حجم قاچاق سالانه ایران معادل تمام درآمد نفتی



  اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی , قاچاق

 آتش زبانه می‌کشد و دود غلیظ سیاه‌رنگی آسمان ظهر چهارشنبه را تیره و تار می‌کند. آتش‌نشانان خارج از معرکه ایستاده و منتظرند تا ویرانگری شعله‌های نارنجی و قرمز تمام شود و عملیات را شروع کنند. از آن سمت، صدای بی‌وقفه لودرها با صدای خردشدن و شکستن در هم می‌آمیزد و بوی تند الکل، عطر، ادکلن و رایحه شکلات و شیر در هوا می‌پیچد.

 

جولان لودرها روی بسته‌های شکسته‌ جویی از نوشیدنی روی زمین راه انداخته است. اینجا جاده مخصوص کرج و محوطه بزرگی است که مجاور انبارهای سازمان اموال تملیکی است. مقارن ساعت ١١ ظهر، ٥ استان کشور همزمان بزرگترین مراسم امحاي کالای قاچاق در سال‌های پس از انقلاب را رقم زده‌اند. بنا به اعلام ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، حجم قاچاق کالا از ٢٥‌میلیارد دلار در‌ سال ٩٢ به ١٥‌میلیارد دلار در‌ سال ٩٤ کاهش داشته است. برای فهمیدن بزرگی این رقم کافی است که بدانید حجم قاچاق کالا در ‌سال ٩٢ به اندازه تمام درآمد نفتی ایران است و ناگفته پیداست که این رقم کلان چه بلایی به سر تولید داخلی و اشتغال نازل می‌کند. آن هم تولیدی که با مصائب گوناگون دست و پنجه نرم می‌کند.

 

حالا چند وقتی است که در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی، بحث مبارزه با قاچاق جدی‌تر دنبال می‌شود. اجرای بزرگترین پروژه امحاي کالای قاچاق درحالی رقم می‌خورد که علی‌اکبر پوراحمدنژاد، دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران نیز به «شهروند» می‌گوید كه چند ماهی است شمار گشت کنترل قاچاق در سطح بازار تهران به حدود ٧٠ برابر رسیده است؛ ضمن این‌که با اجرای برجام تأمین تجهیزات پیشرفته کنترل قاچاق از مرزها ساده‌تر شده است و دولت تلاش می‌کند کنترل سنتی و دستی کانتینرهای کالا را مکانیزه و مدرن کند.


شیرخشک یارانه‌ای فاسدتجارت سیاه قاچاقچیان
هرم شعله‌های آتش جمعیت را به عقب می‌راند. حالا قرار است تهرانی‌ها محموله‌های مواد غذایی، لوازم بهداشتی و آرایشی، پوشاک و میوه را معدوم کنند و از پیشتر بنا بر این بوده است که شیرازی‌ها هم ١٣ دستگاه بنز، پورشه و رولزرویس را آهن پاره کنند؛ اما خبر می‌رسد خودروهای لوکس فعلا آهن‌پاره نمی‌شود و بعد از بررسی امکان صادرات، درباره امحاي این خودروها تصمیم‌گیری شود. البته امین دلیری، رئیس سازمان اموال تملیکی به خبرنگاران می‌گوید كه لوکس‌هاي مکشوفه‌ای که در انبار سازمان پارک شده‌اند، به صورت دقیق ٦٤ خودرو هستند.

 

گوشه محوطه بزرگ و بی‌آب و علف سازمان اموال تملیکی تعدادی از بنزهای قاچاق لابه‌لای سایر خودروها دیده می‌شوند. لایه‌های سنگین گردوغبار روی خودروهای قاچاق نشسته و آفتاب داغ مردادماه به سر و رویشان می‌تابد. خودروهای میلیاردی نه رنگ و جلای نمایشگاه‌ها و نه ابهت و زیبایی خیره‌کننده‌شان را دارند. آنها برچسب قاچاق خورده‌اند و در انتظار بازگشت به سر می‌برند، بازگشت به انبار آهن‌پاره‌ها یا کشور محل تولدشان، شاید هم کشوری دیگر که حاضر باشد آنها را بدون هیچ گارانتی و خدمات پس از فروشی بپذیرد.


این سمت ماجرا اما نایک و آدیداس و... محصول برندهای بزرگ پوشاک است که می‌سوزد و گرمای ٦٠ درجه به اطراف تزریق می‌کند و کمی آن طرف‌تر شیشه‌های ادکلن، ریمل و کرم‌ها و شوینده‌های بهداشتی است که زیر چرخ‌های سنگین لودرها خرد می‌شود. دیواره بزرگی از کارتن شیرخشک وسط محوطه است که رویش عبارت شیرخشک یارانه‌ای به چشم می‌خورد. کارمند سازمان اموال تملیکی گزارش می‌نویسد ٣٥٠ جعبه... مبدأ واردات: فرانسه... عقب می‌ایستد و لودر در یک حرکت دیواره را خراب می‌کند و از رویش رد می‌شود.


