آخرین اخبار اقتصادی

اقتصاد ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد

یک اقتصاددان با بیان اینکه اقتصاد ایران در شرف سائوپائولویی شدن است، گفت: این سائوپائولویی شدن اقتصاد اتفاق افتاده و اکنون…

عبور شتابان بورس از زیان



روز گذشته، شاخص بورس تهران با جهش 1041 واحدی توانست بیشترین رشد روزانه از 22 اسفند را تجربه کند. به این ترتیب، نماگر بازار سهام با ورود به کانال 80 هزار واحدی، برای نخستین بار از اواخر فروردین از زیان خارج شد. نکته قابل توجه معاملات روزهای اخیر بورس تهران، رونق بازار با اهرم صنایع بزرگ کالایی است. جایی که پتروشیمی‌ها و معدنی- فلزی‌ها قدرت‌نمایی می‌کنند. گزارش‌های میان‌دوره‌ای نسبتا مناسب در گروه‌های معدنی- فلزی در کنار افزایش قابل‌توجه نرخ جهانی کالاها موجب شده سهامداران اقبال مناسبی نسبت به صنایع مزبور داشته باشند.

  به  گزارش  دنیای اقتصاد ؛کارشناسان نیز با اشاره به این عوامل مثبت و ورود جریان جدیدی از نقدینگی نسبت به آینده بازار سهام خوش‌بین شده‌اند. با این حال، روند آینده رشد قیمت‌ها از نگاه تحلیلگران نمی‌تواند به سرعت روزهای اخیر باشد. از سوی دیگر، برخی ریسک‌ها همچنان باقی مانده‌اند که می‌توانند مانعی در برابر رشد قیمت‌ سهام باشند. حرکت به سمت تک‌نرخی شدن ارز که برای برخی گروه‌های بزرگ با افزایش هزینه‌ها همراه است، بازگشایی نمادهای بانکی، نتیجه انتخابات آمریکا و وضعیت اقتصادی چین که بر قیمت کالاها اثرگذار هستند، مهم‌ترین ریسک‌های آینده بورس تهران محسوب می‌شوند؛ بنابراین سهامدارانی که تازه وارد این بازار می‌شوند، باید از حرکت‌های شتاب‌زده پرهیز کنند و اسیر نوسانات مقطعی نشوند.

 

بورس تهران دیروز تحت تاثیر شرایط رونق در بازارهای جهانی، شاهد آغاز هفته پر قدرتی بود تا جایی که شاخص کل این بازار با رشد 3/ 1 درصدی، بیشترین رشد روزانه از ابتدای سال جاری تاکنون را به ثبت رساند.

 

نماگر بازار سهام کشور دیروز با رشد 1041 واحدی خود از کانال 79 هزار واحدی عبور کرد و در پایان معاملات در ارتفاع 80 هزار و 341 واحدی ایستاد. با قرار گرفتن بازار در این سطح، بورس تهران نه تنها از کمند زیان از ابتدای سال نجات یافت بلکه رشد 15/ 0 درصدی نیز در کارنامه سال 95 این بازار به ثبت رسید. پس از مدت‌ها پیشتازی شاخص کل هم‌وزن نسبت به نماگر اصلی بازار سهام، دیروز شاهد رشد 85/ 0 درصدی این شاخص بودیم (تفاوت 45/ 0 واحد درصدی با رشد شاخص کل). این موضوع نشان می‌دهد عمده رشد شاخص کل در جریان معاملات دیروز توسط معاملات مثبت در نمادهای بزرگ رخ داده است.

 

همان‌طور که در گزارش‌های پیشین «دنیای اقتصاد» اشاره شد، آغاز فصل پاییز برای بورس تهران خوش‌یمن بود. در همین راستا نیز نماگر این بازار از آغاز مهر ماه تا پایان معاملات روز گذشته موفق به رشد 5 درصدی شد. هر چند از ابتدای مهرماه شاخص کل به دلایل مختلفی همچون ورود اعتبارات کارگزاری‌ها و خوش‌بینی به وضعیت صنایع به دلیل خوش‌بینی نسبت به گزارش‌های 6 ماهه معاملات مثبتی را پیش برد، اما شاید کمتر کسی انتظار داشت که بازار سهام بتواند بدون کمک گروه خودرویی موفق به ثبت چنین رشدی در معاملات روز گذشته شود. با این حال شاخص کل دیروز به کمک معاملات مثبت نمادهای فلزی، معدنی و شیمیایی با جهش 3/ 1 درصدی بر قله سال 95 ایستاد.

