیش بخاطر محدودیت ها مجبور بودند هزینه های بالایی را برای خرید تجهیزات یا موارد اقدامات لازم صرف کنند.

وی تصریح کرد: شورای رقابت برای بازارهای رقابتی و غیرانحصاری قیمت‌گذاری نمی‌کند. این شورا برای قیمت‌گذاری وارد بازارهای انحصاری می‌شود مثل صنعت خودرو شورای رقابت در تلاش است دستور العملی برای تنظیم قیمت تهیه کند تا بدون دخالت در ریز قیمت به اصلاح وضعیت قیمت‌گذاری بپردازد زیرا  بازار خودرو هم باید مانند بازارهای دیگر رقابتی شود.

رئیس شواری رقابت اظهار کرد: بازار رقابتی تمام پیامدهای خوب را به دنبال دارد این رقابتی شدن است که نوآوری، خلاقیت، افزایش کیفیت، ایمنی بالا برای اتومبیل‌ها و مصرف کم و بهره‌وری بالا را به دنبال خواهد داشت. اینها همه در چارچوب یک بازار رقابتی میسر است و در بازار انحصاری خیلی کمتر اتفاق می‌افتد. زیرا در بهترین حالت مشتری ثابت است و تولیدکننده انگیزه‌ای هم برای بالا بردن کیفیت ندارد.

شیوا گفت: یکی از ابزارهای کاربردی برای تغییر در وضعیت بازار خودرو، تبدیل بازار انحصاری به بازار رقابتی در کوتاه‌مدت است. چراکه این بازار جزء آن دسته از صنعت است که ورود رقبا به آن در کوتاه مدت بسیار سخت و مشکل است. به همین دلیل به شفافیت زیادی در کشور نیاز است.

از این رو باید سیاست‌های مالیاتی، پولی و تعرفه‌ای دست به دست هم سرمایه‌گذار را به سمت صنعت خودرو جذب کنند تا تعداد رقبا در این صنعت افزایش یابد. با افزایش تولیدکنندگان ضمن ایجاد انگیزه بیشتر، شاهد کیفیت بالاتر و قیمت متعادل‌تر خواهیم بود و در نهایت سرمایه‌های کشور در جهت رشد صنایع کشور هزینه می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا غیر از خودرو قیمت گذاری کالای دیگری نیز جنجال برانگیز است یا خیر تصریح کرد: قیمت‌گذاری هیچ کالای دیگری مانند خودرو جنجال برانگیز نیست. زیرا امروزه  با پیشرفت شهرنشینی و با تغییر روند زندگی‌ها، خودرو یکی از ضروریات زندگی مردم شده است. تقریبأ هر خانواده یک خودرو دارد به همین دلیل بحث و حساسیت پیرامون این موضوع خیلی بیشتر است در حال حاضر این موضوع همه گیر است و شرق نشینی و خودرو داری باهم ادغام شده است.

اخبار اقتصادی - بازار خبر

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------