زمانی نیا: كسي نمي‌داند پول‌ها كجاست



 اخباراقتصادی ,خبرهای  اقتصادی ,وزارت نفت

به زودي اتفاقات بزرگي در حوزه نفت رخ مي‌دهد. اين را اميرحسين زماني‌نيا در نشست كميسيون انرژي و محيط زيست اتاق تهران اعلام كرد. وعده‌اش در حالي روزهاي بهتر براي صنعت نفت را پس از برجام نشانه رفته است كه دور جديد حمله به برجام و دستاوردهايش، از سوي برخي منتقدان دولت كليد خورده است.

او در حالي ديروز در جمع نمايندگان بخش خصوصي حضور يافت كه وزارت نفت به تازگي اعلام كرده است ايران در آستانه انعقاد قراردادهاي تازه با استفاده از مدل قراردادي جديد، IPC است. پيش از اين قراردادهاي نفتي بار ديگر پس از اصلاح، به تاييد هيات وزيران رسيد و طبق آنچه مقامات وزارت نفت وعده داده‌اند از پس سال‌هاي طولاني نخستين قرارداد نفتي ايران در يك ساله باقي مانده از عمر دولت يازدهم منعقد خواهد شد.

او توضيحاتي مبسوط در خصوص پرونده بابك زنجاني، ميلياردر بدهكار نفتي كه حكم اعدام پرونده‌اش را رويت كرده است را نيز به درخواست اعضاي هيات نمايندگان اتاق ارايه داد و پرده از اين برداشت كه گروهي تمايل ندارند اين پرونده به نتيجه برسد.

برجام يك طرفه قابل نقض نيست
اميرحسين زماني‌نيا در اين جلسه ماهيت سندي كه به برجام معروف شده است را مورد اشاره قرار داد و گفت: اين سند به عنوان قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل متحد به ثبت رسيده و هيچ يك از طرفين نمي‌توانند به صورت يك‌جانبه آن را رد يا به صورت ناقص اجرا كنند. به گفته زماني‌نيا، پس از انتخابات رياست‌جمهوري ايالات متحده امريكا و تغيير و تحولات در كاخ سفيد، برجام به قوت خود باقي مي‌ماند و حتي در صورت روي كار آمدن دونالد ترامپ، نامزد جمهوريخواهان در انتخابات نوامبر ٢٠١٦، امريكا نمي‌تواند يك طرفه اجراي برجام را لغو كند.

معاون امور بين‌الملل و بازرگاني وزارت نفت با بيان اينكه اگرچه هر يك از گروه‌هاي حاكم در ايالات متحده، برجام را تفسير كرده و به راي مي‌گذارند، افزود: برجام و مفاد آن تداوم خواهد داشت و پس از انتخابات رياست‌جمهوري در امريكا نيز دستخوش تغيير و تحول نخواهد شد. وي يكي از مشكلات پيش روي اجراي برجام را مسائل بانكي و مالي عنوان كرد و گفت: بسياري از بانك‌هاي مياني و كوچك براي معاملات پولي و مالي با ايران آماده هستند و اين در حالي است كه بانك‌هاي بزرگ از نظر رواني هنوز آمادگي همكاري با ايران را ندارند.

زماني‌نيا يكي از چالش‌هاي مقابل برجام را اتفاقات سياسي رخ داده در كشور عنوان كرد و افزود: اگرچه در ماجراي فيش‌هاي حقوقي نجومي هنوز ادعايي مبني بر غيرقانوني بودن آن نيز اعلام نشده و حواشي سياسي آن كاملا مشهود است، اما همين اتفاق تصوير ناخوشايندي از وضعيت داخل ايران به خارج از مرزها و سرمايه‌گذاران بين‌المللي مخابره كرده و اثر مخربي را به جا گذاشته است.

 

او كه مواضع و انتقادات و پيشنهادات نمايندگان بخش خصوصي را در حوزه مورد عملش، يعني وزارت نفت شنيده بود، سپس به ساختارهاي موجود اشاره و تاكيد كرد: صحبت‌هايي كه در اين جلسه شنيدم من را به اين نتيجه رساند كه بخش‌خصوصي هنوز احساس مي‌كند كه فاصله‌اش با دولت در دوران پسابرجام نيز كوتاه و نزديك نشده است. زماني‌نيا با بيان اينكه در طول دست‌كم ١٠٠سال اخير، بخش خصوصي تجارب تلخي در حوزه نفت داشته است، افزود: به عنوان معاون وزير نفت تلاش بيشتري مي‌كنم كه تعامل بدنه وزارت نفت با بخش خصوصي بهبود پيدا كند.

