۳۵۰ هزار شكايت مستقيم از مسكن مهر



  اخباراقتصادی,خبرهای  اقتصادی,مسکن  مهر

 
 «هركس شكايتي از طرز كار مجلس يا قوه مجريه يا قوه قضائیه داشته باشد، مي‌تواند شكايت خود را كتبا به مجلس شوراي اسلامي عرضه كند. مجلس موظف است به اين شكايات رسيدگي كند، پاسخ كافي دهد و در مدت متناسب نتيجه را اعلام كند و در موردی که مربوط به عموم باشد به اطلاع عامه برساند.»

 

وظيفه كميسيون اصل ۹۰ قانون اساسي مجلس در اين سطور خلاصه شده است؛ وظايفي كه اين كميسيون را به يكي از مهم‌ترين و معتبرترين نهادها تبديل كرده است؛ نهادي كه رابط مستقيم مردم با مجلس و ساير قواست و به نظر مي‌رسد با آغاز مجلس دهم جريان و روح تازه‌اي در اين كميسيون دميده شده است كه حكايت از تلاش جهت شفاف‌سازي بيشتر در مسير اقناع افكار عمومي دارد. جهت بررسي عملكرد اين كميسيون بهرام پارسايي، سخنگوي كميسيون اصل ۹۰ به گفت‌وگو با «آرمان» پرداخته است كه در ادامه مي‌خوانيد.

با توجه به ماهيت كميسيون اصل ۹۰ مجلس كه بررسي شكايت‌ها از طرز كار مجلس يا قوه مجريه يا نهادهاي ديگر است، مهم‌ترين پرونده يا پرونده‌هايي را كه از مجلس قبل يا مجلس جديد در دستور كار اين كميسيون قرار دارد توضيح مي‌دهيد؟
يكي از مهم‌ترين مواردي كه از مجلس قبل در كميسيون وجود دارد، ۳ پرونده شكايت از احمدي‌نژاد است كه به مقامات قضائی ارجاع داده شده اما هنوز پاسخی نيامده است. يكي از اين پرونده‌ها كه تخلفات قانوني دولت پيشين است درباره ۲ هزار ميليارد توماني است كه بنابر قانون و پس از تصويب مجلس، شوراي نگهبان و مجمع تشخيص مصلحت نظام، دولت موظف بود كه به مترو پرداخت كند كه اين قانون را اجرايي نكرد.

 

پرونده ديگر درباره عدم ارائه گزارش فعاليت شركت‌هاي نفتي است كه بايد سالانه به مجلس داده مي‌شد. اما دولت قبل چنين گزارشي را ارائه نكرد. درباره پرونده سوم در حال حاضر اطلاعي ندارم اما مي‌دانم احمدي‌نژاد براي يكي از اين پرونده‌ها ۳ بار به دادگاه احضار شده است. يكي ديگر از موضوعاتي كه شاكيان زيادي دارد و بالغ بر ٣۵۰ هزار نفر به طور مستقيم با آن ارتباط دارند موضوع مسكن مهر است كه در حال پيگيري در كميسيون است.

پيش از اين به خريد و فروش راي در انتخابات اشاره كرده بوديد. تاكنون شكايتي از اين تخلفات به كميسيون اصل ۹۰ ارائه شده است يا خير؟
خريد و فروش راي از سوي برخي افراد انجام شده است و مساله اي است كه همگان به آن اذعان دارند و تلاش بر اين است كه خلأهاي قانوني در امر انتخابات برطرف شود تا شاهد تكرار چنين تخلفاتي نباشيم. اما اينكه شكايتي در اين خصوص به كميسيون آمده است بايد بگويم تاكنون شكايتي دريافت نكرده‌ايم اما به جاي آن، حدود ۳۰ پرونده مربوط به زمين خواري در كميسيون مفتوح است كه نيازمند تدابير لازم جهت پيشگيري از وقوع اين رويه ناميمون در كشور است. اگر كميسيون در طول يكسال بتواند اين پرونده را بررسي و با عاملانش برخورد قضائی كند براي كميسيون بس است.

آخرين وضعيت ۱۷ پرونده مفقوده در كميسيون اصل نود مجلس نهم مبني بر پرونده‌هاي تخلفات دولت قبل كه نماينده رباط‌كريم و بهارستان مطرح كرده بود، از چه قرار است؟
۱۷ پرونده‌اي كه آقاي نوروزي نماينده رباط كريم و بهارستان مطرح كردند در واقع يك پرونده با ۱۷ شكايت از دولت قبل بوده است كه به دستور آقاي پورمختار، رئيس كميسيون اصل ۹۰ در مجلس نهم مختومه اعلام شد. در حال حاضر هم شكايتي در اين خصوص مطرح نيست كه پرونده مفتوح شود كه اگر چنين شود قطعا در كميسيون بررسي خواهد شد.

با توجه به ماموريت كميسيون اصل ۹۰ در تهيه و ارائه گزارش مربوط به حقوق‌هاي نامتعارف و وام‌هاي كلان دريافتي از سوي مديران، چه اقداماتي در كميسيون انجام شده است؟
بر اساس وظيفه‌اي كه درباره بررسي و تهيه گزارشي درباره فيش‌هاي حقوقي نامتعارف مديران برعهده كميسيون اصل ۹۰ مجلس گذاشته شده است اين كميسيون در هفته‌هاي اخير دو جلسه برگزار كرده است: يكي با حضور هيات رئيسه و اعضاي كميسيون و ديگري با حضور نمايندگان سازمان بازرسي كشور. براي تهيه گزارشي جامع و كامل بايد اين نكته را يادآور شوم كه در اين زمينه بايد ميان مبالغ دريافتي غيرقانوني مديران كه غيرقانوني حقوق دريافت كرده‌اند با فيش‌هاي حقوقي نامتعارف كه امري غيرقانوني نبوده بلكه بر اثر خلأهاي قانوني صورت گرفته است، تفكيك قائل شد.

 

همچنين در حال بررسي تعداد مديراني كه حقوق‌هاي نامتعارف دريافت كرده‌اند هستيم و اينكه سنگ بناي اين كج روي از چه زماني گذاشته شده است. در مجموع سعي ما در كميسيون اصل نود اين است كه با توجه به ظرفيت‌ها و جايگاه‌هاي قانوني اين نهاد، كيفيت را بر كميت ارجح كنيم و بر اين اساس جامعيت و دقت را نبايد فداي سرعت كنيم چرا كه هدف ما در اين كميسيون اين است كه ضمن ارائه گزارشات، فرايندهاي برخورد با متخلفان را هم لحاظ كنيم تا اقدامات ما ماهيتي سلبي و بازدارنده داشته باشد و نه اينكه پرونده‌اي را مفتوح كرده و بدون اقناع افكار عمومي آن را مختومه اعلام كنيم.


  اخباراقتصادی  - آرمان 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------