دلیری، رئیس سازمان اموال تملیکی به «شهروند» می‌گوید: شیرخشک تقلبی و فاسد قرار بود با عنوان شیرخشک یارانه‌ای توسط قاچاقچی‌ها در بازار توزیع شود. چه کسی می‌خواست پاسخگوی آسیبی باشد که شیرخشک تقلبی به نوزادان وارد می‌کند؟


کالاهای امحایی قابلیت اهدا ندارد
حالا بعد از انتشار خبر امحای گسترده کالاهای قاچاق یک علامت سوال در ذهن مردم وجود دارد. علامت سوالی که در گپ‌های مجازی‌شان مدام مطرح می‌شود. چرا با امحای کالاهای قاچاق اسراف می‌کنیم و آنها را به دست نیازمندان نمی‌رسانیم؟ این پرسش به گپ‌وگفت خبرنگاران هم رسیده است. بحث در این‌باره داغ است و مدیران را دنبال می‌کنند تا این علامت سوال را با آنها در میان بگذارند. رئیس سازمان اموال تملیکی بیشتر از بقیه در محوطه دیده می‌شود و این پرسش با او مطرح می‌شود. دلیری توضیح می‌دهد: کالاهایی که معدوم می‌شوند، قابلیت مصرف ندارند. از این‌جهت که اگر پوشاک باشد ما درباره میزان آلودگی قارچی و میکروبی‌شان دانشی نداریم و اگر میوه باشد درباره آفت‌هایی که با خود حمل می‌کنند. درباره مواد غذایی و لوازم بهداشتی و آرایشی نیز این کالاها یا تقلبی است یا فاسد.


او ادامه می‌دهد: بخشی از کالاهای قابل مصرف به دست نیازمندان می‌رسد، اما تأکید می‌کنم که در راستای پیشبرد طرح اقتصاد مقاومتی کالاهای قاچاق مکشوفی به هیچ عنوان نباید در بازار عرضه شود.


بحث اسقاط خودروها گل می‌اندازد و دلیری به خبرنگاران می‌گوید: پرونده ٦٤ خودرو در دست بررسی است و ما تلاش می‌کنیم که در حد امکان شرایط صادرات آن به مبدأ یا سایر کشورها را به دست آوریم. اگر این مسأله اتفاق نیفتاد خودروهای لوکس قاچاق امحا می‌شود.


البته قاسم خورشیدی، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز توضیح می‌دهد: در صورتی که کالای قاچاق امحا نشود و از کشور خارج شود، تضامینی بین ٢ تا ١٠ برابر ارزش کالا گرفته می‌شود و سپس آن کالا می‌تواند به کشورهای غیرهمجوار صادر شود.


او ادامه می‌دهد: درحال حاضر کارگروهی برای تصمیم‌گیری در زمینه کالاهایی که امحا نمی‌شود، تعیین شده است که متشکل از سازمان اموال تملیکی، گمرک و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و دادگستری است و قرار شده شیوه‌نامه‌ای تعیین کنند که با توجه به قانون چه تصمیمی برای فروش و صادرات کالاهای قاچاق گرفته شود.


کنترل قاچاق مکانیزه می‌شود
علی‌اکبر پوراحمدنژاد، دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران نیز ارزش کالای قاچاق امحاشده دیروز را ١٥‌میلیارد تومان دانست و به «شهروند» گفت: تهران بیشترین حجم کالای قاچاق را به خود جذب می‌کند، البته این مسأله طبیعی است زیرا کالای قاچاق از تهران به سایر استان‌ها عرضه می‌شود و درواقع حجم عمده قاچاق کشور بعد از ورود به تهران در سایر استان‌ها «بازتوزیع» می‌شود. او تأکید می‌کند: تلاش می‌کنیم قاچاق از مبدأ و از مرزها کنترل شود، زیرا کشف کالای قاچاق پس از توزیع دشوار است و هزینه‌های بیشتری می‌طلبد، کمااین‌که بسیاری از کالاهایی که امروز معدوم می‌شود از انبارها کشف و ضبط شده‌ است.


پوراحمدنژاد همچنین می‌گوید: یکی از مشکلات عمده ایران در کنترل قاچاق نداشتن تجهیزات و امکانات مناسب است، زیرا کنترل دستی ٣‌هزار کانتینر در مرزها کار ساده‌ای نیست و حتما نیاز است که این امر توسط تجهیزات مکانیزه و دستگاه‌های ایکس‌ری  انجام شود.


او ادامه می‌دهد: ورود تجهیزات کنترل قاچاق در زمان تحریم ممکن نبود، اما با گشایش‌های حاصل از برجام تأمین این تجهیزات ساده شده است و امیدوارم با جذب اعتبارات مناسب و اجرای طرح پنجره واحد تجارت بتوان کنترل دقیق‌تر و بهتری به پدیده قاچاق کالا اعمال کرد.


رئیس کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران همچنین به «شهروند» می‌گوید: چندماهی است که نظارت بر بازار تهران شدت گرفته، به‌طوری که شمار گشت‌های کنترل قاچاق کالا در بازار تقریبا به ٧٠ برابر رسیده است؛ ضمن این‌که از ظرفیت اتاق اصناف، اتحادیه‌ها و تشکل‌های بخش خصوصی نیز برای کنترل قاچاق در بازار کمک گرفته شده است.


اخبار  اقتصادی -  شهروند  

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------