پول بابك زنجاني كجاست؟
زماني‌نيا در ادامه به ماجراي بابك زنجاني و بازگشت پول‌هاي گمشده در پرونده اين فرد اشاره كرد و گفت: وزارت نفت به‌طور جدي به دنبال بازگشت اين پول است، اما نمي‌داند كه كجاست. وي افزود: متاسفانه به نظر مي‌رسد برخي در داخل كشور تمايلي ندارند كه اين پرونده تعيين تكليف شود. وزارت نفت از چندي پيش، يك شركت خصوصي را موظف به پيگيري اين پول‌ها در سه كشور تاجيكستان، مالزي و تركيه كرده و با اطلاعاتي كه وزارت نفت در اختيار اين شركت قرار داده است، سرنخ‌هايي نيز پيدا شده اما يكي از كارشناسان اين شركت پس از مراجعه به كشور، ممنوع‌الخروج شده است.

معامله ايران و بويينگ در آينده نزديك به نتيجه مي‌رسد
وي در خصوص فروش هواپيماهاي شركت بويينگ به ايران نيز گفت: لايحه ممنوعيت فروش هواپيماهاي بويينگ به ايران، به سناي امريكا نرفته است. معاون وزير نفت، افزود: تنها موضوع مورد مناقشه در معامله هواپيماهاي ايرباس با ايران، مربوط به يك قطعه راهبري در ساخت هواپيماهاي اين شركت مي‌شود كه مي‌تواند كاربردي دوگانه داشته باشد. به گفته زماني‌نيا، شركت ايرباس در خصوص اين موضوع، از OFAC (دفتر كنترل دارايي‌هاي خارجي وزارت خزانه‌داري امريكا) استعلام كرده است و فعلا بايد منتظر پاسخ از اين نهاد بود. وي البته پيش‌بيني كرد كه خريد ايران از ايرباس تا دو ماه آينده به نتيجه خواهد رسيد و البته معامله بويينگ با ايران نيز آينده نزديك اتفاق خواهد افتاد.

تسريع در اجراي قراردادهاي نفتي
معاون امور بين‌الملل و بازرگاني وزارت نفت در ادامه، با اشاره به اينكه برخي تصميمات داخلي، آثار مخرب‌تري بر اقتصاد در مقايسه با اقدامات خارجي دارد، گفت: قراردادهاي IPC بيش از اين نبايد معطل بماند و هر چه سريع‌تر بايد اجرا شود. به گفته زماني‌نيا، هم‌زماني رونمايي از قراردادهاي جديد نفتي با انتخابات دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي، باعث شد كه اجراي آن به تاخير بيفتد. وي در بخش ديگري از سخنانش، وزارت نفت را يك نهاد كاملا اقتصادي عنوان كرد و گفت: در مورد صادرات گاز ايران از طريق لوله، وزير نفت بر اين باور است كه مقرون به صرفه نيست، حال اگر بخش خصوصي باور ديگري دارد مي‌تواند آن را مطرح و ثابت كند، در اين صورت وزارت نفت مخالفتي نخواهد كرد. زماني‌نيا ادامه داد: براي وزارت نفت و شخص وزير، منافع استراتژيك در اولويت قرار دارد.

معاون وزير نفت در پايان اين نشست از بخش خصوصي و اتاق بازرگاني خواست تا همراهي و شفاف‌سازي بيشتري از برجام داشته باشند. او گفت: اين انتظار از بخش خصوصي مي‌رود كه با آگاهي از آثار مثبت برجام، حمايت و همراهي بيشتري از خود نشان دهد.

فعالان بخش خصوصي چه گفتند؟
فرهاد فزوني، عضو كميسيون انرژي و محيط زيست اتاق تهران: وزارت نفت در دولت يازدهم نشان داده است كه علاقه‌اي به تعامل با بخش خصوصي ندارد، بنابراين اين سوال به‌طور جدي مطرح است كه تعريف بخش خصوصي از نظر وزارت نفت چيست؟

محمد اميرزاده ،عضو هيات نمايندگان اتاق تهران: سرانجام رديابي پول‌هايي كه در پرونده بابك زنجاني اعلام شد، به كجا رسيده است؟

محمدرضا بختياري، معاون امور بين‌الملل اتاق تهران: وتو لوايح جمهوري‌خواهان در كنگره امريكا عليه ايران و برجام تا چه اندازه از سوي باراك اوباما جدي است؟

سيدحميد حسيني، عضو هيات‌مديره اتحاديه صادركنندگان فرآورده‌هاي نفت، گاز و پتروشيمي: نبايد انتظار داشته باشيم كه حداقل طي ١٠ سال آينده همكاري بانك‌هاي بزرگ خارجي با ايران آغاز شود. از اين رو، بايد تمام توان خود را روي مذاكره و تعامل با بانك‌هاي شرق بگذاريم.


 اخبار اقتصادی  - شهروند

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------