چیت چیان: کمتر ازیک پنجم هزینه های انشعاب برق دریافت می شود



  اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی,وزیر نیرو

وزیر نیرو می گوید، به طور میانگین در مناطق مختلف کشور از کلانشهرها تا شهرهای متوسط، کوچک و روستاها کمتر از یک پنجم هزینه های واقعی انشعاب برق از مشترکان دریافت می شود و با توجه به اینکه وزارت نیرو پولی از دولت دریافت نمی کند، مردم باید مشارکت بیشتری داشته باشند.

 به گزارش  ایرنا، حمید چیت چیان امروز (یکشنبه) در پاسخ به سوالات نمایندگان مجلس درخصوص دلایل افزایش قیمت انشعاب برق، سهم مردم از سرمایه گذاری در صنعت برق و اقدام های وزارت نیرو برای کاهش تلفات انرژی در خطوط انتقال برق در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حضور یافت.

 

وی درباره هزینه های انشعاب برق گفت: فقط 42 درصد هزینه های انشعاب برق 25 آمپر در کلانشهرها، 13 درصد هزینه ها در شهرهای گرمسیری نظیر بندرعباس و اهواز و 6.9 درصد هزینه ها در روستاها دریافت می شود.

 

به گفته وزیر نیرو، در شرایطی که هزینه ها بالاست و نرخ های مصوب برای دریافت از مردم پایین است، مابه التفاوت موجود را دولت یا مردم باید بپردازند، اما شاهد بودیم حتی در سال های پردرآمد دولت و زمانی که نفت بشکه ای 120 دلار فروخته می شد هم دولت پرداختی در این زمینه نداشت.

 

چیت چیان با بیان این که شرایط کنونی، بدهی های زیادی را به پیمانکاران صنعت برق و سازندگان تجهیزات تحمیل کرده است، افزود: حتی یک ریال از پول دریافتی از مردم به شرکت های توزیع برق کشور داده نمی شود، بلکه اینها ودیعه است و باید به سرمایه تبدیل شود.

 

وی خاطرنشان کرد: هم اینک بطور نمونه شرکت «ایران ترانسفو» 2 هزار و 660 میلیارد ریال ، شرکت «افراز آزما» تولیدکننده کنتور 350 میلیارد ریال، شرکت «طوس فیوز» 110 میلیارد ریال، شرکت «بهینه سازان طوس» 50 میلیارد ریال و پیمانکاران اجرای شبکه های توزیع برق 13 هزار و 970 میلیارد ریال از شرکت های توزیع برق مطالبه دارند. بسیاری شرکت ها به دلیل بدهی ها در آستانه تعطیلی اند و همه این بدهی ها به دلیل دریافت یک پنجمی هزینه های انشعاب است.

 

وزیر نیرو اضافه کرد: بطور قطع مجلس شورای اسلامی صلاح نمی داند صنعت برق ایران همچون برخی کشورهای همسایه شود که در آنها شاهد وجود یک ژنراتور در هر محله و شبکه های تار عنکبوتی برق هستیم که با 10 برابر هزینه کرد، روزانه در نهایت دو تا سه ساعت برق دارند.

 

چیت چیان هشدار داد، در صورت ادامه روند موجود و پایین نگه داشتن هزینه ها، ایران نیز به سرنوشت این کشورها دچار خواهد شد؛ در حالی که صنعت برق کشور دارای مقام چهاردهم جهان در عرصه ظرفیت نیروگاهی است.

 

این عضو کابینه دولت یازدهم با اشاره به بدهی افزون بر 320 هزار میلیارد ریالی وزارت نیرو در ابتدای امسال، به طرح این پرسش پرداخت که این هزینه ها باید از کجا پرداخت شود و از مجلس درخواست راهنمایی کرد.

 

چیت چیان یادآور شد، وزارت نیرو در همه این موارد مطابق قانون مصوبه مجلس شورای اسلامی عمل کرده است.

 

وزیر نیرو همچنین حداکثر تلفات انرژی در شبکه های انتقال برق را سه درصد عنوان کرد و گفت: با تلاش های انجام شده، در سه سال گذشته میزان تلفات انرژی در شبکه های توزیع برق از بیش از 15 به کمتر از 11 درصد رسیده که تحولی در جهت «اقتصاد مقاومتی» بوده است.

 

چیت چیان تاکید کرد، برای مشترکانی که توان پرداخت یکباره هزینه های انشعاب برق را ندارند، تا حد امکان دریافت قسطی هزینه ها در دستور کار قرار دارد.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------