آخرین اخبار اقتصادی

اقتصاد ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد

یک اقتصاددان با بیان اینکه اقتصاد ایران در شرف سائوپائولویی شدن است، گفت: این سائوپائولویی شدن اقتصاد اتفاق افتاده و اکنون…

سرنوشت «نفت کوره» تحویل شده به بابک زنجانی هنوز مبهم است



  اخباراقتصادی,خبرهای   اقتصادی,وزارت نفت

پرونده بدهی بابک زنجانی به وزارت نفت بعد از گذشت 3 سال هنوز به نقطه شفاف و مشخصی نرسیده به طوری که مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران می گوید هنوز نمی دانیم بر سر محموله نفت کوره تحویل داده شده به این متهم نفتی چه آمده است.

روزنامه ایران در شماره چهارشنبه نوشت: بابک زنجانی در دوران تحریم از دولت قبل مجوز فروش سه نوع محموله نفتی (نفت خام، میعانات گازی و نفت کوره) را گرفته بود که تاکنون بخشی از محموله های نفت خام و میعانات گازی به وزارت نفت بازپس داده شده و بتدریج شرکت نفت این محموله ها را خواهد فروخت اما ظاهراً وضعیت محموله نفت کوره هنوز مشخص نیست.


به گزارش شانا، سید محسن قمصری با بیان اینکه محموله نفت خام را توانستیم پس بگیریم درباره میعانات گازی نیز گفت: بخشی از میعانات گازی در اختیار خودش بود که مشخص نیست با آنها چکار کرده است اما بخش اعظم میعانات گازی را پس گرفته و بتدریج خواهیم فروخت.


در این باره یکی از مسئولان نفتی که تمایلی به افشای نام خود نداشت، با اشاره به اظهارات وکیل زنجانی در شانزدهمین جلسه رسیدگی به پرونده وی به «ایران» گفت: در ارتباط با فروش نفت و محموله های نفتی این متهم مدعی است که وزیر وقت نفت به وی دستور داد تا محموله های نفتی اعم از میعانات گازی و نفت کوره را تحویل بگیرد و هر زمان آن را فروخت وجوه مربوط را به شرکت ملی نفت تحویل دهد و وزیر وقت نفت اصرار داشت که چانه زنی نکنند و بگذارند محموله های از پیش پای وزارت نفت برداشته شود. اما این ادعا چندان صحت ندارد و در آن دوره شرکت HKهنگ کنگی بخشی از این محموله ها را فروخت اما در هیچ جا ثبت نشد و بابت آن پولی هم به دولت پرداخت نشد.


با این حال مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران از پایان فروش میعانات ذخیره شده ایران در ماه های آینده خبر داد و گفت: میزان صادرات میعانات گازی ایران روزانه ٦٠٠ هزار بشکه است در حالی که تولید این محصول ٥٣٠ هزار بشکه است بنابراین بتدریج میعانات ذخیره شده فروخته خواهد شد. به گفته قمصری، هم اکنون ١٠٠ هزار بشکه میعانات گازی نیز در داخل کشور مصرف می شود.


قالب قراردادهای فروش نفت ایران فوب است
مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران درباره قرارداد فروش نفت ایران گفت: بیشتر قراردادهای فروش نفت ایران به صورت فوب است و قراردادهای سیف نداریم، منتهی محموله هایی که در مقصد به خریدار تحویل داده می شود هزینه آن دریافت می شود.


در قراردادهای فوب تحویل کالا در عرشه کشتی در مبدأ است. فروشنده وقتی کالا را از روی نرده کشتی عبور داد ریسک خود را خاتمه داده است. هزینه حمل و بیمه با خریدار است. عقد قرارداد حمل از بندر تحویل و بیمه و بازرسی با خریدار است.


در قرارداد سیف، هزینه حمل و بیمه با فروشنده است همچنین عقد قرارداد حمل و بیمه نیز با فروشنده است. قمصری، ظرفیت نفتکش های ایران را برای صادرات نفت کافی ندانست و گفت: با هماهنگی های انجام شده بخشی از مشتریان، نفت را با کشتی های خود حمل می کنند، در واقع هم اکنون ترکیبی از کشتی های ایران و خارجی نفت ایران را حمل می کنند.


مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه تلاشمان این است که نفتکش های ایران به حالت عادی و قبل از تحریم ها برگردند، یادآور شد: در دوران تحریم نفتکش های ایرانی یک سر بار بودند و اگر محموله ای را حمل می کردند در بازگشت خالی بودند.


وی دو سربار شدن نفتکش ها را برای کاهش هزینه های آنها ضروری دانست و با بیان اینکه برای دریافت کلاس انجام این کارها لازم است، افزود: بنابراین باید تلاش کنیم بخشی از ظرفیت نفتکش های ایرانی را خالی کنیم تا آنها بتوانند به انجام فعالیت بین المللی بپردازند.


کاهش واردات بنزین
قمصری درباره صادرات فرآورده های نفتی اظهار کرد: صادرات نفت کوره هم اکنون ٢ میلیون تن در ماه است که رکورد جدید در صادرات این فرآورده محسوب می شود.


وی صادرات نفت گاز را بیش از ٥٠٠ هزار تن در ماه عنوان کرد و با بیان اینکه امیدواریم بتوانیم این میزان را افزایش دهیم، درباره صادرات ال پی جی هم گفت: هم اکنون ماهانه ١٤٠ تا ١٥٠ هزار تن ال پی جی صادر می کنیم. البته ال پی جی عرضه کنندگان متفاوتی دارد و علاوه بر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی گاز و شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز آن را صادر می کنند.


به گفته مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران، با وارد مدار شدن فازهای جدید پارس جنوبی، صادرات ال پی جی افزایش می یابد.


وی در پاسخ به سؤالی درباره واردات بنزین هم با اشاره به اینکه واردات بنزین از ١٢ میلیون لیتر شروع شد و به ٩ میلیون کاهش پیدا کرد، تصریح کرد: قرار است این میزان در نیمه دوم امسال به هفت میلیون و ٥٠٠ هزار لیتر کاهش پیدا کند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------