رئیس کل بانک مرکزی: هر ماه به 100 هزار نفر وام ازدواج پرداخت می شود



  اخباراقتصادی ,خبرهای   اقتصادی , وام ازدواج

سیف: جایگاه شورای فقهی در لایحه پیشنهادی به دولت تحکیم می شود

 به گزارش  ایران ؛پس از بازشدن درهای بانکداری بین‌الملل به روی بانک‌های ایرانی درپسابرجام، یکی از مهم‌ترین موضوعات انطباق بانکداری اسلامی و بدون ربا با استانداردهای بانک جهانی است. اینکه نظام بانکی ما که باید از ربا دوری کند، چگونه می‌تواند با بانک‌های خارجی همکاری داشته باشد.

درهمین خصوص روزگذشته بیست و هفتمین همایش بانکداری اسلامی برای پاسخگویی به این پرسش با حضور محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه، ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی و مدیران و کارشناسان نظام بانکی در سالن اجلاس سران کار خود را آغاز کرد. در این همایش رئیس بانک مرکزی از  عزم بانک ها برای پرداخت ماهانه یکصدهزار وام ازدواج خبر داد.


کاهش ۴۰هزار میلیاردی بدهی دولت به بانک‌ها قطعی شد
به گزارش خبرنگار «ایران»، دراین همایش رئیس سازمان برنامه و بودجه و معاون رئیس جمهوری از تصویب تبصره ۳۵ و ۳۶ اصلاحیه بودجه سال ۹۵ در مجلس و شورای نگهبان خبر داد و گفت: با این دو مجوز ۴۰هزار میلیارد تومان از بدهی دولت به نظام بانکی تسویه خواهد شد و حداقل ۵ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در بانک‌های دولتی صورت خواهد گرفت.


محمدباقر نوبخت  افزود: شورای نگهبان نیز روز دوشنبه مهر تأیید خود را بر این دو تبصره زد. وی ادامه داد: اگر دولت بدهی خود را به نظام بانکی تأدیه کرده و ۴۰ هزار میلیارد تومان را به نظام بانکی مسترد کند، بانک‌ها نیز می‌توانند به همین میزان تسهیلات جدید اعطا کنند بخصوص اگر سرمایه بانک‌ها نیز افزایش یابد، چرا که در هر واحد افزایش سرمایه بانکی ۸ برابر قدرت تسهیلات دهی بانک‌ها تقویت خواهد شد.


رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد:طبق پیش‌بینی‌های انجام شده، نظام بانکی باید سالانه بالغ بر ۱۸۰ هزار میلیارد تومان از منابع لازم برای رشد اقتصادی 8 درصدی پیش‌بینی شده در برنامه ششم توسعه را تأمین کند. وی از تحقق رشد ۵ تا ۶ درصدی اقتصادی در سال‌جاری خبر داد و گفت: بخش کشاورزی سهم مناسبی در رشد اقتصادی داشت که آثار آن را در تولید گندم می‌توان دید.


ایران، رتبه نخست دارایی‌های بانکی اسلامی را دارد
رئیس کل بانک مرکزی نیز در این مراسم اعلام کرد: امروزه ارزش کل دارایی‌های منطبق با شریعت در جهان به بیش از دو میلیارد دلار رسیده است که حدود 5/1 میلیارد دلار آن به دارایی‌های بانکی اختصاص دارد. در این میان جمهوری اسلامی ایران با در اختیار داشتن بیش از ۳۷ درصد دارایی‌های بانکی منطبق با شریعت، رتبه نخست از نظر حجم دارایی‌های بانکی را بین کشورهای ارائه‌ دهنده خدمات مالی اسلامی به خود اختصاص داده است.


ولی الله سیف تلاش بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را در جهت ترسیم دورنمای بلندمدت بانکداری اسلامی در کشور و اهتمام جدی برای تحقق عملی آن دانست و تصریح کرد: بانک مرکزی در تلاش است زمینه گسترش کمی و کیفی محصولات و خدمات منطبق با شریعت را فراهم سازد تا بدین ترتیب جمهوری اسلامی ایران در آینده نزدیک دست کم به عنوان یکی از قطب‌های اصلی بانکداری اسلامی در جهان مطرح باشد.


معاون بانک‌مرکزی از دستورالعمل جدید برای ساماندهی پرداخت تسهیلات به کارکنان بانک‌ها خبر داد و گفت:بر اساس این دستورالعمل، بانک‌ها حق وام‌دهی به کارکنان خود از محل منابع قرض‌الحسنه‌ را ندارند.فرشاد حیدری در حاشیه همایش بانکداری اسلامی در جمع خبرنگاران در خصوص کنترل تسهیلات‌دهی بانک‌ها به کارکنان افزود: از سنوات گذشته و از دهه ۶۰  تا به امروز بانک‌ها از محل منابع قرض‌الحسنه به کارکنان خود وام اختصاص می‌داده و تسهیلات پرداخت کرده‌اند، اما بر اساس مقررات جدید، این موضوع ممنوع شده است. وی با اشاره به برنامه جدید بانک مرکزی برای نظارت بر بانک‌ها و مؤسسات اعتباری گفت: برنامه رتبه‌بندی بانک‌ها از آبان ماه آغاز می‌شود.

