آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

دارندگان کارت سوخت حتما بخوانند/ خبر جدید رسانه دولت درباره سهمیه بنزین خودروها

۶۰ لیتر سهمیه بنزین اردیبهشت‌ماه خودروهای شخصی بدون هیچ‌گونه تغییری، ساعت ۲۴ امشب در کارت‌های هوشمند سوخت شخصی شارژ می‌شود.…

خروج خودروسازان از رکود همراه با کسادی کسب وکار نمایشگاه داران



  اخباراقتصادی,خبرهای  اقتصادی, بازار  خودرو

چرایی افزایش قیمت خودرو؟ طی هفته گذشته قیمت برخی از خودروها به یکباره افزایش یافت.فعالان بازار، کاهش عرضه و افزایش تقاضا را علت گران شدن قیمت خودروها می‌دانند.

 تا دو ماه پیش صحبت از رکود در بازار خودرو بود و اینکه نمایشگاه‌داران در هفته تک و توک محصولات خودروسازان را به فروش می‌رسانند.ولی خودروسازان با اعلام اینکه دیگر خواب خودرو در انبارهایشان ندارند خروج از رکود را رسانه‌ای کردند. تیرماه 95 گروه سایپا حدود 15 هزار و ایران خودرو 19 هزار دستگاه خودرو تولید کرد.این اعداد تحقق 93 درصدی برنامه‌های خودروسازان را نشان می‌دهد.بر این اساس سایپا نسبت به سال گذشته در همین زمان 18 درصد رشد تولید و ایران خودرو منفی 4/2 درصد کاهش تولید داشته است.


«ایران» از بازار خودرو گزارش می‌دهد خروج خودروسازان از رکود همراه با کسادی کسب وکار نمایشگاه داران

فعالان بازار می‌گویند بازار خودرو هیچ کمبودی ندارد اما خودروسازان با کاهش عرضه می‌خواهند بر قیمت‌ها بیافزایند و در این مسیر هم موفق شدند. مهدی جمالی مدیر عامل سایپا دستکاری دربازار را مانند هاشم یکه زارع مدیرعامل ایران خودرو رد می‌کند و می‌گوید:ما با هدف افزایش قیمت‌ها از میزان عرضه محصولات در سطح بازار نمی‌کاهیم.

 

خوشبختانه بازار خودرو شرایط گذشته را ندارد و میزان عرضه و تقاضا با آهنگی یکنواخت در حال پیش رفتن است. وی درباره شایع شدن کاهش عرضه محصولات سایپا متذکر شد:تمام محصولات مانند گذشته در حال تولید است و هیچ خودرویی در انبارها نگهداری نمی‌شود.اما وقتی تقاضای خرید برای یک خودرو افزایش پیدا می‌کند احتمال گران شدن آن در بازار وجود دارد. جمالی خاطرنشان کرد:سایپا و ایران خودرو اجازه دارند با توجه به رشد کیفی محصولات قیمت‌ها را تا حدودی بالا ببرند.اما تمام سعی ما این است که هیچ فشاری به خریداران خودرو نیاید و مردم بتوانند خودروی کیفی با قیمت مناسب خریداری کنند.

 

غلامحسین قاسمیان، نایب رئیس اتحادیه صنف اتومبیل‌داران و فروشندگان خودرو گفته است: بازار خودرو همچنان در رکود کامل به سر می‌برد و فصل تابستان همواره جزو فصل‌هایی بود که معاملات خودرو رونق می‌گرفت، اما متأسفانه امسال با گذشت دو ماه از سال بازار هیچ تکانی نخورده است و یک مقدار خرید و فروش جزئی روی خودروهای دست دوم وجود دارد. به گفته وی، به طور قطع کاهش تولید توسط خودروسازان به دلیل تعطیلات 15 روزه تابستانی و افزایش قیمت‌های صورت گرفته، روی قیمت برخی خودروها در بازار اثرگذار خواهد بود و این موضوع منجر به رکود بیشتر در بازار معاملات می‌شود.با گذشت حدود دو سال از آغاز رکود در بازار خودرو، بازار هیچ کششی برای افزایش قیمت ندارد.


رکودی که فعالان بازار از آن صحبت می‌کنند و خودروسازان منکر آن می‌شوند بازار خودرو را در حالت انتظار قرارداده است.با مردم که صحبت می‌کنیم می‌گویند منتظر خودروهای جدید هستیم وخودروسازان حضور خودروهای جدید را در آینده‌ای نزدیک نمی‌بینند.با این تفاسیر نمایشگاه داران نسبت به آینده‌ای که صنعت خودرو خواهد داشت نمی‌توانند پیش‌بینی داشته باشند. علی اکبری کارشناس بازار خودرو هم به خبرنگار ما می‌گوید:اگر یک روز نمایشگاه‌داران فروش داشته باشند، می‌گویند بازار خودرو در حال خروج از رکود است و اگر یک روز فروش نکنند حرف از ادامه رکود می‌زنند.

 

اما واقعیت امر این است که بازار خودرو هنوز از رکود خارج نشده است. وی ادامه داد:یکی از اتفاق‌های بدی که طی روزهای اخیر در حوزه خودرو رخ داد افزایش قیمت توسط خودروسازان بود.طی چند روز اخیر ایران خودرو بین 700 تا 800 هزار تومان قیمت محصولات خود را گران کرد.سایپا نیز در همین مدت قیمت‌ها را تا 800هزار تومان گران کرد. این کارشناس بازار خودرو تأکید کرد:وقتی بازار در رکود است افزایش قیمت به عمق آن اضافه می‌کند.اگر خودروسازان می‌گویند به دلیل افزایش کیفیت خودروها بر قیمت‌ها افزودند توجیه قابل قبولی نیست.مردم اکنون توان پرداخت قیمت‌های فعلی را ندارند.لذا در مقطع فعلی ثبات قیمت از هر نکته‌ای مهم‌تر است.
 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------