آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

خبر جدید دولت درباره حقوق امسال کارمندان

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان دولت در سال جاری خبر داد. به گزارش خبرآنلاین، داوود منظور در…

نوبخت: صادرات روزانه 2 میلیون و 568 هزار بشکه نفت دربهار1395/ کاهش پاداش پایان خدمت کارکنان دولت صحت ندارد



  اخباراقتصادی ,خبرهای  اقتصادی, نوبخت

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: در بهار امسال به طور میانگین روزانه 2 میلیون و 568 هزار بشکه نفت صادر شد که رشد 2 برابری نسبت به زمان مشابه سال قبل نشان می دهد.

به گزارش ایرنا؛ «محمدباقر نوبخت» روز دوشنبه در نشستی با خبرنگاران گفت: این میزان سال گذشته حدود یک میلیون و 200 تا یک میلیون و 300 هزار بشکه در روز بوده است.

** رشد اقتصادی کشور
نوبخت با یادآوری اینکه نرخ رشد کشور در سه ماهه نخست امسال هنوز نهایی نشده است و هفته آینده اعلام می شود، اظهارد اشت: آمار بخش کشاورزی تا 17 مرداد نشان می دهد که بیش از 10 میلیون 151 هزار تن گندم به ارزش بالغ بر 12 هزار و 964 میلیارد تومان از کشاورزان خریداری شده است.


وی افزود: تاکنون 6 هزار و 95 میلیارد تومان از ارزش گندم خریداری شده به کشاورزان پرداخت شده است و حدود 6 هزار و 800 میلیارد تومان باقی مانده به سرعت تامین مالی خواهد شد.
رییس سازمان برنامه و بودجه کشور یادآور شد: این میزان تولید از نظر وزنی بیش از 35.9 درصد افزایش نشان می دهد و امیدواریم رشد اقتصادی بخش کشاورزی متفاوت از پارسال که 5.5 درصد بود، باشد.


نوبخت درباره خرید چای از کشاورزان نیز گفت: تا به امروز 90 هزار و 500 تن چای از کشاورزان به ارزش 165 میلیارد تومان خریداری شده است که با احتساب 32 میلیارد و 500 میلیون تومان بودجه اختصاص داده شده و نیز پرداختی های مربوط به گذشته تاکنون 140 میلیارد تومان تخصیص و پرداخت در این بخش صورت گرفته است.


وی درباره تاخیر دولت در پرداخت مطالبات گندمکاران توضیح داد: باید درآمد دولت محقق و به خزانه واریز شود که به دنبال آن بتواند پرداخت های مربوط به مطالبات کشاورزان، طرح های عمرانی، پرداختی های کارکنان و سرانه درمان را به بخش های دیگر پرداخت.


وی تاکید کرد: تاخیر دولت در پرداخت مطالبات گندمکاران به دلیل بی توجهی دولت نیست بلکه بخش قابل توجهی از رشد اقتصادی سال گذشته کشور مربوط به بخش کشاورزی است و این بخش توانسته یکی از سیاست های اقتصاد مقاومتی مبنی بر امنیت غذایی کشور را محقق کند.


معاون رییس جمهوری با یادآوری نگاه ویژه رهبر انقلاب و رییس جمهوری به کشاورزی اظهار داشت: در سال های گذشته به دلیل اهمیت این بخش دولت حدود سه میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی را برای خرید و ذخیره سازی گندم اختصاص داد.


وی یادآور شد: آنچه از آن به عنوان رکود اقتصادی یاد می شود، مربوط به بخش صنعت است که رشد متوسط این بخش در سال گذشته 0.6 درصد بود.

** افزایش دو برابری صادرات نفت
رییس سازمان برنامه و بودجه کشور افزایش دو برابری تولید و صادرات نفت خام در سه ماهه نخست امسال را از دستاوردهای مهم دولت پس از اجرای برجام دانست و اظهار داشت: در بهار پارسال میانگین صادرات نفت کشور یک میلیون 200 تا یک میلیون و 300 هزار بشکه در روز بود که این میانگین امسال به 2 میلیون 568 هزار بشکه در روز رسیده است.


