سوختن فرصت برجام از تریبون «همه چی گو» ها



  اخباراقتصادی ,خبرهای  اقتصادی,برجام

 پس از امضای برجام، روح امید در کالبد اقتصاد ایران دمیده شد. این امید همگانی به همراه رفت و آمد کاروان های اقتصادی خارجی نشانگر مسیر درست در برگشت از اشتباهات گذشته بود. اشتباهاتی که بدون در نظر گرفتن واقعیت امروزین تعاملات جهانی برنامه ریزی و اجرا شده بودند. امروزه هیچ کشوری بدون مشارکت فعال در بازرگانی بین المللی و اقتصاد جهانی نمی تواند به رشد و توسعه مناسبی درست پیدا کند. آنچه در این میان به چشم می آید ناکامی نسبی تلاش ها و نا امیدی امیدوارانه مردم به تلاش های سیاسی و اقتصادی دولت برای خروج از رکود است.

محمود فراهانی در گفت و گو با ابتکار  در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا سیاست های خروج از رکود دولت یازدهم آنچنان که باید تاثیرگذار نیستند گفت: برای برنامه ریزی طرح هایی مانند طرح خروج از رکود، باید بررسی کنیم که طی چند سال به این بحران ها رسیده ایم، و به دنبال آن در پی برنامه ریزی کارشناسانه و منطقی برای رفع بحران باشیم.


این کارشناس اقتصادی با اشاره به دامنه بحران کنونی اقتصاد در ایران افزود: باید بپذیریم که گاه مجبور به صبوری در برنامه ریزی و خصوصا در اجرای طرح های اقتصادی هستیم. گاه باید با صبوری منتظر کم شدن دامنه بحران ماند، و در زمان مناسب به اجرای سیاست گذاری های لازم پرداخته شود.


وی در ادامه عنوان کرد: دولت باید ثبات مدیریت در نظام بانکی را مهم بداند و نباید فراموش کند که نظام بانکی مهمترین بخش نظام اقتصادی کشور است. بانک ها به عنوان کارگزاران اصلی و مجری چرخه پولی کشور با چالش های اساسی روبرو هستند و در همین حال دولت به دنبال پر رنگ کردن نقش ناظر در این چرخه است.


مشتری و بانک می دانند که اکنون می توانند کارت اعتباری عام را فعال و یا دریافت کنند ولی نکته این موضوع غیر دستوری بودن این اتفاق است. با توجه به تنگنای اعتباری بانک ها و تقاضای بالای وام از سوی مشتریان بانک مرکزی نباید به صورت دستوری با بانک ها برخورد کند. کارت اعتباری در شرایط کنونی تبدیل به وام و بعد از آن تبدیل به معوقه خواهد شد و بانک ها این چالش ها را ملموس تر از بانک مرکزی حس می کنند.


این کارشناس بازار مالی با اشاره به اینکه در همه برهه های زمانی شخصیتی به نام دولت در کشور وجود دارد گفت: این شخصیت بدون در نظر گرفتن 9، 10 و یا 11 بودن آن، باید تلاش خود را برای از میان برداشتن چالش ها انجام دهد. گاهی زمینه برای برطرف کردن چالش ها فراهم نیست و باید به فکر درست کردن مقدمات بود.


دولت می خواهد با اجرای سیاست های خروج از رکود فرصتی تازه را پیش روی اقتصاد ایران قرار دهد رئیس سابق اتاق ایران اعتقاد دارد سیاست های خروج از رکود می تواند فضای اقتصادی ایران را دگرگون کند. او در این مورد چنین توضیح می دهد:« سیاست های خروج از رکود نکات درخشانی را در دل خود دارد که طی مدت اجرای آن می تواند منجر به تغییر فضای حاکم براقتصاد کشور شود. دولت یازدهم هم عزم خود را برای بهبود واقعی فضای اقتصادی کشور نشان داده است. از جمله مواد این قانون، مواردی است که در سیاست های خروج از رکود مورد توجه قرار گرفته است. به طور مثال موضوع مطالبات بخش خصوصی از دولت یا ثبات سیاست ها و مقررات هم از این جمله است. طی مدت سپری شده از زمان فعالیت دولت یازدهم هم تجلی آرامش در سیاست ها و تصمیم گیری های اقتصادی در رفتارهای دولت دیده می شود. همین آرامشی که در بازارهای کشور ایجاد شده نیز حاصل چنین سیاستی است.


