آخرین اخبار اقتصادی

وضعیت اقتصاد در ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

قدرت خرید مردم در قیاس با زمان جنگ ۲۳۷ واحد عقب است

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: تصور غلط در ایران این است که دستمزد عامل اصلی تورم است. بدون اینکه بدانیم فقط نقشی…

جلوه مِلک داری به جای «کلیک بانک»



  اخباراقتصادی ,خبرهای   اقتصادی, بانک

 در گذشته نه چندان دور، تنها کانال ارایه خدمات از سوی بانک ها به مشتریان، شعب آن بانک ها بود. بعد از ورود فناوری اطلاعات به بانک ها، کانال ارایه تحویل خدمات به مشتریان متنوع شد و این تنوع در قالب ابزارهایی مانند خودپرداز، پایانه فروش، درگاه اینترنتی ، تلفن بانک و نرم افزار های بانکی خود را نشان داد. این ابزارها پس از مدتی و همپای شعب، به کسب سهم در ارایه خدمت به مشتریان پرداختند، سهمی که با فراگیر شدن اینترنت و گوشی های هوشمند، افزایش چشمگیر و روز افزونی داشته است.

 

افزایش نسبی تعداد شعب بانک ها در کنار افزایش قطعی استفاده از خدمات الکترونیکی آنها، این سوال را به ذهن متبادر می کند که آیا ابزار الکترونیکی می تواند جایگزین هر چه بیشتر ابزار انسانی در ساختار بانکداری ایران بشود؟
محمدرضا محمودیان در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی روزنامه «ابتکار» با توضیح نقش شعب در نشان دادن قدرت مالی بانک ها گفت: اکثر بانک های بزرگ و معتبر در دنیا در کشورهای پیشرفته و طی سال ها متمادی شعب خود را حفظ کرده اند زیرا تعداد شعب هر بانک نشانه ای محسوس از تمکن و پولداری آن بانک محسوب می شود.


وی در ادامه افزود: در کشور ما به دلیل تورم بالا طی سال های گذشته، املاک به قدرتمندترین و با ثبات ترین دارایی ها تبدیل شده بودند، قدرت گرفتن املاک در کنار رقابت بین بانکی برای جذب حداکثری سرمایه، زمینه را برای ورود بانک ها به بخش املاک فراهم کرد. زمینه ای که در کنار ورود بانک ها به بنگاه داری ها، در قالب شعبه های جدید نمود پیدا می کرد.


این کارشناس حوزه بانک با اشاره به دستورالعمل بانک مرکزی برای تعیین نسبت میزان دارایی های ثابت بانک ها به سرمایه پایه همان بانک عنوان کرد: در چند سال گذشته و در ادامه تلاش دولت برای اصلاح ساختار بانکداری، بحث فروش املاک مازاد بانک ها مطرح شد. املاکی که با نظارت بانک مرکزی تحت عنوان سازمانی که برای این اقدام تشکیل شده است بفروش رسیده و بانک های ایرانی را به تعدیل نسبت دارایی ثابت در مقابل سرمایه پایه بپردازد. بر اساس این دستورالعمل بانک ها نمی توانند 4 برابر سرمایه پایه خود، دارایی ثابت داشته باشند.


این کارشناس حوزه بانکداری الکترونیک افزود: این دستورالعمل شامل بنگاه داری های بانک ها نیز می شود ولی بیشتر بخش املاک بانک ها را هدف قرار داده است، و قصد دارد از انباشت سپرده های مردم در دارایی های ثابت جلوگیری کند. با این حال هنوز هم دست اندرکاران و هیات مدیره بانک ها به خوبی می دانند که با تبدیل دارایی های بانک متبوع خود به ملک، می توانند در دراز مدت بیشترین افزایش ارزش و به بدنبال آن بیشترین سود را نصیب بانک کنند.


