رها كردن مار در وانت منجر به قتل شد




 حكم اعدام پسري كه در سن ١٥ سالگي مرتكب قتل شده بود تبديل به پرداخت ديه كامل شد. ماجراي پرونده از اين قرار بود كه در ساعت ١١ شب بيستم اسفند ماه سال ٨٥ گزارش يك قتل به كلانتري ١٥٩ بي‌سيم اعلام شد. در جريان يك درگيري مرد ٤٨ ساله‌اي به نام قربانعلي با پنج ضربه چاقو به سينه‌اش در خانه‌اي در خيابان شبير، كوچه اكبري، زخمي و در بيمارستان سوم شعبان جان باخته بود. به اين ترتيب تيمي از ماموران اداره دهم پليس آگاهي تهران همراه بازپرس ويژه قتل براي شناسايي عامل اين جنايت وارد عمل شدند.

 

پسر مقتول به ماموران پليس گفت: «ساعت شش عصر با پسردايي‌ام روح الله براي خريد لباس با وانت پيكان براي خريد لباس عيد به عبدل‌آباد رفته بوديم. ناگهان روح‌الله يك مار ٤٠ سانتي‌متري از جيبش بيرون آورد و داخل ماشين انداخت. اما مار گم شد و ما هر چه گشتيم پيدايش نكرديم. وقتي به خانه رسيديم به پدرم گفتم كه روح‌الله مار را در ماشين رها كرده. پدرم ناراحت شد و با دايي‌ام (پدر روح‌الله) شروع به بحث و فحاشي كرد. ناگهان روح‌الله (قاتل) چاقو را از آشپزخانه آورد و شش ضربه چاقو به پدرم زد. بعد از آن هم چاقو را در ماشين لباسشويي انداخت و رفت.» در گزارش‌هاي پزشكي قانوني علت مرگ به علت بريدگي با جسم برنده يا همان چاقو اعلام شده است.


بررسي پليس از محل جرم نيز نشان داد كه درگيري صورت گرفته است. چهار جام شكسته شده به همراه تلويزيون تخريب شده و لكه‌هاي خون روي موزاييك‌هاي حياط نيز وقوع درگيري و قتل را تاييد مي‌كرد. همين كافي بود تا عامل جنايت كه يك جوان افغان است از سوي ماموران دستگير شود و وي پس از اعتراف به قتل شوهرعمه‌اش در شعبه ٧٤ دادگاه كيفري استان تهران به قصاص نفس- اعدام- محكوم شود.

 

در حالي كه خانواده قرباني اصرار به اعدام قاتل پدرشان داشتند پرونده براي اجراي حكم به شعبه چهارم دادياري اجراي احكام دادسراي امور جنايي تهران ارجاع شد. داديار پرونده پس از مطالعه وقتي در برابر قاتل محكوم به اعدام قرار گرفت متوجه سن كم قاتل شد و در تحقيق از اين جوان افغان مشخص شد كه او شناسنامه هم ندارد و نمي‌داند چند سالش است. قاتل در اين مرحله گفت: «تنها مدركي كه خانواده‌ام از من دارند برگه اقامتم است و فكر مي‌كنم در زمان قتل شوهرعمه‌ام ١٦ سال داشته‌ام.» در اين مرحله داديار رضواني تحقيقات جديد را در اين پرونده آغاز كرد و مشخص شد عامل جنايت در زمان وقوع جرم ١٦ سال داشته است.

 

با توجه به ماده ٩١ قانون جديد مجازات اسلامي اين جوان بايد به پرداخت ديه و زندان محكوم شود. همين كافي بود تا پرونده بارديگر در دادگاه كيفري استان تهران مورد بررسي قرار گيرد و قاتل كه چوبه‌دار در انتظارش بود به پرداخت ديه محكوم شد. قاضي دشتبان در اين مرحله با توجه به اينكه خانواده قاتل قادر به پرداخت ديه نيست از خيرين خواست تا براي نجات و آزادي اين جوان دست به كار شوند و به دادسراي ناحيه ٢٧ تهران مراجعه كنند. مبلغ ديه‌اي كه او بايد به خانواده مقتول بدهد ديه يك انسان كامل معادل ١٩٠ ميليون تومان است.

 

 اخبار  حوادث  - اعتماد

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------