رئیس دفتر رئیس جمهور در ادامه افزود: این بسته سیاست ها به یعنی رونق بخشی به اقتصاد کشور کمک می کند. یعنی برای دو سال فضای خروج از رکود در اقتصاد ایران جاری خواهد بود. نتیجه اولیه آرامش بخشی به بازارها این است که فعالان اقتصادی می توانند با اطمینان محاسبات خودشان را برای اداره بنگاه هایی که در اختیار دارند، انجام دهند.

 

با همکاری خوبی که در حال حاضر در شورای گفت و گوی بخش خصوصی و دولت وجود دارد، امیدواریم که در کوتاه مدت هم وضعیت اقتصاد کشور بهبود پیدا کند. نهاوندیان ادامه داد:« دولت یازدهم عزم کرده با اجرای سیاست های خروج از رکود اقتصادی فرصتی تازه را پیش روی اقتصاد ایران قرار دهد، فرصتی که می تواند منجر به تغییر فضای حاکم براقتصاد شود. فضای تازه و امید بخش که گفت و گو در مورد نرخ رشد های منفی را به سمت اظهار امیدواری از نرخ رشد های مثبت سوق می دهد. آنچه دولت در ذهن دارد در چارچوب رونق بخشی به اقتصاد پیش می رود. »


او می افزاید:«دولت با ارائه سیاست های خروج از رکود، اقتصادی قصد دارد در جهت بهبود وضعیت اقتصادی کشور گام موثری بردارد. همگان می دانند، اقتصاد ایران از موضوعات مختلفی رنج می برد.


دولت برجام را به فرصتی برای جبران عقب ماندگی ها ی کشور تبدیل کرد
میثم رادپور در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی «ابتکار» در این رابطه گفت: عمده ترین تمرکز در بحث برطرف کردن چالش های پیش روی تولید در اجرای سیاست های خروج از رکود در بحث کم کردن تورم تبلور پیدا کرد. کم کردن تورم زمینه را برای کم کردن بهره بانکی فراهم کرد. کم شدن متغیر کلیدی نرخ بهره باید به کم شدن هزینه پول و به دنبال آن رونق کسب و کار ختم شود، وقتی بانک ها بتوانند با نرخ بهره جدید تسهیلات تولید پرداخت کنند می توان به این سیاست تاثیر در خروج از رکود امیدوار بود.

 

و این در حالیست که بانک ها حاضر به خرج کردن منابع خود با نرخ پایین نیستند، البته برخی بانک ها منابع چندانی برای این کار در اختیار ندارند. این کارشناس بازار مالی با اشاره به اینکه اقتصاد هیچ گاه راهکار کوتاه مدت ندارد افزود: دولت باید به فکر زیرساخت های مورد نیاز باشد. انتظار مردم و برخی از مسئولان از برجام بیشتر از واقع بود ولی ما نتوانستیم از ظرفیت واقعی بوجود آمده از برجام هم استفاده کنیم. باید بپذیریم که اقتصاد ایران پس از پشت سر گذاشتن یک دوره بسیار بد به دولت یازدهم تحویل داده شد. دولت با تلاش، برجام را به فرصتی برای جبران عقب ماندگی ها ی کشور تبدیل کرد که متاسفانه بدلیل اختلافات داخلی این فرصت از دست رفت. تمامی مسئولان باید متفق القول بدانند که مشکل از کجاست و برای برطرف کردن آن تلاش کنند.

 

وی در پایان افزود: بعد از برجام فرصت بسیار خوبی برای جذب سرمایه گذاری خارجی ها و همینطور ایرانی های ساکن خارج بدست آمد، فرصتی طلایی که به دلیل پیگیری نکردن مشکلات اصلی مردم و کشور از سوی خطبه ها، سخنرانی ها و مناظره ها هر روز کم رنگ تر شد. مسئولان باید بدانند که اراده سیاسی لازمه حل مشکلات اقتصادی ایران است، اگر مسئولان به بحران ها دامن می زنند به این دلیل است که متوجه مشکلات اصلی مردم خود نشده اند و یا آن را به پای منافع حزبی و گروهی خود ذبح می کنند. اگر تریبون ها «همه چی گو » نبودند و اگر عده ای به تهمت ها و افتراها برای منافع گروهی خود دست نمی زدند ما در موضوع جذب سرمایه گذاران خارجی به توفیقات بزرگی دست پیدا می کردیم.

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------