آخرین اخبار اقتصادی

اقتصاد ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد

یک اقتصاددان با بیان اینکه اقتصاد ایران در شرف سائوپائولویی شدن است، گفت: این سائوپائولویی شدن اقتصاد اتفاق افتاده و اکنون…

٢٨پورشه قاچاق به کشور مبدأ باز خواهد گشت/ آخرین وضعیت اموال امیرمنصور آریا و بابک زنجانی



  اخباراقتصادی  ,خبرهای   اقتصادی  , پورشه

معاون وزیر اقتصاد گفت: 28 خودروی پورشه قاچاق کشف شده به کشور مبدأ بازگردانده خواهد شد.

به گزارش ایلنا، امیر دلیری معاون وزیر اقتصاد و رئیس سازمان امور تملیکی کشور در یک نشست خبری با بیان اینکه کالایی در اختیار سازمان تملیکی قرار گیرد دیگر قاچاق نیست ، اظهار داشت: به لحاظ قانونی این کالا تعیین تکلیف شده و در اختیار دولت قرار گرفته و قاچاقچی دیگر در آن نقشی ندارد.

وی افزود: متاسفانه به دلیل عدم فرهنگ‌سازی ، مردم هنوز فرق کالای قاچاق و غیرقاچاق را نمی‌دانند و آن را خریداری می‌کند.

وی در خصوص امحای خودروهای لوکس گفت: در صورتی که کالایی بادوام و فسادناپذیر در اختیار سازمان قرار گیرد امکان صادرات آن مجددا فراهم خواهد شد که از آن جمله خودروهای 2500 سی سی به بالا هستند.

رئیس سازمان اموال تملیکی با اشاره به سرازیر شدن بیش از 50 درصد کالاهای قاچاق به تهران افزود: به دلیل اینکه پایتخت بازار خوبی برای این قبیل از کالاهاست اغلب در تهران به فروش می‌رسند.

وی افزود: در سال 94 از 15.5 میلیارد دلار کالای قاچاق تنها 58صدم درصد به دست سازمان امور تملیکی رسید و امحا شد.

دلیری خاطرنشان کرد: به صورت تقریبی حدود یک میلیارد دلار خروجی قاچاق (نفت و فرآورده‌های آن) در کشور صورت می‌گیرد و در مقابل 14.5 میلیارد دلار ورودی کالای قاچاق به کشور است.

رئیس سازمان اموال تملیکی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به آ‌مارهایی از ارزش اموال منقول و غیرمنقولی که از سال 89 تاکنون به فروش رفته ، گفت: در سال 89 رقمی به ارزش 845 میلیارد ریال از اموال منقول به فروش رفت که در سال 90 این رقم به 62 میلیارد ریال و در سال 91 به هزار و 363 میلیارد ریال رسید. همچنین این رقم در سال 92 به 2 هزار و 417 میلیارد ریال در سال 93 به 2 هزار و 490 میلیارد ریال و در سال 94 به 2 هزار و 456 میلیارد ریال رسید.

وی همچنین با اشاره به فروش اموال غیرمنقول گفت: این میزان در سال 89 رقمی به ارزش 172 میلیارد ریال در سال 90 به 325 میلیارد ریال و در سال 91 به 476 میلیارد ریال رسید.

معاون وزیر اقتصاد ادامه داد: در سال 92 فروش اموال غیرمنقول به رقم 625 میلیارد ریال در سال 93 به 756 میلیارد ریال و در سال 94 به هزار و 412 میلیارد ریال رسید.

رئیس سازمان اموال تملیکی با اشاره به کل فروش طی سال‌های گذشته گفت: در سال 89 این رقم به هزار و 17 میلیارد ریال ، در سال 90 به هزار و 388 میلیارد ریال در سال 91 به هزار و 839 میلیارد ریال در سال 92 به سه هزار و 47 میلیارد ریال در سال 93 به سه هزار و 245 میلیارد ریال در سال 94 به سه هزار و 868 میلیارد ریال و در 5 ماهه سال 95 به هزار و 67 میلیارد ریال رسید که کل فروش اموال منقول و غیرمنقول در 5 ماهه امسال بالغ بر 139 درصد رشد داشته است و در سال 94 نسبت فروش به سال 93 تنها 36 درصد رشد داشته است.

دلیری گفت: کل فروش اموال تملیکی در سه مامه گذشته بالغ بر 3 هزار 835 میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره قبل‌تر حدود 141 درصد رشد داشته است.

انبارهای سازمان امور تملیکی محدود است

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات عمده ما کمبود انبار است، افزود: کشفیات این حوزه در سال 95 دو و نیم برابر شده و تعداد انبارهای ما محدود است.

رئیس سازمان اموال تملیکی خاطرنشان کرد: حدود 147 هزار و 115 متر مربع در تمامی استان‌ها انبار داریم که به صورت امانی اجاره‌ای و یا ملکی هستند.

دلیری گفت: در سال 94 موفق شدیم 13 هزار مترمربع به فضای انباری از نظر ملکی اضافه کنیم  و 62 هزار انبار اجاره‌ای نیز داریم.

