وزیر نفت: گاز تا اوایل سال آینده به زاهدان می‌رسد



 اخبار اقتصادی,خبرهای اقتصادی,  بیژن زنگنه

وزیر نفت با اشاره به ۵۸ برابر شدن مصرف گاز در طول ۴۰ سال اخیر گفت: گاز تا اواخر امسال یا اوایل سال آینده به زاهدان می‌رسد.

به گزارش ایسنا، بیژن زنگنه صبح امروز در مراسم پنجاهمین سالروز تاسیس شرکت ملی گاز ایران که با حضور رییس‌جمهوری برگزار شد، با اشاره به این که طرحهای گازرسانی روستایی با سرعت پیش می رود، یادآور شد: در تلاشیم امسال ۸۰۰۰ میلیارد تومان در گازرسانی روستایی هزینه کنیم.

زنگنه با اشاره به این که شرکت ملی گاز ایران یکی از گسترده ترین شبکه های خدمات رسانی در سطح کشور را در اختیار دارد، اظهار کرد: هم اکنون حدود ٩٠ درصد جمعیت ایران که شامل ٩٩ درصد جمعیت شهری و بیش از ٦٠ درصد جمعیت روستایی است، زیر پوشش شبکه گازرسانی قرار دارند.

وی افزود: در حالی که مصرف گاز کشور در سال ۱۳۵۷ تنها ٢,٥ میلیارد مترمکعب بود، این رقم در سال ۱۳۶۸ به ٤.٥ میلیارد مترمکعب، در سال ۱۳۷۶ به ٤٦ میلیارد مترمکعب، در سال ۱۳۸۴ به ١٠٠ میلیارد مترمکعب و در سال ۱۳۹۲ به ١٤٥ میلیارد مترمکعب افزایش یافته است.

وزیر نفت پیش‌بینی کرد که مصرف گاز کشور در سال ۱۳۹۶ به ٢٨٤ میلیارد مترمکعب برسد و این به آن معناست که طی سالهای ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ مصرف گاز در کشور رشد دو برابری را تجربه خواهد کرد.

او با اشاره به این که جمعیت تحت پوشش شبکه گازرسانی کشور در سال ۱۳۵۷ کمتر از یک درصد بوده است، ادامه داد: جمعیت تحت پوشش شبکه گاز رسانی در سالهای ۱۳٦٨، ۱۳٧٦ و ۱۳٨٤ به ترتیب ٩، ٢٧ و ٦١,٨ درصد بوده است که این رقم در سال ۱۳۹۲ به ٨٧ و اواخر پارسال به ٩٠ درصد رسیده است.

وزیر نفت ادامه داد: در تلاشیم در سال ۱۳۹۶ بیش از ٩٥ درصد جمعیت کشور زیر پوشش شبکه گازرسانی قرار گیرند و با توجه به وجود نقاط پراکنده در کشور که گازرسانی به آنها نیازی نیست، پوشش بیش از ٩٥ درصدی به معنای گازرسانی به کل کشور است.

زنگنه با اشاره به این که نمی توان از گاز صحبت کرد و به تولید اشاره ای نداشت، تولید از پارس جنوبی را از مهمترین مسائل صنعت نفت عنوان کرد و گفت: تولید از پارس جنوبی در سال ۱۳٨٤ معادل ٤١ میلیارد مترمکعب بوده است که در سال ۱۳۹۲ به ٩٥ میلیارد مترمکعب و در سال ۱۳٩٤ به ١٣٠ میلیارد مترمکعب افزایش یافته است.

به گفته زنگنه، تولید از پارس جنوبی در سال آینده به ٢٣٦ میلیارد مترمکعب می رسد.

وزیر نفت با اشاره به گازرسانی به نیروگاه‌ها گفت: نیروگاه‌ها درسال ۱۳۹۱ معادل ٦١ میلیارد مترمکعب سوخت مصرف کردند که از این میان ٣٦ درصد آن گاز مایع بوده است.