وی خاطر نشان کرد که در سایه تحریم های ظالمانه میزان صادرات نفت ایران به حدود یک میلیون بشکه در روز کاهش یافته بود و برخی کشورها به دنبال کاهش ماهانه 20 درصد همین میزان صادرات و رساندن آن به پروژه نفت در برابر غذا بودند که با اقدام دولت در انجام مذاکرات و به نتیجه رساندن آن، جلوی اینگونه اقدامات گرفته شد.


نوبخت گفت: امروز بخش قابل توجهی از درآمد خزانه مربوط به صادرات نفت است که از همین منابع پرداختی های دولت به کشاورزان، کارکنان دولت و دیگر بخش ها تامین می شود.


وی تاکید کرد: اینکه بگوییم «برجام نه» یعنی اینکه چنین درآمدی هم برای دولت نباشد.


معاون رییس جمهوری میزان دارایی آزاد شده ایران پس از برجام با احتساب سود سنوات گذشته آن را یک میلیارد و 700 میلیون دلار برآورد کرد که این رقم پارسال به طرح های عمرانی اختصاص یافت.

** رشد سرمایه گذاری خارجی در پسابرجام
معاون رییس جمهوری تاثیرپذیری اقتصاد کشور پس از برجام را محدود به آزادی دارایی هایی ایران ندانست و اظهار داشت: در قالب سرمایه گذاری های مستقیم خارجی نیز منابعی جذب کشور شده است و البته ما به این میزان قانع نیستیم و برای بهره برداری بیشتر و بهتر از برجام تلاش خواهیم کرد.


نوبخت اظهار داشت: در سال 93 برای 41 پروژه سرمایه گذاری خارجی 920 میلیون دلار جذب کشور شد که این رقم در سال 94 و با توجه به پیشرفت مذاکرات به 6 میلیارد و 711 میلیون دلار برای 63 پروژه افزایش یافت.


وی اضافه کرد: در سال جاری تا نیمه مرداد نیز در مجموع برای 38 پروژه سرمایه گذاری مستقیم خارجی 2 میلیارد و 295 میلیون دلار جذب شده است.


وی افزود: این سرمایه گذاری ها در بخش های حمل و نقل، انرژی های تجدید پذیر، گردشگری، خودروسازی، بازیافت، پست و مخابرات، صنایع الکتریکی، کشاورزی و صنایع غذایی بوده و از کشورهای مختلف اعم از همسایگان ایران و نیز کشورهای اروپایی در این پروژه ها همکاری دارند.


نوبخت گفت: در مجموع در مدت 7 ماه و نیم پس از اجرای برجام ( سه ماهه پایانی سال 94 و تا نیمه مرداد 95) برای 66 پروژه به ارزش پنج میلیارد و 168 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی جذب شده است.


وی یادآور شد: تنها در سه ماه پایانی سال 94 در مجموع 28 طرح به ارزش 2 میلیارد و 873 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی انجام شده است.


معاون رییس جمهوری خاطر نشان کرد که این سرمایه گذاری ها مربوط به مواردی است که مراحل قانونی را تا مرحله صدور مجوز طی کرده اند.


وی ارتقای یک پله ای جایگاه ایران در زمینه ریسک سرمایه گذاری را از دیگر دستاوردهای کشور عنوان کرد و گفت: بهبود این رتبه در کاهش هزینه تامین مالی کشور اثرگذار است.

** بهبود رسیدگی به امور استخدامی با تفکیک آن از برنامه و بودجه
معاون رییس جمهوری درباره تفکیک امور استخدامی از برنامه و بودجه و تشکیل دو سازمان جدید زیر نظر رییس جمهوری گفت: با توجه به تکالیفی که در حوزه اقتصاد مقاومتی، پیگیری سیاست های ابلاغی رهبر انقلاب در حوزه های مختلف، مدیریت و تخصیص منابع، نظارت بر اجرای طرح ها و بودجه ریزی بر عهده این سازمان مدیریت و برنامه ریزی نهاده شده است، لازم بود امور استخدامی از آن تفکیک شود.


