جهانگیری: نفت محور اصلی توسعه کشور است



  اخباراقتصادی,خبرهای   اقتصادی , جهانگیری جهانگیری

معاون اول رییس جمهوری، ایجاد اشتغال مناسب و رفاه مردم را نیازمند عزم و اراده ملی دانست و گفت: تلخ است که گفته شود نتوانستیم سطح رفاه مردم را به قبل از سال 90 برگردانیم،کاری که با اقتصاد و مردم کردند به این راحتی ها قابل جبران نیست.

 به گزارش ایرنا، اسحاق جهانگیری روز دوشنبه در آئین روز جهانی استاندارد که در مرکز همایش های صدا و سیما برگزار شد، افزود: اقتصاد ایران دوران مهمی را پشت سر می گذارد چرا که به دلیل تحریم ها و سوء مدیریت ها در سال های گذشته، اقتصاد کشور با توقف و کندی روبرو شد ولی امروز بسیاری از موانع برداشته شده و شتاب جدیدی باید به اقتصاد کشور بدهیم تا گذشته را جبران کنیم.

 

وی تصریح کرد: تلخ است که گفته شود نتوانستیم سطح رفاه مردم را به قبل از سال 90 برگردانیم. همه تلاش های امروز با جیب مردم سازگار نیست. کاری که با اقتصاد و مردم کردند به این راحتی ها قابل جبران نیست و خود آن ها نیز به این موضوع اذعان داشتند.

 

معاون اول رییس جمهوری خاطرنشان کرد: ماشین حرکت اقتصاد را در گودالی انداخته اند که اگر بخواهد خارج شود زمانبر است و باید تحمل داشته باشیم و دلسوزان نظام و مردم کشور بدانند که کار خستگی ناپذیری را باید قبول کنند تا اقتصاد کشور به حرکت در آید و این اقدام شدنی است.

 

جهانگیری با اشاره به اینکه از توانمندی بخش خصوصی و مدیران اقتصادی شناخت خوبی دارم، گفت: باید بستر مناسبی را در این شرایط ایجاد کنیم تا به چالش های مختلف اقتصادی پیش رو غلبه کنیم.

 

وی اضافه کرد: اشتغال مناسب برای نسل جوان و رفاه حال مردم بهتر خواهد شد و نیازمند عزم و اراده ملی هستیم و سیاست های اقتصاد مقاومتی نیز فرصتی ایجاد کرده تا دولت، مجلس و بخش خصوصی متحد شوند و اقتصاد کشور را به حرکت درآورند.

 

**تاکید بر جلوگیری از واردات کالای فاقد استاندارد

جهانگیری افزود: نقش استاندارد را در واردات کالا تعیین کننده دانست و تاکید کرد: سازمان استاندارد وظیفه دارد از واردات کالاهایی که به طور رسمی به کشور می آیند و کیفیت مناسبی ندارند، جلوگیری کند.

 

معاون اول رئیس جمهوری اظهار داشت: وقتی کالایی از مبادی رسمی وارد کشور می شود، اگر علامت استاندارد داشته باشد، یعنی کنترل فنی بر روی آن انجام گرفته و این جاست که کالای قاچاق در بازار نمایان می شود.

 

وی کارکرد دیگر این سازمان را فرهنگ سازی در بخش استاندارد برشمرد و ادامه داد: باید فرهنگ سازی استاندارد به درجه ای برسد که وقتی مردم به مغازه ای مراجعه می کنند تا جنسی را خریداری کنند، اولین موضوع با اهمیت، داشتن استاندارد آن جنس باشد.

 

جهانگیری با اشاره به اینکه سازمان استاندارد برای برون سپاری کارهای خود باید جدی تر عمل کند، اضافه کرد: یکی از رویکردهای اقتصاد مقاومتی، مردمی کردن اقتصاد بوده است که حتی سازمانی همچون استاندارد، قادر است ماموریت هایش را از قبیل آزمایشگاه ها و بازرسی از اماکن را به بخش خصوصی واگذار کند.

 

وی یادآور شد: اگر بخواهیم همه موضوعات و سرکشی ها بر عهده سازمان استاندارد باشد، غیر ممکن است؛ خصوصا محل ها و موضوعاتی که با ایمنی مردم سرو کار دارند.

 

**انتقاد از حادثه در آسانسور دانشگاه شریف

معاون اول رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: شنیدیم که آسانسور دانشگاه صنعتی شریف دچار اتفاق شد، جای تاسف دارد چرا که کشورهای بسیاری در موضوعات و پژوهش ها، از نظرات این دانشگاه استفاده می کنند؛ بنابراین اگر کسی قبلا اعلام می کرد که این آسانسور اشکال داشته، نواقص برطرف می شد.