 

رشد قیمت در گروه‌های کالایی بورس تهران که سهم بزرگی از ارزش بازار سهام را در اختیار دارند، دیروز محرک رشد عمومی قیمت سهام شد. در همین راستا روز گذشته نمادهای«فملی»، «وغدیر»، «فولاد»، «پارسان»، «کگل» و «فارس» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس داشتند. رشد و پایداری نسبی اوره و متانول واکنش مثبت فعالان بازار به نمادهای پتروشیمی را به دنبال داشت. بازار فلزات جهانی همچون روی و مس نیز با شرایط مساعدی معاملات خود را به پایان رسانند. این موضوع رشد قیمت در نمادهای وابسته به این کالاها را رقم زد.

 

 شرایط کنونی و آینده صنعت پتروشیمی

همان‌طور که اشاره شد یکی از گروه‌های موثر در جهش دیروز، معاملات مثبت گروه پتروشیمی بود. وحید هلالات کارشناس بازار سهام، درخصوص نمادهای زیر مجموعه گروه پتروشیمی می‌گوید: قیمت زغال‌سنگ در چند ماه اخیر رشد زیادی را تجربه کرد و به اعتقاد کارشناسان در این محدوده کنونی نیز تثبیت خواهد شد و افت چندانی نخواهد داشت.

 

زغال‌سنگ به‌عنوان یکی از مواد اولیه استفاده شده در صنایعی مانند فولادسازی، تولید اوره و متانول در چین است. این عامل سبب شده است که هزینه تولید این شرکت‌ها افزایش پیدا کند و زمینه رشد قیمت محصولات فراهم شود. شرکت‌های تولید‌کننده این محصولات در کشور ما از گاز طبیعی به‌عنوان سوخت استفاده می‌کنند و این موضوع سبب شده که این عامل برای شرکت‌های مزبور یک مزیت به شمار‌ آید. از این رو افزایش قیمت جهانی متانول و دیگر کالاهای اساسی روی شرکت‌های ایرانی یک تاثیر مثبت خواهد گذاشت. هلالات افزود: البته این پیش‌بینی در مورد گروه‌های مزبور از ماه‌ها قبل وجود داشت اما به دلیل بزرگ بودن این صنایع، ورود نقدینگی سهامداران به این نمادها همواره با یک فاصله زمانی رخ می‌دهد.

 

هلالات در پاسخ به این سوال که اگر نرخ خوراک گاز نیز همچون نرخ خوراک مایع براساس نرخ آزاد محاسبه شود، گفت: اگر نرخ خوراک گازی نیز بر اساس ارز آزاد محاسبه شود، هر چند هزینه این شرکت‌ها افزایش می‌یابد با این حال رشد قیمت محصولات این شرکت‌ها در بازار‌های جهانی در نهایت به بهبود شرایط سودآوری آنها منجر خواهد شد. وی به مصوبه هفته گذشته در مورد محاسبه نرخ خوراک پتروشیمی بر اساس ارز آزاد اشاره کرد و گفت: این مصوبه در مورد نرخ خوراک مایع صنایع پتروشیمی است. شرکت‌هایی همچون هلدینگ خلیج فارس و پتروشیمی امیر کبیر از خوراک مایع استفاده می‌کنند. از این رو مصوبه مزبور یک تهدید بر سر راه سودآوری این شرکت‌ها به شمار می‌رود. چرا که این شرکت‌ها اجازه افزایش قیمت محصولات خود را ندارند در حالی‌که قیمت مواد اولیه‌شان با رشد مواجه بوده است.

 

معاملات با نیم ساعت تاخیر بازگشایی شد

دیروز به دلیل بروز مشکلات فنی در هسته معاملات بازار سهام که از سوی شرکت مدیریت فناوری بورس وابسته به سازمان بورس و اوراق بهادار راهبری و مدیریت می‌شود، بازگشایی کلیه بورس‌ها در بورس اوراق بهادار تهران با نیم ساعت تاخیر آغاز شد. لزوم رفع این ایرادات در شرایطی که تلاش‌های بسیاری در جهت جلب توجه خارجی‌ها به بازار سهام کشور انجام می‌شود، امری انکار‌ناپذیر است. برای بازار سهامی که سودای بین‌المللی شدن در سر دارد، رفع این اشکالات فنی بسیار مهم است. این موضوع باید مورد توجه متولیان امر قرار گیرد.

