پیش بینی رئیس هیئت مدیره کانون سراسری انبوه سازان از آینده بازار مسکن



اخبار,اخبار اقتصادی, قیمت مسکن در سال93


اخبار اقتصادی  - قیمت مسکن در سال آینده افزایشی ندارد/ انتقاد انبوه‌سازان از عملکرد نظام مهندسی

رئیس هیئت مدیره کانون سراسری انبوه سازان با بیان اینکه قیمت مسکن در سال آینده افزایشی ندارد، از چگونگی عملکرد سازمان نظام مهندسی ساختمان انتقاد کرد.

به گزارش مهر، جمشید برزگر در نشستی خبری در پاسخ به پرسش مهر درخصوص قیمت مسکن در سال آینده، گفت: در سال آینده بخش مسکن افزایش قیمت چندانی ندارد زیرا بازار هنوز در رکود است و اغلب تولیدکنندگان برای فروش واحدهای خود با مشکل روبرو شده اند.

وی با بیان اینکه 180 صنعت کشور مرتبط با بخش ساختمان هستند، گفت: تاکنون موفق به برگزاری جلسه‌ای با وزیر راه و شهرسازی نشدیم تا دغدغه های این بخش را به اطلاع وی برسانیم.

رئیس هیئت مدیره کانون سراسری انبوه سازان با بیان اینکه بزرگترین مشکل ما با سازمان نظام مهندسی ساختمان است، اظهار داشت: قانون نظام مهندسی را مصادره کردند زیرا نظام مهندسی برای سازماندهی به انبوه سازان و مهندسان تشکیل شده است اما ما را مکلف می کند که با یک مهندس خاص قرارداد ببندیم در حالیکه هیچگاه هم این مهندسان را در پروژه ها نمی بینیم.

وی با تاکید بر اینکه سازمان نظام مهندسی با این ساختار در هیچ کشوری وجود ندارد، بیان کرد: این سازمان پول مهندس ناظر و مجری را از همان ابتدا از ما میگیرد در حالیکه ممکن است سازنده نتواند پروانه ساخت بگیرد و یا اینکه پروژه تا یکسال بعد از آن هم شروع نشود.

برزگر با اشاره به اینکه این اقدامات، هزینه ساخت را افزایش می دهد، گفت: سازمان تامین اجتماعی هم هربار قوانینی را بدون مشورت با بخش خصوصی وضع می کند و ما باید در راهروهای مجلس به دنبال نمایندگان باشیم تا این قوانین را اصلاح کنند.

وی با تاکید بر اینکه امیدواریم دولت تدبیر و امید بی تدبیری های گذشته را جبران کند، اظهار داشت: باید در وضع قوانین با بخش خصوصی مرتبط هم مشورت شود اما می بینیم که حتی تدوین مقرراتی مانند احیاء بافت های فرسوده، طرح جامع مسکن، قانون برنامه پنجم توسعه و قانون عرضه و توزیع و ساماندهی مسکن هم اجرایی نشده است.

رئیس هیئت مدیره کانون سراسری انبوه سازان با اشاره به اینکه تامین اجتماعی از ما پول می‌گیرد اما کارگران را بیمه نمی‌کند، افزود:‌ این در حالی است که طرف کارگران هستیم و چنانچه آنها را بیمه نشوند از ما شکایت می‌کنند و باید به دادگاه برویم.

در ادامه محتشم عضو هیئت مدیره کانون سراسری انبوه سازان با بیان اینکه تا پیش از دولت نهم و دهم 95 درصد از ساخت مسکن در اختیار بخش خصوصی قرار داشت، گفت: در 6 سال دولت نهم و دهم که طرح مسکن مهر به اجرا رسید حدود 2 میلیون و 200 هزار واحد قرارداد بسته شد که از این تعداد یک میلیون واحد به بهره برداری رسیده است ضمن آنکه خدمات روبنایی این واحدها هم تکمیل نشده است.

وی با تاکید بر اینکه مسکن مهر نه تنها پاسخگوی نیاز مسکن نبود بلکه کمبود قبلی را هم نتوانست جبران کند، بیان کرد: اگر هر سال یک میلیون و 100 هزار واحد مسکن تولید کنیم شاید در 10 سال آینده به نقطه تعادل برسیم.

محتشم تصریح کرد: کشور ما درحال حاضر توان ساخت سالانه یک میلیون و 100 هزار واحد مسکن را ندارد و باید با همکاری بخش خصوصی این اعتبار تامین شود تا با کمبود مسکن مواجه نشویم.

همچنین در این نشست ایرج رهبر رئیس کانون انبوه‌سازان استان تهران با انتقاد از اقدامات بیمه تامین اجتماعی در قبال انبوه سازان، گفت: به علت یک روز تاخیر در پرداخت حق بیمه 10 هزار مسکن مهر پردیس، شرکت بیمه حساب شرکت را مسدود کرد و ما امکان پرداخت حقوق به کارگران را نداریم.

وی حق بیمه هر مترمربع مسکن مهر را 5200 تومان اعلام کرد و گفت: در 4 سال اخیر 160 میلیون مترمربع پروانه ساختمانی صادر شده است و اگر برای هر مترمربع به‌طور متوسط یک میلیون تومان هزینه شود در مجموع 160 هزار میلیارد تومان یعنی سالانه 40 هزار میلیارد تومان برای ساخت هزینه شده است.

رئیس کانون انبوه‌سازان تهران این رقم را 4 برابر بودجه‌ عمرانی کشور اعلام کرد و افزود: شورای معماری و شهرسازی وزارت راه پیشنهاد اجرای شهرک های اقماری را تصویب کرد که بر این اساس در شهرک‌های اقماری خانه‌های لوکس با امکانات مناسب در منطقه‌ای با راه‌های ارتباطی مناسب ساخته می‌شود که مردم می‌توانند درمدت نیم ساعت به محل کار خود دسترسی داشته باشند. اما هنوز این طرح به جایی نرسیده است.
اخبار اقتصادی - مهر

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------