واردات ۱۵ کیلوگرم دارو به قیمت ۲ دلار!



  اخباراقتصادی,خبرهای اقتصادی, واردات دارو

۱۵ کیلوگرم داروی معده "امپرازول" به ارزش دو دلار از هند به ایران وارد شده است که به گفته رییس اتحادیه واردکنندگان دارو احتمالا این محموله، نمونه ماده اولیه بوده است.

 به گزارش ایسنا، به گفته رییس سندیکای صاحبان صنایع داروی انسانی، حدود ۹۵ درصد از داروهای مورد استفاده در ایران در داخل تولید می‌شود و شرکت‌های داروسازی در سال‌های اخیر توانسته‌اند در زمینه‌ تامین نیاز داخلی بسیار خوب عمل کنند.

 

کبریایی‌زاده این را هم گفته بود که تنها برخی از داروهای خاص که امکان تولید آنها در ایران نیست یا تولید آنها صرفه اقتصادی ندارد از طریق واردات تامین می‌شود.

 

یکی از رایج‌ترین داروهای مورد استفاده در بیماری‌های گوارشی داروی امپرازول است که بسیاری از متخصصان گوارش این دارو را برای بیماری‌هایی چون زخم معده، گاستریت (تورم معده) و ... تجویز می‌کنند.

 

این دارو از قیمت بالایی در ایران برخوردار نیست و یک شیشه ۳۰ تایی آن حدود ۲۰۰۰ تومان به فروش می‌رسد و در عین حال گفته می‌شود که بسیاری از داروها در ایران زیان‌ده بوده و به عبارتی وزارت بهداشت به آنها یارانه می‌دهد.

 

این در حالی است که در گزارش شش ماهه گمرک جمهوری اسلامی ایران آمده است که در نیمه نخست سال جاری ۱۵ کیلوگرم امپرازول به ارزش تنها دو دلار از کشور هند به ایران وارد شده است.

 

این دارو که مانند سایر داروها از حوزه تجاری فرودگاه امام خمینی (ره) به ایران وارد شده است از لحاظ ارزش ریالی تنها ۷۰۸۰ تومان قیمت‌گذاری شده است؛ به عبارت دیگر هر کیلوگرم از آن تنها ۴۷۲ تومان برای واردکننده هزینه در بر داشته است.

 

در این باره ناصر ریاحی - رییس اتحادیه واردکنندگان دارو - با بیان این‌که در داروهایی که تولید آنها در داخل انجام و نیاز داخل تامین می‌شود، واردات رسمی نداریم، گفت: مگر در مواردی که دارو برای مقایسه با داروی تولید داخل به کشور وارد شود یا این‌که احساس شود که داروی مشابه خارجی بازار خود را دارد و اگر به صورت رسمی وارد نشود، قاچاق خواهد شد، در حدود دو تا سه درصد از نیاز داخل اجازه واردات داده می‌شود.

 

وی افزود: در صورت واردات این اقلام دارویی، رقم آنها بسیار جزیی است؛ به عنوان مثال اگر رقم کل واردات را یک میلیارد دلار در نظر بگیریم، مجموع واردات به این شکل بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون دلار است.

 

رییس اتحادیه واردکنندگان دارو در خصوص واردات ۱۵ کیلوگرم امپرازول از هند به ایران، اظهار کرد: واردات دارو از هند به طور کلی ممنوع است مگر درباره‌ی شرکت‌هایی که به آمریکا و اروپا صادرات دارند و از بیش از هفت هشت سال پیش در ایران به ثبت رسیده‌اند.

 

به گفته ریاحی، ماده دارویی وارد شده به احتمال قوی ماده اولیه تولید داروی امپرازول بوده است.

 

وی درباره‌ رقم پایین ارزش این داروی وارد شده نیز ادامه داد: شاید ماده اولیه وارد شده به عنوان نمونه از کشور هند به ایران ارسال شده است، یعنی در واقع ماده مورد نظر فاقد ارزش بوده، ولی با توجه به این‌که گمرک حتما باید رقمی را برای آن در نظر بگیرد، دو دلار را به عنوان ارزش آن قرار داده است.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------