دور جدید همگرایی تولیدکنندگان نفت/ دبیرکل اوپک برای چه به تهران می‌آید؟



  اخباراقتصادی ,خبرهای   اقتصادی , نقت

در آستانه سفر بارکیندو دبیرکل اوپک به تهران برای رایزنی با مسؤولان صنعت نفت ایران، کشورهای تولیدکننده نفت به دنبال بالابردن چند دلاری قیمت نفت هستند و احتمالا اجلاس الجزایر کمک شایانی در این زمینه خواهد کرد.

به گزارش فارس محمد بارکیندو دبیرکل جدید سازمان کشورهای صادرکننده نفت( اوپک ) قرار است روز دوشنبه هفته جاری به تهران سفر کند تا با بیژن زنگنه وزیر نفت دیدار و گفت‌وگویی داشته باشد.

ظاهرا هدف این سفر فقط گفت‌وگو با زنگنه نیست بلکه بارکیندو می خواهد آرای همه اعضای اوپک را به یک جهت که همان افزایش قیمت نفت خام است سوق دهد.

از مدت ها قبل روسیه وچند کشور تولید کننده نفت نارضایتی خود را از قیمت فعلی نفت اعلام کرده اند و به دنبال این موضوع می خواهند طرح فریز نفتی را اجرا کنند تا شاید قیمت نفت چند دلاری افزایش یابد.

در همین رابطه قرار است وزیران کشورهای عضو اوپک و غیر اوپکی ها در اجلاس IEF که  هفت مهرماه در الجزایر برگزار می‌شود، گردهم آیند و بایکدیگر ملاقات کنند.

عربستان به طرح فریز نفتی می پیوندد؟

هفته گذشته خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان در جدید‌ترین اظهارات خود گفته است طرح  فریز نفتی تاثیری مثبت بر روند فعلی بازار نفت خواهد گذاشت.

وی ادامه داده است  «ما مایلیم حرف های همکارانمان را گوش بدهیم، تا ببینیم آنها چه پیشنهادی در این زمینه دارند.


به گفته الفالح فریز تولید دلالت بر این دارد که همه از وضعیتی که بازار امروز در آن قرار دارد رضایت دارند و می خواهند همین روند تداوم پیدا کند.

پس از این صحبت‌ها و اظهار نظرهای صورت گرفته توسط وزیر انرژی عربستان ،استراتژیست نفتی نشریه بلومبرگ در جدیدی ترین گزارش خود نوشته است عربستان در حال تولید نفت با تمام ظرفیت خود است و با افزایش تقاضای داخلی برای حامل های انرژی در این کشور عربی، صادرات نفت سعودی‌ها از ماه سپتامبر روندی کاهشی را در پیش خواهد گرفت و محدود کردن تولید در زمان عرضه بیشینه فصلی بسیار جذابتر از محدود کردن تولید در زمان عرضه کمتر فصلی برای این کشور است.


به هرحال این اظهارات الفلاح می تواند نویدبخش تغییر در مواضع عربستان در تولید نفت خود باشد هرچند که این طرح فریز نفتی موقتی است و باید برای تولید مازاد عربستان فکر اساسی کرد که مهمترین راه کار در این زمینه احیای نظام سهمیه بندی در بین اعضای اوپک است.

عراق موافق طرح فریز نفتی 

اخیرا نخست وزیر عراق اعلام کرده این کشور از تلاش برای محدود کردن عرضه نفت به بازار جهانی در نشست ماه آینده الجزایر حمایت خواهد کرد.

 
فیاض النما، وزیر نفت جدید عراق، نیز اعلام کرده است این کشور از هر گونه اقدام برای تعدیل قیمت نفت در بازار جهانی حمایت خواهد کرد.

طی روزهای گذشته مقامات عراقی بارها بر لزوم افزایش صادرات و در نتیجه بالا بردن درآمدهای نفتی این کشور خبر داده بودند و حتی از احتمال صادر کردن بخشی از نفت جنوب این کشور از طریق ایران سخن می گفتند.

اما این اظهارات حیدر العبادی نشان دهنده تغییر موضع این کشور نسبت به طرح فریز نفتی است چرا که در روز 23 ماه جاری، این مقام عراقی گفته بود که هنوز عراق تولید خود را به اندازه کافی افزایش نداده است.

به هرحال باید گفت ظاهرا عراق تغییر موضوع داده است و می خواهد به جمع فریز کنندگان بپیوندد

ایران به دنبال بالابردن تولید اما حامی ثبات بازار نفت

در حال حاضر ایران روزانه 3 میلیون 850 هزار بشکه نفت تولید می کند که این میزان تقریبا نزدیک به رقم تولید نفت ایران قبل از تحریم های نفتی است.

ولی ظاهرا ایران به این حجم از تولید بسنده نخواهد کرد و به گفته مسئولان صنعت نفت، ایران قصد دارد تا تولید نفت خود را به 4 میلیون بشکه در روز برساند ولی با این شرایط از ثبات بازار نیز حمایت خواهد کرد.

این صحبت های دوگانه نشان می دهد هنوز ایران هیچ تصمیمی برای پیوستن به طرح فریز نفتی نگرفته است اما ممکن است پس از سفر بارکیندو به تهران این موضوع تغییر کند و ایران به جمع فیرزکنندگان تولید نفت بپیوندد.

حمایت پوتین از نپیوستن ایران به فریز نفتی

در عین حال اخیرا پوتین رئیس جمهور روسیه از سیاست ایران حمایت کرده و در این باره گفته است توافق بین صادر‌کنندگان نفت برای فریز تولید تصمیمی درست برای بازار جهانی خواهد بود اما فکر می‌کنم منصفانه نیست از ایران که سه سال تحت تحریم‌های مالی بوده است بخواهیم به این طرح بپیوندد.

اظهارات پوتین در حالی است که تلاش‌های صادرکنندگان عضو و غیرعضو اوپک برای دستیابی به توافقی در زمینه تثبیت تولید در اوایل امسال به دلیل اصرار عربستان بر لزوم مشارکت ایران شکست خورد.

پوتین در یک مصاحبه با شبکه بلومبرگ گفته کشورها باید شرایط کشوری که تا همین چند ماه پیش در تحریم فروش نفت قرار داشت را بفهمند و به این کشور اجازه دهند به افزایش تولیدش ادامه دهد.

با این شرایط می توان پیش‌بینی کرد که اجلاس الجزایر با کمی تفاوت نسبت به اجلاس دوحه قطر برگزار شود و نتیجه این اجلاس بتواند به افزایش قیمت نفت در آستانه تدوین بودجه سالیانه کشورهای تولید کننده نفت کمک کند.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------