وی با اشاره به کارکردهای دیگر ملک داری در بانکداری ایرانی گفت: کارکردهای ملک داری برای بانک ها به همین جا ختم نشده و افزایش ارزش املاک بانک ها در طی سال های ملک داری آنها، امکان درخواست و اجرای افزایش سرمایه را برای آنها فراهم می کند. افزایش سرمایه بوسیله بانک ها از روش های مختلفی انجام می گیرد، افزایش سرمایه توسط سهامداران و همینطور افزایش سرمایه بانک از محل سود سالانه آن، دو روش مرسوم در بانکداری هستند.

 

روش سوم اما با درخواست تجدید ارزیابی دارایی های بانک، توسط خودش صورت می گیرد. یعنی بانک هایی که سال ها از خرید املاکشان می گذرند طی تقاضایی از وزارت اقتصاد و دارایی می خواهند که از محل تجدید ارزیابی دارایی های آنها، به افزایش سرمایه آنها بپردازد. در روش آخر بانک ها به ارایه املاک خود پرداخته و بر اساس افزایش قیمت روز ملکی که مثلا 13 سال از خرید آن می گذرد، صورت مالی خود را بروز کرده و با توجه رشد قیمتی املاک، سرمایه خود را در صورت های جدید مالی افزایش می دهد.


مشاور اسبق فناوری اطلاعات بانک صادرات ایران در ادامه به تشریح نگرش های موجود در اقتصاد ایران پرداخت و تصریح کرد: ما در کشورمان دچار دوگانگی شدید در حوزه اقتصاد هستیم، اعتقاد همزمان بخشی از جامعه به اقتصاد دولتی و حاکمیتی در کنار اعتقاد دیگر افراد همین جامعه به اقتصاد آزاد، نگاه ها را به سمت شخصی بودن رانده و اگر هم اکنون مردم، حاکمیت و کارشناسان به همزبانی در خصوص اصلاح ساختار نظام بانکی کشور رسیده اند دلیلی جز لنگ زدن بانک ها و ناکارآمدی قوانین گذشته این حوزه نیست.


محمدرضا محمودیان در ادامه به یکی از بانک های ایرانی اشاره کرده و گفت: یکی از بانک های بزرگ ایرانی طی 15 سال گذشته، 600 شعبه خود را در سطح کشور جمع کرده است، این بانک که تعداد شعبه های خود را از 3300 به 2700 شعبه کاهش داده توانسته است بخش زیادی از هزینه های خود را پس انداز و بخش دیگر آنرا صرف تبلیغات بانکداری الکترونیک کند و به معرفی خدمات خود در این بخش بپردازد. آنچه نباید فراموش شود این است که در یک نظام اقتصادی طبیعی، بانک ها بصورت خود خواسته به جمع آوری شعب خود پرداخته و از مخارج خود کم می کنند.


این کارشناس حوزه بانک و بانکداری الکترونیک در ادامه افزود: در کشور ما ارتباطات انسانی در حوزه بانکداری مرسوم بوده و نمی توان انتظار داشت که این نیاز به حضور، به سرعت کمرنگ شود. تا 10 سال آینده شعب بانک ها همچنان به عنوان یکی از کانال های قوی ارایه خدمت در ایران باقی خواهند ماند، و این در حالی است که بانک ها با جمع آوری شعب و صرفه جویی در هزینه کرد خود، می توانند تخفیفاتی را در کارمزدهای اخذ شده از مشتریان خود لحاظ و با این روش افراد بیشتری را برای افتتاح حساب در بانک خود ترغیب کنند.


محمودیان به مجوزهای صادر شده طی سال های گذشته اشاره کرده و افزود: به دلیل فاصله زیاد بانک های تازه تاسیس با ظرفیت بزرگ و نهایی خود، بیشترین افتتاح شعب از سوی این بانک ها صورت گرفته است، ما شاهد بوده ایم که در چند سال گذشته بانک های بزرگ کمتر به دنبال این موضوع رفته اند. این در حالیست که بانک های آمریکایی تعداد شعبه های خود را از سال ۲۰۰۹ به میزان ۶ درصد کاهش داده اند و ۹۳ هزار و  ۲۸۳
شعبه ای که در پایان سال گذشته مشغول به کار بوده، کمترین تعداد در یک دهه گذشته بوده است.

 

 اخبار اقتصادی  -  ابتکار 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------