چرا مشتری‌های بزرگ طلا مثل سابق خرید نمی‌کنند؟



  اخباراقتصادی,خبرهای اقتصادی,طلا

بانک‌های مرکزی جهان همچنان خریداران بزرگ طلا هستند اما آمارها نشان می دهد روند خرید آنها آهسته شده است.

به گزارش ایسنا، تحلیلگران شرکت مکواری در یادداشت تحقیقاتی نوشتند که بانکهای مرکزی جهان در نیمه اول سال جاری میلادی ۱۶۶ تن طلا خرید و ۲۲ تن طلا فروختند که میزان خرید خالص آنها را به ۱۴۴ تن رساند.

این رقم در مقایسه با میزان خریدی که بانکهای مرکزی در سال ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ انجام دادند، تغییر چندانی نداشته است اما کمتر از ۱۷۹ تن طلایی بود که در سال ۲۰۱۵ خریداری کردند.

به گفته ماتیو ترنر، تحلیلگر ارشد مکواری، همچنان علاقه ای به فروش وجود ندارد اما بجز چین و روسیه، میزان خرید بانکهای مرکزی کمتر شده است.

در این بین خرید طلای ونزوئلا هشداردهنده است. این کشور در بحبوحه بحران اقتصادی و بدهی، برای تهیه نقدینگی به فروش ذخایر طلایش اقدام کرده و میزان ذخایرش را به رکورد پایینی رسانده است.

ذخایر ونزوئلا در نیمه اول سال ۲۰۱۶ به میزان ۷۹ تن و در سال ۲۰۱۵ به میزان ۵۹ تن کاهش یافت و این کاهش باعث شد مجموع خرید بانکهای مرکزی به میزان قابل توجهی کمتر شود.

به گفته تحلیلگران، بانکهای مرکزی در نیمه اول سال ۲۰۱۶ در بازار طلا همچنان خریدار ماندند با اینهمه کاهش ذخایر طلای ونزوئلا عامل منفی تاثیرگذار بر آمار کلی بود.

قیمت طلا از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون ۲۴ درصد رشد کرده و رشد بیشتر این فلز ارزشمند، بانکهای مرکزی بیشتری را به خرید ترغیب می کند.

طبق جدیدترین آمار صندوق بین المللی پول، چین در ماه ژوییه ذخایر طلایش را به میزان ۵.۳ تن افزایش داد و به ۱۸۲۸.۶ تن رساند در حالیکه ماه پیش از آن، ذخایر این کشور با ۱۴.۹ تن افزایش، به ۱۸۲۳.۳ تن بالغ شده بود. قزاقستان ذخایرش را در ماه ژوییه ۳.۳ تن افزایش داد و به ۲۴۱.۵ تن رساند در حالیکه ذخایر روسیه در همین مدت با ۷.۳ تن افزایش، به ۱۵۰۶.۱ تن رسید. اما ذخایر ترکیه ۱۴.۱ تن کاهش یافت و ۴۶۰.۳ تن بود.

بر اساس گزارش بیزنس استاندارد، بانکهای مرکزی برای متنوع کردن ذخایرشان طلا خریداری می کنند و به همین دلیل بانکهای مرکزی ذخایر طلای بالایی دارند. سرمایه گذاران برای ارزیابی وضعیت بازار، همواره خرید و فروش بانکهای مرکزی را رصد می کنند.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------