آخرین اخبار اقتصادی

عبدالناصر همتی،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

کنایه سنگین همتی به دولت رئیسی: برای رشد اقتصادی ⁩۴ درصد و تورم ۴۲ درصد از همدیگر تشکر می‌کنند

رییس‌کل اسبق بانک مرکزی عنوان کرد: سال ۹۹ در اوج فشار حداکثری و کرونا و با درآمد نفتی ۷.۵ میلیارد دلار، رشد اقتصادی ۴.۲ درصد…

بازگشت رونق به بازار با کاهش نرخ سود تسهیلات و اوراق مسکن



  اخباراقتصادی ,خبرهای  اقتصادی, مسکن

کارشناسان مسکن معتقدند درصورت کاهش سود اوراق مسکن میزان اقساط ماهیانه کاهش پیدا کرده ودرنتیجه افراد بیشتری برای خرید اوراق تقاضا خواهند داد و رونق بازار مسکن بیشتر می شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، بازار مسکن طی سال های گذشته به دلیل عوامل مختلف به ویژه کارشناسی های غیر اصولی با آسیب رکود مواجه شده که این امر بر معیشت مردم مصرف کننده، تولید کنندگان صنایع وابسته و مالکان خانه های خالی تاثیر گذار بوده است؛به طور قطع خروج از این بحران اقتصادی و اجتماعی ،حمایت  ویژه دولت مردان را می طلبد.

بر این اساس در این شرایط خبرهای مختلف از بازار مسکن به گوش می رسد که گاهی امیدوار کننده است و گاهی خبر از  ماندگاری این بحران  در ساخت وساز ها به میان می آید؛ کلاف سر درگم این امر میان مردم و مسئولان آن چنان پیچیده است که فقط برای رسیدن به واقعیت های این صنعت باید منتظر خروج  از رکود بازار بود و چشم به آینده دوخت.

غلامرضا کیامهر کارشناس مسکن و شهر سازی در گفتگو با خبرنگار راه و شهرسازی  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  در خصوص وضعیت بازار مسکن اظهار داشت: افراد زمانی اقدام به سرمایه گذاری در بازاری می کنند که از هدر رفت سرمایه خود اطمینان خاطر داشته باشند اما به دلیل کمبود تقاضا در این بازار، ساخت و ساز جدیدی شکل نمی گیرد.

کیا مهر تصریح کرد: طبق مطالعات میدانی در 2 دهه گذشته تعداد قابل توجهی بنگاه معاملات املاک تشکیل شده اما با این شرایط اقتصادی پیش رو در حال تعطیلی و یا تغییر کاربری هستند؛ علاوه بر این، در حال حاضر فقط بازار اجاره در شرایط خوبی به سر می برد اما بازار خرید و فروش که خود زمینه ساز اشتغالزایی در جامعه است، رونقی ندارد.

وی با بیان اینکه بالا بودن نرخ بیکاری و کاهش قدرت خرید مردم از عمده ترین دلایل رکود در بازار مسکن محسوب می شوند، گفت: در حال حاضر بانک مسکن از طریق کاهش سود تسهیلات و نیز افزایش مدت بازپرداخت اقساط، زمینه را برای خرید مسکن فراهم نموده است.


آثار مسمومیت مسکن مهر همچنان پابرجاست

در همین راستا بهنام ملکی کارشناس مسکن در گفتگو با خبرنگار راه و شهرسازی  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  عنوان کرد: مسکن نیاز جامعه است و باید در حد رفع یک نیاز به آن توجه شود،در یک بازه زمانی مشخص با راه اندازی پروژه مسکن مهر و سرمایه گذاری های کلان در این حوزه ، شاهد قیمت های حبابی بودیم که این امر باعث مسموم شدن بازار مسکن شد.

وی در ادامه بیان کرد: پروژه مسکن مهر باعث هدر رفت سرمایه های کلانی در بخش مسکن شد ؛در حال حاضر املاک زیادی در این حوزه وجود دارد اما ساخت و ساز متوقف شده است چرا که تعداد زیادی از این خانه ها خالی از سکنه هستند بنابراین انتقال منابع مالی به این حوزه یعنی مبدل ساختن حجم زیادی از نقدینگی به سنگ و گچ ؛کمااینکه در شرایط فعلی به دلیل رکود اقتصادی حاکم بر کشور و نیز کاهش قدرت خرید مردم، ایجاد اشتغال در این بخش از طریق سرمایه گذاری در جهت ساخت املاک جدید، دردی را دوا نمی کند.

وی در پایان بیان کرد: فراهم شدن زمینه اشتغال با سرمایه گذاری در حوزه مسکن فقط در حد یک شعار است؛ چرا که برنامه ریزی برای ایجاد اشتغال در کشور بیشتر در حوزه ساخت و ساز باید انجام بگیرد و با وجود پیشی گرفتن عرضه بر تقاضا در شرایط فعلی نمی توان کاری از پیش برد.

رونق بازار باکاهش نرخ سود اوراق مسکن

بهرام پارساپور کارشناس بانک درگفتگو با خبرنگار راه و شهرسازی  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت:بانک مسکن باید درجهت کاهش نرخ سود اوراق مسکن اقدام عملی صورت دهد و همانطور که درآستانه کاهش 2درصدی نرخ تسهیلات ارائه شده به مشتریان است،سود  اوراق رانیز حداقل دودرصد کاهش دهد.

وی درادامه تاکید کرد:درصورت کاهش سود اوراق مسکن میزان اقساط  ماهیانه کاهش پیدا کرده ودرنتیجه افراد بیشتری برای خرید اوراق تقاضا خواهند داد و رونق بازار مسکن بیشتر می شود.

پارساپور دررابطه باکاهش نرخ سود تسهیلات در نظام بانکی کشور بیان کرد:دراین زمینه بسیاری ازبانکهای دولتی اقدامات عملی راصورت داده اند اما مشکل اصلی بانک های خصوصی هستند که به خاطر به خطر افتادن منافعشان وبهای بالای تمام شده پولشان دراین جهت اقدامی صورت نداده وحتی دربرابر تحقق آن مقاومت می کنند.

این کارشناس بانک تصریح کرد:بانک هایی که درگذشته قانون مدار بوده اند وبرای تبلیغات بیشتر وجذب سرمایه ،نرخ سودشان را نجومی بالا نبردند درامر کاهش نرخ تسهیلات بانکی موفق تر عمل کرده اند.

بهرام پارساپور ابراز داشت:بسیاری ازبانک ها منابع خود رادر ساخت وساز ویا بخش های دیگر سرمایه گذاری کرده اند ودر صورت کاهش نرخ تسهیلات باید حداقل دوسال ازسود چشم پوشی کنند ودرنتیجه ازبیم ورشکستگی درمقابل این موضوع مقاومت نشان می دهند.

وی  در پایان تصریح کرد:این نوع بانک ها درواقع منافع اقتصاد ملی را قربانی منافع خود می کنند وبانک مرکزی باید با عملی کردن بخش نامه هاودستور العمل های  موجود ونظارت دقیق تر هرچه سریعتر سود تسهیلات بانکی را کاهش دهند تاشاهد رونق دربخش های مختلف اقتصادی کشور ازجمله بازار مسکن باشیم.

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------