آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

بهار امسال با افزایش قیمت خودرو آغاز شد/ رشد بهای خودروهای داخلی به طور میانگین ۴۷میلیون تومان بود

بررسی بازار خودرو از ابتدای فروردین تاکنون نشان می‌دهد سال ۱۴۰۳ با تلاطم بازار آغاز شده است. به گزارش خبرآنلاین، این دومین…

فروش‌آب طلا به جای‌طلا!



  اخباراقتصادی ,خبرهای   اقتصادی,بازار طلا

 در شرایطی که بازار طلا آرام و قرار ندارد و در ماه‌های اخیر شاهد انتشار اخبار متعدد درباره بالا و پایین شدن قیمت ارزشمند‌ترین فلز جهان بوده‌ایم، اما انگار حداقل در ایران قرار نیست نوسانات قیمتی تنها اخبار مربوط به این حوزه باشد، چنانکه اخیرا حاشیه‌های تازه‌ای درباره فروش طلای تقلبی در ایران ایجاد شده است. روز گذشته رئیس اتحادیه طلا و جواهر نسبت به خرید و فروش طلای تقلبی در شبکه‌های مجازی هشدار داد و گفت: «سوء استفاده‌گران طلای غیراستاندارد و بدلیجات آب طلای ریخته شده را به جای طلا می‌فروشند.»

بازار حساس و پر زرق و برق
بازار طلا و جواهر همواره یکی از مهم‌ترین بازارها بوده است و حساسیت ها و نوسانات این بازار مورد توجه همه مسئولان و شهروندان قرار دارد. این حساسیت باعث شده است افرادی به انحای مختلف به سوء استفاده بپردازند تا سود بیشتری از آن خود کنند. اوایل سال ۸۹ بود که سکه های تقلبی در بازار طلا مانور می‌دادند که مردم حتی به سکه‌های وکیوم شده هم نمی‌توانستند اعتماد کنند.

 

علاوه بر سکه‌های تقلبی موضوع دیگری مورد توجه قرار گرفت که سکه‌هایی کم وزن به شهروندان فروخته می‌شد. آنها تقلبی نبودند، بلکه در ترکیب و ساخت آنها دست برده شده بود. بعد از سکه‌های تقلبی نوبت به فروش طلا و جواهرات خارجی برای سود بیشتر رسید. به گفته رئیس اتحادیه طلا و جواهر در سال ۹۲ طلای داخلی را که خوش ساخت بود ایتالیایی می‌نامیدند تا پول بیشتری از مردم بستانند. همچنین در سال های اخیر نیز شاهد تنوع عیار در این بازار پر زرق و برق بوده ایم. مسئولان و متخصصان بازار طلا می‌گویند طلا و جواهرات به ‌طورمعمول برحسب‌ عیار سنجیده‌ می‌شوند که بیانگر محتوا و میزان طلای به‌کار‌ رفته ‌است.

 

البته به جای این شیوه می‌توان از روش دیگری برای توصیف میزان خلوص زیورآلات استفاده کرد و میزان طلای به ‌کار رفته در آن را محاسبه کرد. از آنجا که قیمتی که خریدار بابت مصنوعات می‌پردازد به ‌میزان طلای به ‌کار رفته در آن ارتباط دارد، برای مصرف‌کننده مهم است که بداند چه‌ میزان طلا در مصنوع خریداری شده، مورد استفاده قرار گرفته است. این در حالی است که بیشتر جواهرات جهان دارای برچسب حاوی درجه عیار و خلوص هستند که در واقع، بخشی از نشان عیار محسوب‌ می‌شود.

 

بسیاری از متخصصان بازار طلا، هرگونه تنوع دادن در عیار طلای قابل فروش در بازار را یک تهدید می‌دانند و معتقدند بزرگ‌ترین دستاورد آن، تقلب و کم‌فروشی احتمالی است. قیمت طلا در سال جاری میلادی تاکنون، با بیش از ۲۰ درصد افزایش، بهترین شروع را طی سه دهه اخیر داشته است. در سال‌های اخیر و به دنبال فراگیر شدن ابزار‌های جدید ارتباطی، خرید و فروش از طریق فضای مجازی به وجود آمده است. این فضا علاوه بر اینکه موجب رونق بازار طلا و جواهر شده، ضمنا شرایط را برای تقلب هم فراهم کرده است.

