آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کارشناس خودرو: چراغ سبز افزایش قیمت خودرو داده شده

مسیح فرزانه، کارشناس خودرو، درباره علت افزایش قیمت خودرو گفت: سال گذشته در بهمن ماه بود که خودروساز‌های دولتی شامل پارس…

اثر کاهش سود سپرده‌ها بر رشد اجاره‌بهاء



  اخباراقتصادی ,خبرهای   اقتصادی , نرخ   اجاره مسکن

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: کاهش نرخ سوده سپرده‌ها و تسهیلات بانکی تاثیر منفی خود را روی نرخ اجاره بهاء گذاشت و موجرها به جای گرفتن پول پیش بیشتر ترجیح دادند اجاره بهاء را افزایش دهند.

محمود بهمنی در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره اظهار کرد: وقتی نرخ سود سپرده‌های بانکی کاهش می‌یابد سپرده‌گذارانی که از این راه درآمد کسب کرده و امرار معاش می‌کنند کسری منابع پیدا کرده و برای جبران این کسری یا به عبارت بهتر برای جبران این افزایش قیمت تمام شده پول، اجاره‌ها را افزایش می‌دهند.

نماینده مردم ساوجبلاغ در مجلس افزود: وقتی سود هر یک میلیون تومان از 30 هزار به 20 یا 15 هزار تومان کاهش داده می‌شود دو اتفاق می‌افتد؛ صاحبخانه‌ها نرخ اجاره بهاء را افزایش می‌دهند و مستاجران ترجیح می‌دهند پول پیش بیشتری پرداخت کنند.

به اعتقاد نماینده مردم ساوجبلاغ در مجلس برای جبران کسری فوق یا کاهش هزینه تمام شده پول، باید سپرده‌های قانونی 10 درصد کاهش یابد، بدهی‌های بانکی دولت بازپرداخت شود و سرمایه بانک‌ها از محل سود سالانه افزایش یابد و در این صورت می‌توان انتظار داشت رشد اجاره بهاء در بخش مسکن اتفاق نیفتد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در تحلیل آثار منفی کاهش نرخ سپرده‌ها و تسهیلات بانکی بر سایر بخش‌های اقتصادی، گفت: کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی بدون تقویت بنیه مالی بانک‌ها موجب قرمز شدن حساب بانک‌ها نزد بانک مرکزی شده و از حجم پرداخت تسهیلات بانک‌ها می‌کاهد. کاهش نرخ سود تسهیلات زمانی به داد کارخانجات و تولیدی‌ها می‌رسد که منابع بانک‌ها اجازه پرداخت تسهیلات بیشتر را بدهد.

بهمنی ادامه داد: برای تقویت بنیه مالی بانک‌ها باید از محل سود سالانه سرمایه بانک‌ها افزایش یابد. علاوه بر آن بازپرداخت بدهی‌های دولتی به بانک‌ها باید انجام شود در این صورت انتظار برای پرداخت تسهیلات به بخش‌های اقتصادی بیشتر می‌شود.

نماینده مردم ساوجبلاغ در مجلس گفت: کاهش سود سپرده‌ها بدون تقویت منابع بانکی به صورت طبیعی موجب تغییر مسیر بخشی از سپرده‌ها از بازار متشکل پولی به بازار غیرمتشکل پولی می‌شود که این مسئله موجب کاهش ذخائر پولی بانک‌ها و افت قدرت تسهیلات‌دهی آنها می‌شود.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------