سیر صعودی اجاره بها /افزایش متوسط ۱۰ درصدی



  اخباراقتصادی ,خبرهای   اقتصادی ,اجاره بها

در حالیکه نرخ سود بانکی کاهش یافته و تورم تک رقمی شده است اما بازهم اجاره بها سیر سعودی خود را طی می‌کند و آمار حکایت از رشد قیمت‌ها در هر فصل دارد.

به گزارش مهر، هرچند که رکود بازار مسکن همچنان پابرجاست و متقاضیان زیادی در بازار معاملات مسکن حضور ندارند اما اجاره بها به روند سال‌های گذشته ادامه داده و هرفصل نسبت به فصل قبل افزایش قیمت را تجربه می‌کند. هرچند که این افزایش به نسبت تورم رقم زیادی نیست اما با وجود رکود مسکن و کاهش تورم، بازهم روند صعودی را نشان می‌دهد.

همواره یکی از موضوعات تاثیر گذار بر بازار اجاره، نرخ سود بانکی عنوان می‌شد و فعالان بازار مسکن اعتقاد داشتند که مالکان اجاره بهای دریافتی را برای نزدیک شدن به نرخ سودبانکی،  افزایش می‌دادند اما با کاهش نرخ سود به ۱۸ درصد هنوز هم مالکان حاضر به کاهش قیمت‌ها نیستند.

همچنان که فصل نقل و انتقالات بازار مسکن به روزهای پایانی خود نزدیک می شود، اجاره بها نسبت به سال گذشته روند صعودی داشته و آمار هم این موضوع را تایید می‌کنند، بطوریکه براساس آخرین آمار در دومین ماه تابستان شاخص کرایه مسکن اجاره‌ای در شهر تهران و کل مناطق شهری نسبت به مردادماه ۹۴ به ترتیب ۹.۶ و ۹.۸ درصد رشد نشان می‌دهد.

همچنین آمار نیمه دوم سال گذشته نشان می‌دهد که متوسط اجاره ماهیانه به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای اجاره یک مترمربع زیربنای مسکونی از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در سطح کل کشور، ۷۲ هزار و ۴۳۲ ریال بوده است که نسبت به دوره قبل ۱.۳ درصد و نسبت به دوره مشابه سال قبل ۸.۴ درصد افزایش نشان می‌دهد.

در میان استان‌های کشور بیشترین متوسط اجاره ماهانه به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای اجاره هرمترمربع زیربنای مسکونی معامله شده ۱۶۶ هزار و ۷۸۷ ریال در استان تهران و کمترین آن ۲۰ هزار و ۹۷۴  ریال در استان چهارمحال و بختیاری بوده است.

این در حالی است که تعداد مستاجران هم هر سال نسبت به سال گذشته افزایش پیدا می‌کند. در واقع متقاضیانی که هرساله به واسطه ازدواج، طلاق و یا دیگر عوامل وارد بازار مسکن می شوند بدلیل اینکه توان ورود به بازار خرید را ندارند، به مستاجران افزوده می شود؛  بنابراین هرسال شاهد افزایش تعداد معاملات در این بخش هستیم.

کاهش نرخ سود بانکی تاثیری بر اجاره بها نداشت

حسام عقبائی در گفتگو با مهر با اشاره به شرایط بازار اجاره و سیر صعودی قیمت‌ها در هر فصل، گفت: بازار اجاره تابعی از خرید و فروش است و در حوزه اجاره نشینی همیشه اصلیترین شاخص تعیین قیمت اجاره بها در تمام دنیا قیمت مسکن بوده است.

وی با بیان اینکه برای تعیین اجاره باید به قیمت مسکن توجه شود، افزود: اما می‌بینیم که در این سال‌ها قیمت مسکن افزایش پیدا نکرده اما اجاره‌بها سیر صعودی داشته است، این رشد نشانگر عواملی مانند تورم و سیاست‌های پولی و بانکی است.

رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک با بیان اینکه هریک از مالکان دلایلی را برای افزایش اجاره بها عنوان می‌کنند، اظهار داشت: برخی می‌گویند این سرمایه ماست و باید به ازای این سرمایه، اجاره بهای متناسبی را دریافت کنیم. برخی هم می‌گویند چون همه اقلام مصرفی گران شده،  باید اجاره بها هم افزایش پیدا کند.

عقبائی با بیان اینکه رشد اجاره بهای مسکن را نمی‌توان انکار کرد و هر سال هم افزایش یافته است، افزود: البته امسال یک بحثی مطرح شد که کاهش نرخ سود بانکی منجر به افزایش اجاره بها شده است در حالیکه باید بگویم اصلا چنین نیست. معتقدم کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی هیچ تاثیری به جز بحث روانی که یک مقدار جزئی اثر گذار است، بر اجاره بها نداشته است.

وی ادامه داد: کاهش نرخ سود بانکی امسال رخ داده و اثر گذاری آن برای یک تا دوسال دیگر است، ضمن آنکه موضوع سود بانکی قدمت کمتری نسبت به اجاره نشینی دارد و همیشه بازار اجاره با عوامل خاص تحت تاثیر قرار میگرفته است.

رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک با بیان اینکه البته در سال های اخیر موجران بیشتر علاقه به دریافت پول داشتند، اظهار داشت: برخی به دنبال این بودند که با دریافت رهن بیشتر در بانک ها سپرده گذاری کنند که البته در صد آنها بسیار کم است و نمی‌توان به عنوان معیار اثرگذار در بازار اجاره آن را تلقی کرد.

عقبائی با تاکید بر اینکه از ابتدای فصل نقل و انتقالات در اردیبهشت، مالکان ۲۰ تا ۳۰ درصد اجاره بها را افزایش دادند، گفت: اما چون متوجه شدند که بازار ظرفیت بیش از این رقم را ندارد،  متوسط افزایش اجاره بها به ۱۰ درصد کاهش یافت که این رقم میانگین کشوری است. 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------