 

 آمار معاملات

روز گذشته در مجموع بیش از یک میلیارد و 273 میلیون سهم به ارزش حدود 278 میلیارد تومان در 83 هزار و 348 دفعه دست به دست شد. حجم و ارزش معاملات خرد بازار حدود یک میلیارد سهم به ارزش 226 میلیارد تومان بود. جایگاه نخست جدول نمادها با بیشترین ارزش معاملات به معامله 7/ 13 میلیارد تومانی «فاذر» اختصاص داشت. رتبه دوم این جدول نیز در اختیار «وامید» قرار گرفت. «وامید» همچنین در صدر جدول نمادها با بیشترین حجم معاملات قرار داشت. «فملی» نیز در رتبه دوم این جدول قرار گرفت. از بین صنایع فعال دیروز در بورس، 9 صنعت با افت شاخص و 25 صنعت با رشد شاخص مواجه شدند. در صدر صنایع با بیشترین رشد گروه کانه‌های فلزی و چند رشته‌ای صنعتی قرار داشتند. گروه حمل و نقل و زغال‌سنگ نیز قعر جدول بازدهی صنایع روز شنبه را به خود اختصاص دادند.

 

رفت و برگشت‌های دیروز بازار

طی معاملات دیروز نماد معاملاتي شركت‌هاي گسترش سرمايه گذاري ايران خودرو، ليزينگ ايرانيان، توليدي كاشي تكسرام، ملي صنايع مس ايران با توجه به تعديل پيش بيني‌ درآمد هر سهم سال مالي منتهي به اسفند 95، نماد معاملاتی شرکت خوراك دام پارس با توجه به تعديل پيش‌بيني درآمد هر سهم سال مالي منتهي به 30 آذر 95، با محدوديت نوسان قيمت آماده انجام معامله شدند.

 

همچنین نماد معاملاتی شرکت سیمان مازندران پس از برگزاری مجمع عمومی فوق العاده مبنی بر تصویب افزایش سرمایه با استفاده از مکانیزم حراج قیمتی بازگشایی شد. طبق اعلام این شركت افزايش سرمايه شركت تا تاريخ برگزاري مجمع عمومي عادي سالانه ثبت نخواهد شد و سود نقدي مصوب مجمع به سرمايه جديد (حق تقدم‌هاي حاصل از افزايش سرمايه) تعلق نمي‌گيرد. نماد معاملاتي شركت‌ كشتيراني جمهوري اسلامي ايران نیز پس از برگزاري مجمع عمومي عادي سالانه مبني بر تقسيم سود نقدي بازگشایی شد. در جریان معاملات روز شنبه نماد معاملاتی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه برای تقسیم سود نقدی، بدون محدودیت نوسان قیمت بازگشایی شد و کاهش قیمت چشمگیری را تجربه کرد.

 

«حکشتی» در جریان معاملات دیروز با افت بیش از 9/ 7 درصدی قیمت خود در صد نمادها با بیشترین تاثیر منفی در محاسبه شاخص کل، مانع رشد بیشتر این نماگر شد. بررسی معاملات این نماد نشان می‌دهد حدود 200 هزار سهم از معاملات این نماد (5/ 99 درصد حجم معاملات این نماد) بین معامله‌گران حقوقی جابه‌جا‌ شده است. حکشتی در گزارش عملکرد سه ماهه منتهی به 31 خرداد سال 96 با زیان 10‌ریالی به ازای هر سهم مواجه بوده است. در بازار دیروز نماد معاملاتي شركت سيمان هرمزگان و شركت صنعتي و كشاورزي شيرين خراسان با توجه به تعديل پيش بيني درآمد هر سهم، نماد معاملاتي شركت سبحان دارو برای برگزاري مجمع عمومي فوق‌العاده به منظور تصميم‌گيري درخصوص افزايش سرمايه، متوقف شدند.

 

بازگشایی شتران در بورس تهران

بر‌اساس پیغام ناظر امروز نماد معاملاتي شركت پالايش نفت تهران (شتران) براي اولين بار پس از پذيرش و درج نام شركت طی انتقال از فرابورس به بورس، در فهرست نرخ‌هاي بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران بازگشایی خواهد شد.

 

  اخبار اقتصادی,خبرهای اقتصادی ,بازار سهام

  

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------