سرنوشت ثامن الحجج و میزان در انتظار بانک شهر



  اخباراقتصادی ,خبرهای   اقتصادی , بانک شهر

سرنوشت ثامن الحجج و میزان در انتظار بانک شهر؛
بانک شهر قانون را دور زد/ دیواندری خواستار برخورد بانک مرکزی شد

پس از رقابت موسسات اعتباری ثامن الحجج و میزان برای دریافت سپرده از مردم با وعده اعطای سود بیشتر، اکنون نوبت به بانک شهر رسیده تا با دور زدن مصوبه کاهش نرخ سود بانکی در همان مسیر شکست خورده این موسسات گام بردارد.

نزدیک به یک ماه پیش بود که بانک مرکزی در راستای خروج بازار از انجماد و هدایت سپرده‌های بانکی به سمت تولید بخشنامه کاهش سود بانکی را صادر کرد.

مطابق این بخشنامه، نرخ سود سپرده 15 درصد و نرخ سود تسهیلات 18 درصد تعیین شد. تمامی بانک‌ها و موسسات مالی اعم از خصوصی و دولتی نیز ملزم به رعایت آن شدند. ابلاغ این دستور با استقبال فعالان اقتصادی و کارشناسان بازار سرمایه رو به رو شد. هر چند بسیاری از کارشناسان بر این عقیده بودند که نرخ سود 15 درصد نیز بالاست.

عضو کمیسیون پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در رابطه با نرخ سود سپرده 15 درصد اظهار داشت: این نرخ سود بالا است و سبب می شود که سرمایه گذار هیچ تمایلی به خروج سرمایه خود از بانک‌ها نداشته باشد اگر هدف دولت به جریان انداختن پول‌های موجود در بانک‌هاست باید باز هم نرخ سود را کاهش دهد.

عباس آرگون تصریح کرد: در یک فعالیت تولیدی نهایت حاشیه سود 15 درصد است که از آن مالیات هم کم می‌شود این در حالیست که با توجه به وضعیت اقتصادی کشور هر گونه فعالیت تولیدی ریسک زیادی به همراه دارد.

ورشکستگی ثامن الحجج و میزان؛ محصول رقابت برای دادن سود بیشتر

نرخ بالای سود بانکی و عدم نظارت در دولت قبل سبب شده بود که موسسات مالی غیر مجاز رشدی قارچ‌گونه داشته باشند و با تبلیغات تلویزیونی مردم را ترغیب به سپرده گذاری در موسسات خود با نرخ سپرده بالا کنند که نتیجه آن رقابت مخرب در پرداخت سود بالا ، به وجود آمدن بحران‌هایی همچون موسسات میزان و ثامن الحجج شد.  در نهایت این دولت بود که مجبور شد این ضرر و زیان را تقبل کند و دو بانک صادرات و پارسیان را به عنوان بانک‌های عامل مامور به بازپرداخت مبالغ سپرده گذاران کند.

سرانجام دولت با وجود مخالفت‌های بسیار برخی مدیران بانکی، نرخ سود را طی دو مرحله کاهش داد به امید آنکه بتواند اقتصاد کشور را از رکود خارج کند. اما به نظر می‌رسد هنوز برخی از بانک‌ها حاضر به پذیرش این دستورالعمل نبوده و به دنبال راه‌هایی برای دور زدن مصوبه شورای پول و اعتبار در خصوص کاهش نرخ سود بانکی هستند.

دور زدن مصوبه شورای پول اعتبار توسط بانک شهر

شهرداری تهران همواره از نقدینگی زیاد و گردش مالی بالا برخوردار بوده است. این موضوع مدیران شهرداری تهران را ترغیب کردتا  از این پول به نفع مجموعه خود استفاده کنند و بر همین اساس تصمیم به تاسیس بانک شهر گرفتند و شهرداری‌های دیگر کلان شهرها مانند اصفهان و تبریز را ترغیب به مشارکت در این بانک کردند.به گفته بسیاری از ناظران، استفاده از منابع گوناگون شهرداری تهران همواره مورد توجه این بانک بوده است.