نوبخت بحث تفکیک این دو سازمان را مرتبط با فیش های حقوقی ندانست و اظهار داشت: ضرورت این تفکیک از زمستان سال گذشته احساس و مقرر شد ضمن احیای سازمان امور اداری و استخدامی به نحوی عمل شود که امور اداری کشور تحت شعاع برنامه و بودجه و تخصیص منابع قرار نگیرد.


رییس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: در حال حاضر قوانین و مقررات بسیاری وجود دارد و لازم است این امور در بخش جداگانه ای مورد بررسی دقیق قرار گیرد زیرا گاهی سازمان ها برای یک شخص قوانین خاص اعمال می کنند.


وی بازنگری در قانون مدیریت خدمات کشوری و پوشش دادن آن به همه نهادها و سازمان های دولتی و نیز ارتقای بهره وری را از دیگر ضرورت های تشکیل سازمان امور اداری و استخدامی کشور عنوان کرد.


نوبخت تشکیل سازمان امور اداری و استخدامی کشور را مغایر با برنامه پنجم توسعه مبنی بر ممنوعیت ایجاد سازمان جدید ندانست وگفت: از آنجا که تفکیک صورت گرفته و سازمان جدیدی از ابتدا ایجاد نشده است، لذا مغایر با قانونی نیست ضمن آنکه پارسال مجلس مصوبه ای در این زمینه داشت که شورای نگهبان آن را به دلیل مغایرت با قانون اساسی رد کرد زیرا قانون اساسی امور برنامه، بودجه، اداری و استخدامی را از وظایف و اختیارات رییس جمهوری می داند.

** تکذیب کاهش پاداش پایان خدمت و حقوق بازنشستگی کارکنان دولت
معاون رییس جمهوری با انتقاد از انتشار مطالب نادرست در برخی رسانه ها و بویژه شبکه های اجتماعی درباره تغییر مبنای محاسبه پاداش وحقوق بازنشستگان در لایحه برنامه ششم توسعه اظهار داشت: گفته شده که دولت در این لایحه پرداخت پاداش و حقوق بازنشستگان را به جای 2 سال آخر خدمت، 5 سال محاسبه کرده است که باید گفت چنین چیزی صحت ندارد.


نوبخت افزود: در این مطالب به تبصره ماده 24 لایحه دولت استناد می شود در حالی که این تبصره اصلا مربوط به استخدام ها نیست بلکه به قوه قضاییه اختصاص دارد.


وی با یادآوری اینکه لایحه برنامه ششم دو بار (یکبار در مجلس نهم و یک بار به مجلس دهم ) تقدیم شده است، توضیح داد: لایحه تقدیمی شامل احکام دایمی برنامه، سیاست های اقتصاد ابلاغی برنامه ششم توسعه، سیاست های اقتصاد مقاومتی و برنامه های دولت است.


نوبخت تاکید کرد: در لایحه دولت چنین چیزی وجود نداشته است و اینکه گفته می شود در ویرایش جدید از لایحه کنار گذاشته شده نیز صحیح نیست.


وی گفت: آنچه به عنوان ویرایش نهایی به مجلس داده شده، شامل لایحه دولت، اهداف، منابع دستیابی به هدف، اولویت ها و احکام است که با نظر رییس مجلس شورای اسلامی در قالب جدید ارایه شد وگرنه لایحه دولت همان چیزی است که در هیات دولت به تصویب رسیده و به مجلس تقدیم شده است.


معاون رییس جمهوری با یادآوری اینکه یک رسانه در گذشته در اقدامی غیراخلاقی پیش نویسی از لایحه برنامه را منتشر کرده بود، گفت: ممکن است در مباحث کارشناسی موارد مختلفی مطرح شود اما مهم آن چیزی است که به عنوان لایحه نهایی به مجلس ارایه می شود.


