ضدونقیض‌های صادرات خشکبار ایرانی به آمریکا



  اخباراقتصادی  ,خبرهای اقتصادی ,صادرات پسته

در حالی که وزیر صنعت، معدن و تجارت از فراهم شدن شرایط به منظور صادرات پسته و سایر خشکبار ایرانی به آمریکا خبر داده است اما رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار به هیچ وجه شرایط را برای صادرات خشکبار به آمریکا مهیا و به صرفه نمی‌داند.

محمدحسن شمس‌فرد در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه در حال حاضر صادرات خشکبار به آمریکا به صرفه نیست، گفت: با توجه به مشکلات پولی و بانکی موجود و نیز شرایط تولید خشکبار در آمریکا و ایران به هیچ وجه صادرات این محصولات به آمریکا به صرفه نیست.

وی ادامه داد: با توجه به مشکلات تبادل پولی و مالی بین بانک‌های دو کشور شرایط برای انجام تبادلات تجاری مناسب نیست و در این راستا باید بانک‌ها بتوانند به صورت مستقیم با یکدیگر تبادلات پولی و مالی داشته باشند که در حال حاضر این شرایط مهیا نشده است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار در ادامه با بیان اینکه صادرات پسته از ابتدای انقلاب به آمریکا ممنوع شد و سه برابر عوارض به منظور صادرات این محصول در نظر گرفتند، خاطر نشان کرد: پس از این ممنوعیت دیگر صادرات پسته به آمریکا نداشتیم و به تازگی صحبت‌هایی در این خصوص مطرح شده است.

شمس‌فرد همچنین با اشاره به میزان تولیدات خشکبار در آمریکا بیان کرد: آمریکایی‌ها طی هر سال ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تن تولید پسته دارند در حالی که این میزان برای ایرانی‌ها ۱۷۰ هزار تن است. علاوه بر این آمریکایی ها در تولید کشمش دارای رتبه اول هستند و پس از آن‌ها ترکیه و ایران قرار دارد. در مورد بادام نیز قیمت بادام تولیدی آن‌ها از ایران ارزان‌تر است و این محصول به صورت قاچاق به ایران می‌آید؛ بنابراین زمانی که این سه محصول یعنی پسته، کشمش و بادام را به عنوان اصلی‌ترین خشکبار در نظر بگیریم متوجه می‌شویم که به هیچ وجه شرایط‌مان برای صادرات خشکبار به آمریکا مناسب نبوده و این اقدام به صرفه نیست.

وی با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها در هر هکتار سه تن پسته تولید می‌کنند، خاطر نشان کرد: تولید پسته در هر هکتار برای ایرانی‌ها ۹۰۰ کیلوگرم است و خودتان ببینید که چقدر تفاوت در میزان تولید وجود دارد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار با اشاره به اینکه کشمش، پسته، بادام، خرما اصلی‌ترین محصولات خشکبار هستند، گفت: مغز بادام و گردو و نیز فندوق از جمله خشکبار خرده‌پا هستند که به صورت قاچاق به ایران وارد می‌شوند. در این زمینه وزارت جهاد کشاورزی عنوان می‌کند که اجازه واردات نداده است اما در سطح شهر می‌توانیم بادام‌های آمریکایی را که قاچاق هستند در آجیل‌فروشی‌ها ببینیم.

به گزارش ایسنا، اخیرا محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت طی اظهاراتی از فراهم شدن شرایط به منظور صادرات پسته و سایر خشکبار ایرانی به آمریکا خبر داده است.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------