کاهش قیمت شکر



  اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی ,قیمت شکر

قیمت شکر در آخرین روزهای مهرماه وضعیت متعادل‌تری نسبت به یکی - دو ماه اخیر پیدا کرده است اما همچنان حدود ۷۰۰ تومان بالاتر نرخ مصوب در مغازه‌های سطح شهر عرضه می‌شود.

 به گزارش ایسنا، آخرین بررسی‌ها از بازار نشان می‌دهد که وضعیت عرضه و توزیع شکر در مقایسه هفته‌های گذشته بیشتر شده و قیمت این محصول نیز در مقایسه با تابستان پایین‌تر آمده و به طور متوسط کیلویی ۲۸۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان فروخته می شود اما همچنان بالاتر از نرخ مصوب و آنچه به عنوان قیمت منطقی از سوی وزارت جهاد کشاورزی اعلام شده است، در سطح شهر فروخته می‌شود.

 

شکر در سال‌های گذشته جزو آن دسته کالاهای اساسی بود که به دلیل داشتن نرخ مصوب با تغییر و نوسان قیمتی مواجه نمی‌شد و معمولا از ثبات برخوردار بود اما امسال وضعیت بازار شکر متفاوت از سال‌های قبل شد. در اوایل تابستان سال جاری قیمت شکر به یکباره جهش قابل توجهی پیدا کرد و از کیلویی ۲۳۰۰ تومان به حدود ۳۰۰۰ تا ۳۵۰۰ تومان رسید و در ادامه با کمتر شدن عرضه و کمیاب شدنش در سطح بازار قیمت آن به کیلویی بیش از ۴۰۰۰ تومان هم رسید تا گران فروشی آشکار برای این کالای اساسی اتفاق بیفتد.

 

در اواسط مهر ماه با عرضه بیشتر این محصول در بازار، قیمت تا حدودی روند کاهشی پیدا کرد و از کیلویی ۴۰۰۰ تومان به‌طور متوسط به کیلویی ۳۰۰۰ تومان رسید.

 

به اعتقاد دبیر انجمن صنایع قند و شکر یکی از عواملی که باعث کاهش قیمت و متعادل‌تر شدن شکر در بازار شده این است که پیش از این به دلیل این‌که برخی مصرف‌کنندگان مانند شیرینی‌فروشی‌ها و دیگر صنایع احساس می‌کردند که امکان کمبود در عرضه شکر وجود دارد و این محصول را برای یک ماه خود خریداری می‌کردند، اما به تدریج عرضه شکر و تولید داخل در بازار روبه افزایش است و همین موضوع دلیلی برای کاهش قیمت شکر در بازار است.

 

اما با وجود این کاهش قیمت، همچنان این محصول ۵۰۰ تومان بیش از نرخ ۲۳۰۰ تومان که به عنوان نرخ منطقی برای شکر تعیین شده است در سطح شهر قابل مشاهده است تا همچنان گران فروشی شکر ادامه داشته باشد.

 

وزیر جهاد کشاورزی که اخیرا برای ارائه توضیحاتی در خصوص وضعیت بازار شکر به مجلس رفته بود، اظهار کرد که در سال گذشته تولید شکر به یک میلیون و ۵۹۴ هزار تن رسید و امیدواری وجود دارد که در سال جاری این مقدار به یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن برسد.

 

به گفته حجتی، یکی از مشکلاتی که در تولید شکر با آن مواجه هستیم کمبود کارخانجات در مناطق گرمسیری است و اگر این مشکل را نداشتیم می‌توانستیم در یک افق دو تا سه ساله از واردات بی‌نیاز شویم.

 

وزیر جهاد کشاورزی درباره افزایش قیمت شکر در ماه‌های گذشته گفته که باید درسال جاری باید حدود ۶۰۰ هزار تن شکر وارد می‌شد که به دلیل عدم پیگیری به موقع، واردات در مرداد و شهریور انجام نشد و در این مقطع زمانی در بازار کسری ایجاد شد.  

 

از سوی دیگر هم برخی مسئله احتکار و عدم عرضه کافی شکر از سوی عده ای را دلیلی مهم در بالا رفتن قیمت شکر می‌دانند. به گفته برخی ناظران، احتکارگران به دنبال این هستند که با نگه داشتن محصول و عرضه شکر در مقاطعی که تقاضا بالا می رود به گرانی شکر دامن بزنند.

 

در این میان با توجه به گران فروشی و احتکار صورت گرفته انتظار می‌رود برای حفظ و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان دستگاه‌های ذی ربط برخوردها و سیاست‌های لازم را به خرج دهند

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------