انهدام کالاهای کشف شده مصرف انسانی ندارد

معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه در 5 ماهه سال 94 رقمی به ارزش 305 میلیارد ریال کالاهای انهدامی ، اعاده‌ای و استردادی بوده است، گفت: این میزان در 5 ماهه سال 95 به 106 میلیارد ریال رسید که رشد 187 درصدی را تجربه کرد.

وی با بیان اینکه انهدام کالاهای ما مصرف انسانی ندارد، خاطرنشان کرد: توزیع این قبیل کالاها در بازار برای ما مضراتی نیز به همراه خواهد داشت.

دلیری افزود: کالاهای انهدامی شامل انواع غلات و حبوبات ، مواد غذایی و نوشیدنی دارویی و لوازم آرایشی بهداشتی می‌شود البته در این میان لوازم اسباب‌بازی ، عروسک  و ... نیز که آسیب‌رسان است وجود دارد.

رئیس سازمان اموال تملیکی گفت: همچنین 7 درصد این کالاها شامل فلزات مواد معدنی  و کالاهای خاصی می‌شود که در اختیار سازمان قرار می‌گیرد.

وی گفت: در سال 94 حدود 35 هزار و 491 میلیارد ریال از اموال تملیکی تعیین تکلیف شد که در این میان در سال گذشته 30 هزار میلیارد ریال کالاهای اعاده‌ای متروکه داشتیم

دلیری افزود: کالای متروکه به کالایی گفته می‌شود که طی سه تا پنج ماه وارد کننده نتواند آن را از گمرک ترخیص کند.

28 پورشه به کشور مبدأ باز خواهد گشت

معاون وزیر اقتصاد در خصوص خودروهای بالای دو هزار و 500 سی سی که به صورت متروکه و یا قاچاق در کشور هستند، گفت: بر اساس مصوبه دولت خودروهای بالای دو هزار و 500 سی سی که به سازمان تملیکی تحویل داده می‌شود باید به کشور مبدأ مرجوع شود که در این میان اخیرا 28 پورشه به کشور مبدا فرستاده می‌شود تا ارز آن مجددا به ایران برگردد.

وی با بیان اینکه این قبیل از خودروها قابل شمارش شدن نیستند، گفت: در میان خودروهای متروکه و قاچاق انواع خودرو بنز، هامر ، فورد وجود دارد که نباید شماره شوند و در صورت شماره گذاری مطمئنا شماره ها قلابی خواهد بود.

دلیری در مورد به مزایده گذاشتن کالاها در سازمان امور تملیکی تصریح کرد: مزایده‌ها انحصارا در اختیار سازمان امور تملیکی است و هیچ کس نمی‌داند در مزایده چه اتفاقی می‌افتد و اگر تبادل اطلاعاتی صورت گیرد در لیست سیاه قرار خواهد گرفت.

رئیس سازمان امور تملیکی خاطرنشان کرد: قرار بود تا پایان اردیبهشت‌ماه سامانه گمرک و سازمان امور تملیکی متصل شوند اما این سیستم ارتباطی به صورت یکپارچه از مهرماه متصل خواهد شد.

وی افزود: متاسفانه علیرغم توافقات صورت گرفته هنوز انباری از گمرک تحویل نگرفته‌ایم و تنها 147 هزار متر مربع انبار داریم.

اموال بابک زنجانی و امیرمنصور آریا در دست تعیین تکلیف است

معاون وزیر اقتصاد یادآور شد: از اموال امیرمنصور آریا 40 پلاک ثبتی در اختیار ما قرار گرفت که غیر از فولاد خوزستان حدود 23 پلاک ملکی به فروش رسیده است و 17 پلاک هنوز به فروش نرفته است.

دلیری گفت: هزار و 224 میلیارد ریال از ا موال امیرمنصور آریا به فروش رفته و 17 پلاک ملکی دیگر باقی مانده است. اما در خصوص کارخانه فولاد خوزستان هنوز تعیین تکلیف نشده و باید با بانک ملی به توافق برسیم.

وی در مورد اموال بابک زنجانی نیز گفت: در صورتی که حکمی صادر شود اموال مصادره شده در اختیار دولت قرار خواهد گرفت اما هنوز هیچ موردی به سازمان تحویل داده نشده اما در صورت در اختیار قرار گرفتن آن به خزانه واریز خواهد شد.

کالاهای متروکه در بورس کالا عرضه می‌شود

رئیس سازمان امور تملیکی افزود: مشتاق هستیم که با بورس کالا همکاری داشته باشیم که در این راستا تفاهم‌نامه‌ای با کارگزاران در بورس به ثبت رسیده و 2 تا 3 کالا نیز در بورس کالا عرضه شد.

دلیری گفت: همچنین مقرر شده تا اموال مازاد بانک‌ها نیز از طریق امور تملیکی عرضه شوند.

وی در مورد وضعیت انبارها در تهران گفت: در صددیم تا کلیه انبارها را شناسنامه‌دار کنیم و هیچ انباری بدون شناسنامه نمی‌تواند کالایی نگه دارد. ما برای انبارهایمان سیستم نظارت مرکزی و مانیتورینگ را در نظر گرفته‌ایم و 50 هزار مترمربع زمین به صورت پایلوت و به منظور انبارهای حفاظت امنیت هستند.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------