آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

واریز جدید برای دارندگان سهام عدالت/ تاریخ واریزی

رئیس هیأت مدیره شرکت‌های تعاونی سهام عدالت گفت: سود سهام عدالت جاماندگان سال ۱۴۰۱ شرکت‌های سرمایه‌پذیر در ابتدای سال ۱۴۰۳…

واردات ۱۱۵ میلیون دلاری به نام یک زن روستایی!



  اخباراقتصادی,خبرهای اقتصادی , واردات

بار دیگر از کارت بازرگانی فردی که آن را اجاره داد بود،‌ سوءاستفاده شد؛ این بار واردات ۱۱۵میلیون دلار کالا به نام یک زن روستایی ثبت شده است.

 به گزارش اقتصاد نیوز، با استفاده از کارت بازرگانی یک زن روستایی ۱۱۵میلیون دلار (معادل بیش از ۴۰۲میلیارد تومان با احتساب هر دلار سه هزار و ۵۰۰) کالا وارد کشور شده است. گمرک پس از بررسی اطلاعات، این زن روستایی را احضار کرده و از او درباره این واردات سوال کرده است. زن روستایی در پاسخ اظهار بی‌اطلاعی کرده و وقتی مبلغی را که واردات به نام او انجام شده، به او گفته‌اند، از هوش رفته است.

 

بر این اساس، این زن مدعی شده که فقط سه میلیون تومان پول به او داده شده است. در ازای این مبلغ، کارت بازرگانی که به نام او گرفته شده برای وارد کردن حجم قابل توجهی کالا مورد استفاده قرار گرفته است. روز دوشنبه هشتم شهریور نیز ابوالقاسم یوسفی‌نژاد، مدیرکل گمرکات مازندران با اعلام یک مورد مشابه دیگر، از ضبط ۷۰۰ دستگاه پورشه، بنز و آزرا در نوشهر که با کارت بازرگانی اجاره‌ای یک زن روستایی وارد شده بودند، خبرداد. آن طور که سایت‌های خبری گزارش دادند، او با اعلام این خبر گفت: متاسفانه گاه سوء‌استفاده از کارت‌های بازرگانی و اجاره‌ای شیوه‌ای متداول برای ترخیص کالا در گمرکات شده که با اجرایی شدن سامانه تجارت الکترونیکی گمرک نسبت به شناسایی کارت‌های اجاره‌ای بازرگانی اقدام شده است.

 

او افزود: در یک مورد با سوء‌استفاده از وکالت و صدور کارت بازرگانی به نام یک زن روستایی که زندگی کاملا فقیرانه داشته، مبادرت به واردات حدود ۷۰۰ خودرو از نوع پورشه، بنز و آزرا در گمرک نوشهر می‌کنند که به هیچ وجه این زن روستایی خبر از واردات خودرو نداشته است. در مورد دیگر نیز کارت بازرگانی اجاره‌ای به نام یک فرد نوشهری که به عنوان شاطر نانوا و تخلیه‌کننده آرد بوده، ۲۲ میلیارد تومان کالا وارد شده که اصلا این فرد خبر از کارت بازرگانی نداشته است. کارشناسان معتقدند چنین سوء‌استفاده‌هایی در بیشتر مواقع از افراد کم‌اطلاع صورت می‌گیرد؛ کسانی که چون از ماهیت این گونه اعمال آگاهی ندارند، به‌راحتی می‌پذیرند که با دریافت سه - چهار میلیون تومان، کارت بازرگانی را که به نام‌شان صادر شده، اجاره بدهند.

 

در همین زمینه یک منبع آگاه در سازمان امور مالیاتی اعلام کرده است که در حال حاضر رقم بدهی مالیاتی از کارت‌های بازرگانی به مبلغ هشت هزار میلیارد تومان رسیده است. در هفته‌های اخیر مسئولان گمرک از به‌کارگیری سامانه جدید گمرکی خبر داده‌اند و عنوان می‌کنند این سامانه تا حد زیادی می‌تواند میزان قاچاق را کم کند. در هفته‌های اخیر خبری روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت که بر اساس آن بزرگ‌ترین محموله قاچاق پس از انقلاب کشف و ضبط شد.

 

مسئولان گمرکی این موفقیت را ناشی از به کارگیری سامانه جدید گمرکی دانستند، هر چند این واقعیت مطرح است که قاچاقچیان همواره راه‌های مختلفی برای دور زدن قانون و انجام قاچاق به کار می گیرند و ممکن است در آینده شکاف‌هایی در سامانه جامع گمرکی پیدا کرده و از آن استفاده کنند. قاچاق ضربات سنگینی به اقتصاد کشور وارد کرده و عنوان می‌شود میزان قاچاق در ایران از واردات رسمی بیشتر است. مسئولان و کارشناسان افزایش قاچاق را برابر با کاهش سود اقتصادی و افزایش بیکاری می‌دانند.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------