شرط افزایش قیمت نفت به ۶۰دلار/کمیته نظارت بازار اوپک تشکیل می‌شود



  اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی, نفت

نماینده سابق ایران در اوپک خواستار تشکیل کمیته نظارت بر بازار اوپک شد و اعلام کرد: در صورت احیای نظام سهمیه بندی و رعایت آن توسط اوپکی‌ها قیمت نفت به بیش از ۶۰ دلار افزایش می‌یابد.

  سیدمحمدعلی خطیبی امروز در گفتگو با مهر درباره تصمیم اخیر اعضای اوپک مبنی بر تعیین سقف تولید نفت، گفت: هم اکنون به طور متوسط روزانه حدود ۱.۵ میلیون بشکه نفت مازاد توسط اعضای اوپک در بازار عرضه می‌شود.

 

نماینده سابق ایران در اوپک با اعلام اینکه بر اساس تصمیم اخیر اوپک قرار است سقف تولید ۳۳ تا ۳۲.۵ میلیون بشکه ای برای تولید نفت کشورهای عضو این سازمان تعریف و عملیاتی شود، تصریح کرد: تعریف سقف تولید نفت گام اول اوپک برای تنظیم عرضه و تقاضا در بازار نفت بوده که کافی به نظر نمی‌رسد.

 

مدیر سابق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران با تاکید بر اینکه به منظور رعایت سهمیه تولید نفت توسط کشورهای عضو اوپک باید یک نظارت دقیق و اصولی در تولید و عرضه نفت کشور انجام شود، اظهار داشت: از این رو پیشنهاد می‌شود کمیته تخصصی نظارت بر بازار نفت اوپک بار دیگر احیا شود و این کمیته با هماهنگی دبیرخانه، رئیس و دبیرکل اوپک بر نحوه عرضه نفت کشورها نظارت داشته باشد.

 

این تحلیلگر بازار نفت با بیان اینکه با نظارت و رصد هفتگی و ماهانه تولید نفت کشورهای عضو اوپک توسط این کمیته می‌توانبه نوعی عرضه نفت توسط اوپکی‌ها را پایش و مدیریت کرد، بیان کرد: از سوی دیگر این کمیته باید با تهیه گزارش تخلفات افزایش تولید نفت کشورهای عضو اوپک را به دبیرکل و سایر اعضای اوپک ارائه کند.

 

خطیبی با اعلام اینکه در صورت مدیریت عرضه توسط کشورهای عضو اوپک در کوتاه مدت امکان افزایش قیمت هر بشکه نفت خام به بیش از ۶۰ دلار وجود دارد، تاکید کرد: این درحالی است که اگر سقف تولید نفت در اوپک تعریف شود و اعضا نسبت به رعایت آن اقدام نکنند عملا هیچ گونه تضمینی برای افزایش قیمت طلای سیاه وجود ندارد.

 

نماینده سابق ایران در اوپک هفته گذشته در گفتگو با مهر با اشاره به مستثنی‌شدن ۳ کشور از طرح سهمیه‌بندی نفت در اوپک، گفته بود: برای توافق نهایی در بین اوپکی‌ها، عربستان باید نقش تولیدکننده شناور نفت اوپک را بازی کند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------