نماینده مجلس: شک نکنید! ازخانه های خالی مالیات می گیریم



اخبار,اخبار اقتصادی,مالیات  خانه های خالی


اخبار اقتصادی - سخنگوی کمیسیون عمران  :

شک نکنید! ازخانه های خالی مالیات می گیریم

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم بندی را تصویب کردند که در صورت اجرایی شدن، واحدهای مسکونی واقع در شهرهایی با جمعیت بیش از 100هزار نفر از سال دوم به بعد مشمول مالیات معادل مالیات بر اجاره خواهند شد.

لایحه اخذ مالیات از خانه‌های مسکونی خالی یکی از راهکارهایی بود که دولت دهم برای مبارزه با آن چه که «احتکار خانه» می‌خواند، پیشنهاد کرد. صف مخالفان این طرح در همان آغاز بیش از موافقان بود؛ چه در مجلس و چه میان کارشناسان حوزه مسکن.

مخالفانی مانند حسین اطهاری کارشناس حوزه مسکن بر این باورند که «نمایندگانی که این طرح را تصویب کرده‌اند تنها یک حرکت نمایشی انجام داده‌اند. اینها همان نمایندگانی هستند که قانون پنجم توسعه را که دولت احمدی‌نژاد بدون انجام آمایش تدوین کرده بود، تصویب کردند .»


اما مهرداد لاهوتی عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس، به تدبیر گفت: «اخذ مالیات از خانه‌های خالی در صورت مثبت است که مالکان این مالیات را از مستاجران دریافت نکنند.»

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم بندی را تصویب کردند که در صورت اجرایی شدن، واحدهای مسکونی واقع در شهرهایی با جمعیت بیش از 100هزار نفر از سال دوم به بعد مشمول مالیات معادل مالیات بر اجاره می شود.

مهرداد لاهوتی در گفت‌وگو با  تدبیر مصوبه مجلس مبنی بر مالیات بر خانه‌های خالی از سکنه را طرحی مثبت ارزیابی می‌کند که در صورت اجرایی شدن دست دلالان را از بازار مسکن می‌تواند کوتاه کند.

نماینده لنگرود در مجلس شورای اسلامی در عین حال می‌گوید: «یکی از مسائل مهم درباره اخذ مالیات از خانه‌های خالی این است که این مالیات از مالکان به مستاجران منتقل نشود و باعث افزایش هزینه‌های بیشتر نشود.»

او نظارت را مهم‌ترین عامل موفقیت این طرح می‌داند و بیان می‌کند: «در طول سال‌های اخیر شاهد بودیم که طرح‌های تعزیراتی و دستوری تاثیری در نابسامانی بازار مسکن نداشت. بنابراین اگر مالیات‌ها در راستای تشویق برای اجاره و تولید مسکن باشد مثبت‌تر و کارآمدتر از طرح‌های تعزیراتی خواهد بود.» 

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس نهم با بیان اینکه ما همیشه نیاز به واحدهای مسکونی اجاره‌ای در کشور داریم و هیچ طرح دیگری جز طرح احداث مسکن‌های اجاره‌ای با حمایت دولت نمی‌تواند جایگزین مناسبی برای آن باشد، می‌گوید: «دریافت مالیات از خانه‌های خالی می‌تواند به عنوان ابزاری برای افزایش عرضه مسکن به طور قطع بر تثبیت قیمت‌ها اثرگذار است و مانع احتکار واحدهای مسکونی می‌شود.»

به گفته لاهوتی «در قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی، معافیت‌های مالیاتی نیز پیش‌بینی شده است که مالکان خانه‌های خالی را تشویق کند با اجاره دادن خانه‌های خود، علاوه بر کسب درآمد از پرداخت مالیات نیز معاف شوند.شک نکنید که مجلس این موضوع را پی گیری می کند و اگر خانه ای خالی بماند مایاتش گرفته می شود.
 
طرح دریافت مالیات از خانه های خالی در حالی مطرح می شود که به دلیل افزایش شدید قیمت مسکن در سال 90 و 91 عملا بخش عمده ای از مردم از امکان خرید مسکن محروم شده اند. همین مساله موجب شد که تقاضا برای اجاره مسکن در دو سال اخیر افزایش چشمگیری پیدا کرده و به تبع آن، اجاره بها نیز رشد چشمگیری داشته باشد.

هر چند با کاهش نسبی قیمت مسکن در نیمه دوم سال 92 گفته می شود سال آینده اجاره بها نیز روند نزولی پیدا خواهد کرد اما هنوز مشخص نیست که به دلیل رکود حاکم بر بازار این روند به حقیقت خواهد پیوست یا مستاجران سال آینده نیز با افزایش اجاره بها مواجه می شوند. در این میان طرح جدید مجلس در میانه رکود معاملات و سرگردانی فعالان بازار مسکن مطرح شده است. طرحی که کارشناسان حوزه مسکن به آن بدبین هستند اما نمایندگان مثل همیشه به اثرات آن خوشبین.
اخبار اقتصادی - تدبیر

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------