وزیر نفت با بیان این که سهم گاز مایع مصرفی نیروگاهها طی سالهای اخیر روند نزولی داشته است، ادامه داد: در سال ۱۳۹۳ حدود ٢٧ درصد و در سال ۱۳٩٤ حدود ١٨ درصد سوخت مصرفی نیروگاهها گاز مایع بوده و این سهم امسال به کمتر از ١٠ درصد می رسد.

وی با یادآوری این که با پیگیریهای انجام شده مشکلات مالی در پارس جنوبی رفع شده است، اظهارکرد: با حمایتهای صورت گرفته فازهای ١٢، ١٥، ١٦ و ١٧ به مدار آمده اند که در مجموع از محل این بهره برداری از این فازها ١٦٠ میلیون مترمکعب به ظرفیت پالایشی گاز و ١٤٠ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز خشک اضافه شده است.

زنگنه افزود: امسال فازهای ١٩ (معادل دو فاز استاندارد)، ١٨، ٢٠ و ٢١ به بهره برداری می رسند.

وزیر نفت تولید سالانه گاز از پارس جنوبی را در سالهای ۱۳٩١، ۱۳٩٢ و ۱۳٩٤ به ترتیب ٢٤١، ٢٦٢ و ٣٥٦ میلیارد مترمکعب عنوان کرد و گفت: در سال ۱۳۹۶ این رقم از ٤٠٠ میلیارد مترمکعب فراتر می رود و به عبارت دیگر می توانیم بگوییم در مجموع در دولت یازدهم ٣٠٠ میلیون مترمکعب به تولید روزانه گاز از پارس جنوبی اضافه می شود.

وزیر نفت به افزایش ظرفیت پالایش گاز در کشور نیز اشاره کرد و گفت: در حالی که ظرفیت پالایش گاز در سال ۱۳۵۷ حدود ٣١ میلیون مترمکعب بوده است، این رقم در سال ۱۳۹۲ به ٥٤٨ میلیون مترمکعب رسید و پیش بینی می شود در سال ۱۳٩٦ به هزار میلیون مترمکعب برسد.

وی با بیان این که حدود ٧٠ درصد سبد انرژی کشور را گاز تشکیل می دهد، افزود: طی دو سال آینده، فرآورده های مایع تنها برای بخشی از حوزه حمل و نقل مصرف خواهد شد و مصرف گاز مایع، نفت سفید و نفت کوره نخواهیم داشت.

وزیر نفت با بیان این که گاز طبیعی جایگزین سوختهای نامبرده می شود، تصریح کرد: آثار چنین اقدامهایی از هم اکنون نیز مشهود است و از این رو در فکر صادرات این سوختها هستیم.

وی با اشاره به میلیونها دلار هزینه ای که برای احداث هر کیلومتر خط لوله صرف می شود، افزود: هم اکنون خط لوله های عظیمی برای انتقال گاز عسلویه به نقاط مصرف در حال اجراست و برای صادرات نیز برنامه های زیادی داریم.

به گفته زنگنه، برای افزایش صادرات گاز به روزانه ٢٠٠ میلیون مترمکعب برنامه ریزی شده است و در این زمینه صادرات گاز با خط لوله به کشورهای همسایه و پروژه ایران ال ان جی در اولویت هستند.

وزیر نفت با اشاره به نسل جدید پتروشیمی ها که با اتکا به صنعت گاز در سالهای گذشته بنیان گذاشته شده اند، به تولید محصولات پتروشیمی اشاره کرد و گفت: در سه ماه نخست امسال در پتروشیمی هایی که با اتکا به گاز تولید می کنند در مجموع سه میلیون و ١٩٣ هزار تن بوده، در حالی که این رقم در مدت مشابه پارسال ٢ میلیون و ٨٦٨ هزار تن بوده است.

وی یادآور شد: هم اکنون صنایع مشکل خوراک ندارند و تولید پتروشیمی ها رو به افزایش است.

زنگنه با بیان این که خوشحالم که امروز از طرف کارکنان صنعت نفت و به ویژه کارکنان شرکت ملی گاز ایران به رئیس جمهوری و همراهان ایشان خوشامد می گوییم، ادامه داد: حضور رئیس جمهوری در این جمع و اهتمام ایشان به پیشبرد فعالیتهای صنعت نفت پیام مهمی برای این صنعت دارد.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------