صندوقی برای دور زدن کاهش نرخ سود

گزارش میدانی خبرنگار ایلنا نشان می‌دهد در روزهای اخیر باجه اعتبارات و سپرده‌گذاری شعبه‌ مرکزی و شعبه قرنی بانک شهر به اندازه سایر باجه‌هایی که امور جاری را انجام می‌دهند شلوغ است و حتی برای پرسیدن سوال در خصوص نحوه سپرده‌گذاری، حداقل باید 45 دقیقه منتظر ماند و سرانجام به صورت سرپایی و فشرده جواب‌هایی کوتاه شنید. البته مهمترین پرسشی که از مشتری پرسیده می شود این است: چقدر پول داری؟؟

مطابق اظهارات مسئول اعتبارات شعبه مرکزی بانک شهر، سود روز شمار این بانک  10 درصد و نرخ سود سپرده بلند مدت 15 درصد است که شبیه سایر بانک‌ها قرارداد با مشتری امضا و دفترچه حساب پس‌انداز تحویل داده می‌شود.

اما اگر مبلغ سپرده مشتری بالای 10 میلیون تومان باشد بانک شهر برای وی پیشنهاد ویژه‌ای دارد؛ مشتری می‌تواند پول خود را در صندوق گنجینه آرمان شهر سرمایه‌گذاری کند و در مقابل سود 20 درصدی تضمین شده دریافت کند.

البته اسم این طرح سپرده بانکی نیست و به شما دفترچه‌ای تعلق نمی‌گیرد، بلکه یک گواهی به شما داده می‌شود که در آن مبلغ سرمایه‌گذاری مشخص شده و بانک نیز تضمین کرده که شما 20 درصد سود دریافت خواهید کرد.

اما مانند سپرده قابلیت برداشت و افزایش را دارد اما برای برداشت این پول باید حداقل سه روز منتظر بمانید.

حداقل ماندگاری سپرده برای تعلق سود 20 درصد، 45 روز است و اگر زودتر از این برداشت شود سودی کمتر از 20 درصد تعلق خواهد گرفت.

مبلغ سود در یکم هر ماه پرداخت خواهد شد و اگر تا قبل از روز بیست و هفتم ماه، گواهی دریافت واریز پول صادر شود سود یک ماه کامل پرداخت خواهد شد و اضافه آن در آخر کسر خواهد شد.

تمام فعالیت‌های این صندوق در شعبات بانک شهر انجام می شود و سود این سرمایه گذاری در یک حساب جدا در بانک شهر واریز خواهد شد.

بانکداری یا بنگاه داری

مطابق فتوای مراجع تقلید به هر سپرده‌گذاری که میزان سود آن از قبل مشخص شده باشد ایراد فقهی وارد است و سرمایه گذار باید هم در سود شریک باشد هم در زیان.

در حالی که سیاست رسمی نظام، کاهش نرخ سود بانکی است بانک شهر در شعبات خود با دور زدن ابلاغیه کاهش نرخ سود به مشتریانی که قصد سپرده‌گذاری بیش از 10 میلیون تومان را داشته باشند رسما پیشنهاد  سرمایه‌گذاری در یک صندوق سرمایه‌گذاری با نرخ سود تضمین شده 20 درصد را می‌دهد.

علی دیواندری: برخی بانک‌ها از هر ترفندی استفاده می‌کنند/ بانک مرکزی جلوگیری کند

علی دیواندری، رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: با توجه به سیاست‌های بانک مرکزی که کاهش نرخ سود بانکی را هدف‌گذاری کرده است قطعا این کار درستی نیست که برخی بانک‌ها از هر حربه‌ و ترفندی برای جلوگیری از تحقق سیاست‌های بانک مرکزی استفاده کنند.

وی تصریح کرد: پرداخت سود بالا در صندوق‌های سرمایه‌گذاری برخی بانک‌ها اقدامی برای دور زدن قانون است.

دیواندری تاکید کرد: بانک مرکزی و بورس باید با جدیت در مقابل این حرکت ایستادگی و برخورد کنند تا سیاست اصلی کشور که کاهش نرخ سود بانکی و ایجاد رونق اقتصادی است، محقق شود.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------