نوبخت همچنین گفت: در لایحه برنامه ششم توسعه بحث استخدام دولتی با رعایت ضوابط و اینکه یک استخدام به ازای بازنشستگی پنج نفر از کارکنان به قوت خود باقی است ضمن آنکه مبنای محاسبه بازنشستگی همچنان 2 سال پایانی خدمت است.


وی درباره سیاست دولت در برنامه ششم برای ترمیم حقوق بازنشستگان، ناکافی بودن حقوق بازنشستگان و نابرابری دریافتی آنان در دستگاه های مختلف را مورد تایید قرار داد و گفت: امروز بازنشستگان پیش از قانون مدیریت خدمات کشوری و پس از آن دریافتی های متفاوتی دارند که باید اصلاحشود.


نوبخت یاد آور شد: برای نمونه در قانون مدیریت خدمات کشوری 10 مورد فوق العاده شغل دیده شده است که حتی می توان تا 50 درصد به افراد پرداخت کرد که این موارد سبب نابرابری در پرداخت ها شده است.


وی افزود: در برنامه پیوست لایحه برنامه ششم توسعه بر عادلانه کردن جبران خدمت بازنشستگان، متناسب سازی پرداخت این قشر، بازنگری در نحوه جبران خدمت کارمندان، رفع نابرابری ها، افزایش قدرت خرید و اصلاح حقوق بازنشستگان تاکید شده است که همگی در طول اجرای این برنامه پیگیری می شود.


نوبخت درباره اینکه گفته می شود سازمان تامین اجتماعی درباره بازنشستگان قوانین خاص خود را دارد، گفت: درست است که تامین اجتماعی قانون دیگری دارد اما در برنامه ششم همه یکسان دیده شده اند.

** ایرادی به انتصاب رییس هیات عامل صندوق نیست
خبرنگاری از نوبخت درباره ایراد مطرح شده از سوی سخنگوی قوه قضاییه به انتخاب رییس جدید هیات عامل صندوق توسعه ملی سوال کرد که وی در پاسخ گفت: در ماده 84 قانون برنامه پنجم توسعه نحوه انتخاب به روشنی دیده شده است.


دبیر هیات امنای صندوق توسعه ملی با یادآوری اینکه طبق این ماده نیازی به تشکیل جلسه برای انتخاب رییس نبود، گفت: به طور معمول پیشنهاد از سوی دبیرخانه صورت می گیرد.


وی یادآور شد: در قانون گفته نشده که برای انتخاب رییس باید همه اعضای هیات امنا در یک جلسه بنشینند و اعضای هیات عامل را انتخاب و از بین آنها رییس انتخاب کنند.


نوبخت اظهار داشت: اکنون در بسیاری از موارد به صورت غیر حضوری اعم از مجازی یا تلفنی مذاکرات صورت می گیرد و وقتی توافق صورت گرفت، تصمیم مکتوب می شود که درباره انتخاب آقای دوست حسینی نیز همین روال صورت گرفت.


وی یادآور شد: برای تشکیل جلسه هیات امنا باید حداقل 2 هفته قبل از اعضا دعوت شود ضمن آنکه قانون در این زمینه صراحت ندارد که حتما جلسه ای تشکیل شود.


وی درباره اینکه گفته شده اول باید پنج عضو هیات عامل انتخاب و سپس یک نفر از بین آنها به عنوان رییس برگزیده شود، اظهار داشت: اینکه رییس از بین آن پنج نفر انتخاب شود، حرف قانونی است و آقای دوست حسینی نیز همزمان به عنوان رییس و عضو هیات عامل انتخاب شد.


وی افزود: برای اینکه هیات عامل با هماهنگی رییس آن انتخاب شوند، ابتدا گزینه های مربوط به ریاست صندوق مورد بررسی قرار گرفت.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------