هر ایرانی در سال130هزارتومان برای تفریح وفرهنگ خرج می کند،420هزارتومان برای لوازم آرایش



  اخباراقتصادی,خبرهای اقتصادی, لوازم آرایش

مقایسه سرانه مصرف لوازم آرایش در ایران و کشورهای اروپایی نشان می‌دهد که ایرانی‌ها به‌طور متوسط ٤,٥‌درصد از درآمد سالانه‌شان را برای لوازم آرایش هزینه می‌کنند، این درحالی است که آلمانی‌ها تنها ١.٥‌درصد و فرانسوی‌ها و انگلیسی‌ها نیز ١.٧‌درصد از درآمد سالانه‌شان را برای خرید لوازم آرایش هزینه می‌کنند.

 به  گزارش  روزنامه شهروند ؛براساس اعلام انجمن واردکنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی کشور، گردش مالی لوازم آرایش در ایران حدود ٢.١‌میلیارد دلار است که این رقم ایران را پس از عربستان به‌عنوان بزرگترین واردکننده لوازم آرایش در خاورمیانه معرفی می‌کند. درواقع زنان ایرانی حدود ٣ برابر بیشتر از همتایان اروپایی خود برای آرایش کردن هزینه می‌کنند. به جز این، براساس اعلام انجمن جراحان فک و صورت سالانه در ایران ٨٠‌هزار جراحی زیبایی سر و صورت انجام می‌شود.

 

البته گفته می‌شود این آمار یک رقم تقریبی و بدون احتساب سایر انواع جراحی زیبایی اعم از جراحی سینه، شکم و باسن است، زیرا در کشور سامانه آماری برای ثبت جراحی‌های زیبایی وجود ندارد. با وجود این، سهم مردم ایران از بازار جهانی جراحی زیبایی ٠.٣‌درصد است. این درحالی است که سهم ایرانی‌ها از بازار جهانی کتاب تنها ٠.١‌درصد است. از این گذشته سینمای ما سالانه ٤٤٥ مرتبه کمتر از آمریکا و ٨٥ بار کمتر از سینمای ژاپن درآمد دارد. این درحالی است که مردم ایران سالانه به اندازه گردش مالی سینمای ژاپن و بیشتر از تمام درآمد سینمای بالیوود برای آرایش خود هزینه می‌کنند.

 

نگاهی به گزارش بانک مرکزی از سبد هزینه خانوار نیز مصداق این ادعاست که امور فرهنگی جایگاه بسیار ناچیزی در هزینه خانوار دارد. بر این اساس، خانواده‌های ایرانی در‌ سال ٩٤ تنها حدود دو‌درصد از درآمد سالانه خود را برای تفریح و امور فرهنگی هزینه کرده‌اند که اگر بخواهیم این رقم را برای هر فرد به دست آوریم عددی حدود ١٣٥‌هزار تومان در ‌سال به دست می‌آید. این درحالی است که سرانه مصرف لوازم آرایش در ایران ٤٢٠‌هزار تومان است. درواقع ایرانی‌ها تقریبا ٣ برابر هزینه‌ای که برای امور فرهنگی و تفریح‌شان انجام می‌دهند برای خرید لوازم آرایش هزینه می‌کنند.

 

هزینه آرایش زنان ایرانی

براساس اعلام انجمن واردکنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی، کشور ایران سهم ٢,١‌میلیارد دلاری از بازار ٧.٢ میلیارد دلاری لوازم آرایش خاورمیانه را در اختیار دارد و پس از عربستان دومین کشور منطقه از نظر میزان مصرف لوازم آرایش است. در گزارش‌های این انجمن همچنین تأکید شده است نزدیک به ٧٠‌درصد واردات لوازم آرایشی به ایران از طریق قاچاق انجام می‌شود و حدود ١٥‌میلیون نفر در ایران مصرف‌کننده لوازم آرایش به شمار می‌آیند. به این ترتیب اگر دلار ٣‌هزار تومانی را در نظر بگیریم، ایرانی‌ها سالانه حدود ٣‌هزار و ٦٠٠‌میلیارد تومان برای آرایش خود هزینه می‌کنند. اگر این رقم را به تعداد مصرف‌کنندگان ایرانی لوازم آرایش تقسیم کنیم، متوجه می‌شویم هر ایرانی سالانه نزدیک به ٤٢٠‌هزار تومان از درآمد خود را صرف خرید اقلام آرایشی می‌کند.

 

براساس گزارش پایگاه تخصصی آمار statista آلمان، سرانه مصرف لوازم آرایش در اروپا به‌طور متوسط معادل ٩٠ یورو است. این درحالی است که این شاخص در آلمان ١٥٨ یورو، در فرانسه ١٦٠ یورو، در انگلیس ١٦١ یورو، در ایتالیا ١٥٤ یورو و در اسپانیا ١٣٧ یورو است. اگر هر یورو را معادل ٤‌هزار تومان در نظر بگیریم متوجه می‌شویم متوسط مصرف لوازم آرایش در اروپا حدود ٣٦٠‌هزار تومان است. بر این اساس آلمانی‌ها ٦٣٢، فرانسوی‌ها ٦٤٠، انگلیسی‌ها ٦٤٤، ایتالیایی‌ها ٦١٦ و اسپانیایی‌ها ٥٤٨‌هزار تومان در‌ سال صرف خرید لوازم آرایش می‌کنند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------