فروش بدلیجات به جای طلا در فضای مجازی
روز گذشته رئیس اتحادیه طلا و جواهر نسبت به خرید و فروش طلای تقلبی در شبکه‌های مجازی هشدار داد و گفت: سوء استفاده‌گران طلای غیراستاندارد و بدلیجات آب طلای ریخته شده را به جای طلا می‌فروشند. به گزارش مهر، محمد کشتی‌آرای اظهار داشت: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته توسط اتحادیه، اینها طلا نیستند و بدلیجاتی هستند که به اسم طلا خرید و فروش می‌شوند یا اینکه بعضا دارای عیار استاندارد نیستند.

 

او با بیان اینکه برخی‌ با سوءاستفاده نسبت به خرید‌و‌فروش این‌چنینی اقدام می‌کنند، افزود: گاهی اوقات نیز دیده شده که روی بدلیجات آب طلا می‌ریزند و آن را به اسم طلا خرید و فروش می‌کنند. کشتی‌آرای به مواردی از شکایت‌های مطرح شده به اتحادیه در این باره خبرداد و تصریح کرد: کسانی که در فضای مجازی نسبت به خرید و فروش طلا اقدام می‎کنند اسم و آدرسی ندارند و فاقد فاکتور رسمی فروش هستند و بنابراین این نوع فعالیت غیرمجاز و غیرقانونی قابل پیگیری است. رئیس اتحادیه طلا و جواهر با تاکید بر اینکه اتحادیه طلا و جواهر برای هیچ شخصی مجوز برای خرید و فروش طلا در فضای مجازی صادر نکرده است، عنوان کرد: این سوء استفاده گران قابل تعقیب هستند.

 

کشتی‌آرای در بخش دیگری از سخنان خود نوسانات قیمتی بازار طلا و سکه در روزهای اخیر را طبیعی دانست و بیان کرد: با توجه به اتفاقات اقتصادی در حوزه‌های مختلف و اقتصاد جهانی، قیمت طلا در بازارهای جهانی هم دچار نوساناتی می‌شود. او ادامه داد: بازار ایران در فصل رونق اقتصادی و تعطیلات تابستانی قرار دارد و از مهر و شروع فصل پاییز، ماه‌های محرم و صفر هم آغاز می‌شود. بنابراین بسیاری از مراسم از جمله ازدواج تا آن زمان برگزار می‌شود. کشتی آرای خاطرنشان کرد: در حال حاضر یک رونق نسبی در برخی از بخش‌های اقتصادی از جمله طلا و سکه به‌‎وجود آمده و داد و ستدها بهبود یافته است. در عین حال نوسانات قیمت سکه و طلا طبیعی است و جزو جدایی ناپذیر این بازار محسوب می‌شود و بنابراین مشکلی از این لحاظ وجود ندارد.

 

رئیس اتحادیه طلا و جواهر چند عامل را برای ایجاد نوسان قیمتی در بازار جهانی طلا ذکر و بیان کرد: معمولا در روزهای پایانی تابستان معاملات نفتی بیشتر می‌شود و این امر بر قیمت طلا تاثیرگذار است. شاخص‌های اقتصادی که به صورت هفتگی اعلام می‌شود گاهی مثبت است و این امر بر قیمت طلا تاثیر می‌گذارد. کشتی‌آرای اضافه کرد: اگر وضعیت اقتصاد جهانی بر اساس شاخص‌های اعلامی روند بهبودی را نشان دهد، قیمت طلا کاهش پیدا می‌کند. اما با افزایش بحران‌های اقتصادی جهانی و اتفاقات چند ماه اخیر از جمله خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و کودتای نافرجام در ترکیه و غیره نوسانات قیمت‌ها در بازارهای جهانی بیشتر شده است.


  اخبار اقتصادی  -  آرمان 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------