آخرین اخبار اقتصادی

اقتصاد ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد

یک اقتصاددان با بیان اینکه اقتصاد ایران در شرف سائوپائولویی شدن است، گفت: این سائوپائولویی شدن اقتصاد اتفاق افتاده و اکنون…

کارت اعتباری خرید به نفع واردات است/کاهش یک چهارمی تولید



  اخباراقتصادی,خبرهای  اقتصادی ,کارت اعتباری

سخنگوی انجمن لوازم خانگی، کارت اعتباری خرید کالای عام را به زیان تولید و اشتغال کشور دانست و گفت: در دولت تمایلی برای اجرای کارت اعتباری خرید کالای ایرانی وجود ندارد. 

به گزارش مهر، حمیدرضا غزنوی در نشستی خبری با اشاره به رونمایی از طرح خروج از رکود دولت در ۲۵ مهرسال گذشته، گفت: بانک مرکزی ۱۹ دی  سال گذشته مصوبه اجرای طرح کارت اعتباری کالا با سود ۱۲ درصدی و بازپرداخت ۱۲ ماهه اقساط را ابلاغ کرد که طبق توافق با وزیر صنعت، معدن و تجارت قرار بود مشمول کارمندان دولت، بازنشستگان کشوری و لشکری و بیمه‌شدگان باشد اما در نهایت فقط شامل بازنشستگان و کارکنان آموزش و پرورش شد.

 

وی با بیان اینکه در ۲۳ اسفند ۹۴ سازمان مدیریت و برنامه ریزی با افزایش اقساط بازپرداخت تسهیلات کارت اعتباری کالا به ۲۴ ماه موافقت کرد، افزود: اما ابلاغ کارت اعتباری به بعد از تعطیلات عید موکول شد و چند ماه بعد، سقف کارت اعتباری کالا از ۱۰ میلیون تومان به ۶ میلیون تومان کاهش یافت و این سیاست‌ها در ۱۵ تیرماه ۹۵ توسط رئیس سازمان مدیریت ابلاغ شد.  

 

سخنگوی انجمن لوازم خانگی با اعلام اینکه زمان اجرای طرح کارت اعتباری خرید کالا تا ۳۱ تیرماه تعیین شده بود و فقط ۱۵ روز فرصت برای اجرایی شدن طرح نهایی فروش اعتباری کالای ایرانی باقی مانده بود، افزود: در واقع آنقدر دیر این طرح ابلاغ شد که در نهایت فقط ۱۵ روز مهلت داشت و پس از آن کارت ها باطل شدند.

 

غزنوی با بیان اینکه در شهریور امسال نیز توافق شد که اجرای این طرح تا ۳ ماه یعنی تا پایان آذرماه تمدید شود اما هنوز تمدید طرح به بانک‌ها ابلاغ نشده است، اظهار داشت: اواخر هفته گذشته اجرای طرح کارت عام اعلام شد اما هنوز طرح کارت اعتباری خرید کالای ایرانی به جایی نرسیده است ضمن آنکه تا مدتی دیگر ماه محرم و صفر فرا می رسد که عملا رکود در این بازار به وجود می آید و در این ماه ها مردم به خرید نمی روند.

 

وی با اشاره به اینکه یک درصد از کارت اعتباری در دوره گذشته جذب بخش تولید شد، اظهار داشت: بانک مرکزی در اجرای طرح کارت اعتباری کالا طوری عمل کرد که برای تولیدکنندگان فقط ضرر بود زیرا خریداران را در یک رکود ۶ ماهه فرو برد و آنها متنظر ابلاغ این کارت بودند.

 

سخنگوی انجمن لوازم خانگی با اعلام اینکه ۱۱ هزار فروشگاه لوازم خانگی و حدود ۲ هزار مؤسسه خدمات پس از فروش در این بخش فعالیت دارند، گفت: در اجرای طرح کارت اعتباری کالا ۴۵ واحد تولیدکننده حضور داشتند که جزو بزرگترین و بهترین واحدهای تولید لوازم خانگی محسوب می‌شوند اما با اجرای نادرست طرح اعتباری کالا متضرر شدند.  

 

غزنوی ادامه داد:در حال حاضر تولید برخی کارخانه‌های لوازم خانگی به اندازه یک چهارم تولید سال ۹۱ است و طرح کارت عام ۵۰ میلیون تومانی در شرایطی قرار است اجرا شود که انبارها پر از کالای وارداتی است و در واقع به فروش کالای خارجی کمک می کند.

 

وی با تاکید بر اینکه در چنین شرایطی اجرای کارت اعتباری خرید کالای ایرانی متوقف شده و کارت اعتباری کالای عام به اجرا رسیده است، افزود: موضوع اقتصاد مقاومتی فقط یک حاشیه امن برای برخی سازمان‌ها شده و کارت عام در شرایطی ابلاغ می‌شود که به ضرر کشور و اشتغال داخلی است.  

 

وی به ایجاد کارخانجات تولید کالاهای خارجی را تلاشی برای تقویب برندهای خارجی در کشور عنوان کرد و اظهار داشت: سرمایه‌گذاری داخلی در جهت توسعه برندهای خارجی کار درستی نیست و به ضرر اشتغال داخل و کالاهای ایرانی خواهد بود.

 

سخنگوی انجمن لوازم خانگی ادامه داد: کره‌ای‌ها در زمان تحریم با ما رفتار مناسبی نداشتند و به صورت داوطلبانه همکاری خود را با ایران قطع کردند بنابراین تقویت برندهای آنها و همکاری با کارخانجات کره ای  به زیان تولید داخل بوده و کار درستی نیست.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------