دستورالعمل «امکان تجارت دلاری با ایران» برای حفظ توافق هسته‌ای و فقط «کاهش» تحریم‌هاست



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,

بعد از انتشار دستورالعمل‌های جدید وزارت خزانه داری آمریکا درخصوص امکان تجارت دلاری موسسات مالی خارجی با ایران، تحلیلگران اقتصادی معتقدند این مسئله فقط برای مقابله با انتقادات دولت ایران و حفظ توافق هسته‌ای است.

 به گزارش فارس، وزارت خزانه‌داری آمریکا مدعی است که دستورالعمل‌های به‌روز شده‌ای را منتشر کرده که طی آن محدودیت‌های کمپانی‌های خارجی برای انجام معاملات تجاری با ایران را "تسهیل" کرده است.

 

بر اساس این دستورالعمل‌ها که از سوی اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا صادر شده، کمپانی‌های خارجی و بانک‌های غیر آمریکایی اجازه دارند با ایران تجارت داشته باشند تا زمانی که سیستم مالی آمریکا، شهروندان و شرکت‌های آمریکایی در آن دخیل نشوند.

 

این وزارتخانه آمریکایی مدعی است (برای مثال) موسسات مالی خارجی می‌توانند تراکنش‌ها با ایران را به واحد پولی «دلار» انجام دهند و موسسات مالی آمریکایی نیز می‌توانند با آن شرکت‌ها (که با ایران تجارت می‌کنند) معاملات داشته باشند اما به شرطی که پول‌های این تراکنش‌ها وارد سیستم مالی آمریکا نشود.

 

در این دستورالعمل‌ها همچنین آمده است که تجارت خارجی‌ها با شرکت‌های ایرانی که در فهرست اشخاص تحریم شده آمریکا قرار ندارند و همچنین شرکت‌هایی که توسط گروه یا فردی در این لیست اداره می‌شود، «لزوما قابل تحریم نیست».

 

سخنگوی وزارت خزانه‌داری آمریکا به پایگاه خبری «بلومبرگ» گفت که این به‌روز رسانی وضعیت فعلی تحریم‌ها علیه ایران را شفاف سازی کرده و رفع تحریم‌های بیشتری را ارائه نمی‌کند.

 

به نوشته خبرگزاری «رویترز» این دستورالعمل‌ها چند ماه بعد از آنکه تهران شکایت‌های متعددی را درباره باقی ماندن بخشی از تحریم‌های آمریکا و ممانعت آنها از تجارت با شرکت‌های خارجی و بهره نبردن از منافعی که تحت توافق هسته‌ای وعده داده شده بود مطرح کرد، صادر شده‌اند.

 

«اریک لوربر» تحلیلگر و کارشناس ارشد در امور تروریسم مالی و سیاست‌های ضد پولشویی که پیشتر برای این وزارتخانه فعالیت می‌کرده، دستورالعمل‌های جدید را فقط «کاهش» تحریم‌ها عنوان کرده نه لغو کامل آنها و می‌گوید: «این چراغ سبزی به کمپانی‌های خارجی است که می‌توانند با ایران و طرف‌های ایرانی با واحد پولی دلار تجارت کنند بدون اینکه از نقض تحریم‌های آمریکا نگران باشند؛ البته تا زمانی که این دلارها وارد سیستم مالی آمریکا نشوند.»

 

لوربر با بیان اینکه نامحتمل است بانک‌های بزرگ اروپایی به زودی وارد ایران شوند، تاکید کرد: «بی‌میلی جدی میان بزرگترین بانک‌ها برای انجام هرگونه تجارت ]با ایران[ وجود دارد.»

 

«ملوین شویختر» کارشناس اقتصادی و «دیوید مورتلاک» مقام سابق کاخ سفید در امور تحریم‌ها می‌گویند این بیانیه صادره سعی دارد انتقادات دولت ایران را کاهش داده و همچنین سردرگمی‌هایی را که طی یک سال اخیر درباره امکان استفاده ایران از دلار بوجود آمده، شفاف سازی کند.

 

مورتلاک معتقد است دولت آمریکا با چنین دستورالعمل‌هایی سعی دارد هرکاری که می‌تواند انجام دهد تا توافق هسته‌ای را حفظ کند.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------