سیف  گفت: بانک مرکزی با انتشار متن نهایی پیش‌نویس لوایح «قانون بانک مرکزی» و «قانون بانکداری» از همه صاحب‌نظران و کارشناسان برای ارائه دیدگاه‌ها و نظرات خود در این باره دعوت به عمل آورده است و امیدواریم با همکاری دولت و مجلس شورای اسلامی، یکی از گام‌های اساسی در جهت تقویت قوانین و مقررات و فراهم شدن زمینه تحقق کامل بانکداری اسلامی برداشته شود.


رئیس کل بانک مرکزی، نظارت شرعی مؤثر را یکی از فرآیندهای مهم در راهبرد بلندمدت بانک مرکزی برای اطمینان از نحوه اجرای دستورالعمل‌های بانکداری اسلامی خواند و تصریح کرد: بانک مرکزی مصمم است تا این نظارت را به شکل جدی در نظام بانکی اجرا کند. دراین راستا چارچوب نظارت شرعی جامعی برای نظام بانکی تعریف خواهد شد که در آن فعالیت‌های نظام بانکی از لحاظ شرعی پایش و با تعیین سازوکارهای نظارتی در سطح بانک مرکزی و بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی، زمینه انطباق بهتر فعالیت‌ها با شریعت اسلام فراهم شود. بدین منظور در پیش‌نویس لایحه «قانون بانک مرکزی» نیز به جایگاه شورای فقهی توجه شده است.


سیف با تأکید بر اهمیت ارتباط مناسب شورای فقهی بانک مرکزی با بخش نظارت این بانک و بخش‌های نظارتی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی، اظهار کرد: لازم است واحدهای نظارتی در کنار سایر نظارت‌های متعارف به صورت پیوسته انطباق عملیات بانکی با شریعت را مورد پایش قرار دهند.


ارز امسال تک نرخی می شود
سیف درخصوص سیاست‌های ارزی بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی با اتخاذ سیاست ارزی مناسب موفق به کنترل نوسانات و حفظ ثبات بازار ارز با وجود کاهش شدید درآمدهای نفتی شده است. الان بهترین شرایط برای تک نرخی شدن ارز است و پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان امسال ارز تک نرخی شود. سیف افزود: کمترین نوسان نرخ دلار را در سه سال گذشته شاهد بودیم و روند آن هم کاهنده است.


حمایت ۱۶ هزار میلیاردی از ۷۵۰۰ بنگاه
رئیس کل بانک مرکزی همچنین دربرنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری شبکه دو سیما، با بیان اینکه حمایت ۱۶هزارمیلیاردی از ۷۵۰۰ بنگاه کوچک و متوسط در دستور کار این بانک قرار دارد، گفت: اما بانک مرکزی به این تعداد بسنده نمی‌کند. ضمن اینکه در این راستا تاکنون شش هزار میلیارد تومان تسهیلات به ۵۷۰۰ بنگاه تولیدی کوچک و متوسط پرداخت شده است. رئیس کل بانک مرکزی افزود: پیش‌بینی‌های ما نشان نمی‌دهد که از این پس نرخ تورم افزایشی داشته باشیم و تورم کنونی پایدار است زیرا بانک مرکزی درصدد افزایش انضباط اقتصادی در کشور است. وی تصریح کرد: مهم‌ترین دستاورد دولت در سه سال گذشته ایجاد اشتغال در اقتصاد کشور است.


توافق FATF در شورای عالی امنیت
رئیس کل بانک مرکزی درباره مباحث مربوط به FATF افزود: این مسأله در دستور کار شورای عالی امنیت ملی است و تاکنون هیچ اتفاقی نیفتاده است و اگر اقدامی بخواهد صورت گیرد نیز جای نگرانی ندارد. سیف گفت: این مجموعه بین‌المللی تجربیات کشورها  در زمینه پولشویی، فساد مالی و تأمین مالی تروریسم و در مبارزه با قاچاق مواد مخدر را در اختیار دیگر کشورها قرار می‌دهد. وی تصریح کرد: هیچ کشوری به هیچ وجه به اطلاعات دیگر کشورها دسترسی پیدا نمی‌کند و هیچ کار غیرکنترلی قرار نیست انجام شود. رئیس کل بانک مرکزی گفت: اظهارنظرهایی که در این باره صورت می‌گیرد با واقعیت منطبق نیست. سیف در خصوص دریافت مطالبات ایران از عمان و هند افزود: تاکنون بیش از یک میلیارد دلار مطالباتمان از عمان و سه و نیم میلیارد دلار از هند به حساب‌های کشورمان انتقال یافته است.


هرماه به ۱۰۰ هزارمتقاضی وام ازدواج می‌دهیم
وی با اشاره به اینکه در ابتدای امسال ۴۵۰ هزار متقاضی دریافت وام ازدواج ۱۰ میلیون تومانی وجود داشت، گفت: پیش‌بینی‌مان این است که امسال ۸۰۰ هزار تقاضای جدید به این تعداد افزوده شود.


رئیس کل بانک مرکزی افزود: از ابتدای امسال تاکنون به ۲۴۳ هزار متقاضی تسهیلات ازدواج پرداخت شده، ۶۹۲ هزار تقاضا در نوبت است و پرداخت این تسهیلات به ۳۵۰ هزار متقاضی دریافت تسهیلات تصویب شده است. سیف گفت: در تلاشیم تا در هر ماه به یکصد هزار متقاضی تسهیلات ازدواج پرداخت کنیم.

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------