 

جهانگیری تصریح کرد: قابل پذیرش نیست که گفته شود بودجه برای رفع نقص نداشتیم؛ چرا که میلیاردها تومان هزینه پژوهش ها را پرداخت می کنیم، باید مقداری را نیز به این موضوع تخصیص داد؛ بنابراین باید کالاهایی که با ایمنی مردم سرکار دارند با جدیت از سوی این سازمان بررسی شود.

 

**نقش استاندارد در اقتصاد مقاومتی

فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتی با اشاره به اینکه بند کاملی در زمینه استاندارد در سیاست های اقتصاد مقاومتی لحاظ شده است، گفت: برای حرکت در مسیر درست کشور، استاندارد جزء پیش نیازها می باشد و در دنیای رقابت، جز با کیفیت مناسب نمی توانیم حضور داشته باشیم.

 

جهانگیری با بیان اینکه بخش خدمات نیز از جایگاه با ارزشی در اقتصاد برخوردار است، افزود: در نقش خدمات باید حساسیت ها بیشتر باشد چرا که امروز بیش از 50 درصد از خدمات تولید ناخالص داخلی به مسئله خدمات تعلق دارد و خدمات، پیش نیازی برای اقتصاد مقاومتی است.

 

وی اضافه کرد: در بخش گردشگری و توریسم درمانی نیز باید خدمات مناسبی صورت گیرد تا قضاوت های مناسبی از سوی خدمات گیرندگان انجام شود و این نیازمند استانداردهایی است که باید در بخش خدمات آن را دنبال کنیم.

 

**مدیریت مفید و موثر بانوان

معاون اول رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه توانمندی بانوان در مسئولیت ها و مدیریت سازمان های مهم می تواند موثر و مفید باشد، اظهار داشت: مدیریت سازمان استاندارد توسط خواهر گرامیمان نمونه ای از این توانمندی ها است که باید شرایطی بوجود آوریم که این نقش ها پررنگ تر شود.

 

جهانگیری با اشاره به اینکه در زندگی اجتماعی و شخصی نیز تعیین معیار و اندازه لازم است، گفت: زمانی می توانیم فردی را موفق معرفی کنیم که با یک سنجش، عملکرد آن را اندازه گیری کنیم که در کالاهای تولیدی و صنعتی به این معیار، استاندارد گفته می شود.

وی افزود: همه کشورهای دنیا برای حرکت اقتصادی، استانداردهایی معرفی کرده اند که پایین ترین شاخص برای فعالیت ها است، در واقع استاندارد هیچ وقت سخت نیست بلکه حداقل هایی است که اگر محصولی از آن کمتر باشد، نباید تولید شود.

 

**استاندارد فرصتی برای تولید کننده

جهانگیری افزود: استاندارد در بخش های مختلف تعیین کننده است و یکی از مهترین نقش های اقتصاد در استاندارد است. بسیاری از صاحب نظران اذعان دارند که داشتن استاندارد صرفا خدمتی به مصرف کننده است ولی تولید کننده بیش از همه از استاندارد خوب نفع می برد به جهت اینکه می تواند در بازار داخلی و خارجی حضور داشته باشد.

 

معاون اول رییس جمهوری خاطرنشان کرد: باید هدف گیری تولید کنندگان، بازارهای بین المللی باشد و امکان ندارد کالایی از کیفیت مناسب برخوردار نباشد و در خارج و داخل ادامه حیات داشته باشد. بنابراین استاندارد برای تولید کننده فرصتی است که ضایعات و منابع خود را تلف نکند.

 

وی گفت: محصول تولیدی از قطعات مختلف ایجاد شده است که در برخی مواقع پس از تحویل به مشتری مجبور به تغییر قطعات می شود؛ البته در بخش خدمات بعد از فروش مشکلات جدی داریم. بنابراین باید این فرهنگ جا بیفتد و به این سمت حرکت کنیم.

 

جهانگیری اضافه کرد: وقتی استاندارد وجود دارد، در بخش تولیدی بسیاری از هزینه ها، سربار نخواهد شد و هزینه ضایعات کاهش می یابد و با داشتن استاندارد، پیدا کردن بازارهای بین المللی و داخلی دشوار نخواهد بود.

 

در این مراسم از تعدادی از واحدهای تولیدی نمونه با حضور معاون اول رییس جمهوری تقدیر بعمل آمد و نشان استاندارد به این واحدها اهدا شد.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------