آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

افزایش ۴ برابری قیمت گوشت،۳ برابری قیمت برنج ، ۳/۵ برابری ماهی و ۳ برابری تخم‌مرغ در دو سال

با وجود رشد شدید قیمت‌ها، در سال جاری با شنیدن خبر سیاست‌های انبساطی این احتمال وجود دارد که تورمی بیش از آنچه در سال‌های…

نگاهی به سناریوهای اصلی قیمت بنزین در سال 93/ بنزین 1000 تومانی به جایگاه‌های سوخت می رسد؟



اخبار,اخبار اقتصادی,قیمت بنزین


اخبار اقتصادی - نگاهی به سناریوهای اصلی قیمت بنزین در سال 93/ بنزین 1000 تومانی به جایگاه‌های سوخت می رسد؟

با توجه به این که در قانون بودجه سال 93 کل کشور اجازه افزایش 38 درصدی قیمت حامل های انرژی صادر شده است به نظر می رسد نرخ 700 تومان برای بنزین سهمیه ای و 1000 تومان برای بنزین آزاد جدی ترین گزینه روی میز دولت است.

به گزارش نامه نیوز، سرانجام پس از گذشت حدود 40 ماه از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها دولت یازدهم تصمیم نهایی برای ورود به فاز دوم هدفمندی را اتخاذ کرده و بنا بر اعلام مسئولان دولتی اوایل سال جاری فاز دوم این قانون اجرایی می شود.

اما مسئولان دولت یازدهم که بارها به نحوه اجرای قانون هدفمندی در سال های گذشته انتقاد کرده اند در زمان بررسی لایحه بودجه سال 93 کل کشور در مجلس الحاقیه ای را با عنوان اصلاحیه قانون هدفمندی یارانه ها به مجلس ارسال کردند و نمایندگان نیز پس از بررسی های خود و تایید شورای نگهبان مجوز اصلاح این قانون در سال 93 را صادر کردند.

در حالی که بنا بر اعلام مسئولان دولتی اصلاح در نحوه پرداخت یارانه نقدی و حمایت از تولید و بیمه اهداف اصلی فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها است موضوع افزایش قیمت حامل های انرژی نیز این روزها به عنوان یکی از دغدغه های اصلی مردم در این زمینه مطرح شده است.

این در شرایطی است که حجت الاسلام حسن روحانی در روزهای پایانی سال 93 اعلام کرد که دولت به دنبال اصلاح قانون هدفمندی یارانه ها است و در این زمینه قیمت حامل های انرژی تغییر می کند اما شیب افزایش قیمت ها ملایم خواهد بود همچنین متقاضیان دریافت یارانه نقدی باید مجددا ثبت نام کنند.

با فرا رسیدن سال 93 گمانه زنی ها درباره ورود به فاز دوم هدفمندی یارانه ها کاهش یافت اما همچنان مردم به دنبال اخبار جدید در این رابطه بودند و سرانجام سازمان هدفمندی یارانه‌ها با انتشار اطلاعیه ای در روز دهم فروردین ماه اعلام کرد ثبت نام از سرپرستان متقاضی و نیازمند یارانه نقدی در سال ۹۳ به طور همزمان از ۲۰ فروردین ماه جاری در سراسر کشور و از طریق سایت رفاهی آغاز می‌شود.

بر اساس این اطلاعیه ثبت نام از سرپرستان متقاضی نیازمند یارانه نقدی که عدد سمت راست شماره کارت ملی آن‌ها «صفر» است از صبح روز ۲۰ فروردین ماه جاری، به طور همزمان در سراسر کشور و از طریق شبکه اینترنتی به نشانی www.refahi.ir و یا از طریق مراکز کمیته امداد، بهزیستی، دفاتر پستی، استانداری ها و فرمانداری‌ها و دفاتر پستی و فناوری اطلاعات روستایی انجام می‌شود.

همچنین سرپرستان متقاضی نیازمند یارانه نقدی که عدد سمت راست شماره کارت ملی آن‌ها «یک» است نیز باید در روز دوم ثبت نام یعنی ۲۱ فروردین ماه جاری اقدام به نام نویسی در سایت رفاهی کنند. سرپرستان متقاضی نیازمند یارانه نقدی به ترتیب در روزهای بعد با عدد سمت راست شماره کارت ملی «دو» در روز ۲۲ فروردین، عدد «سه» در روز ۲۳ فروردین، عدد «چهار» در روز ۲۴ فروردین، عدد «پنج» در روز ۲۵ فروردین، عدد «شش» در روز ۲۶ فروردین، عدد «هفت» در روز ۲۷ فروردین، عدد «هشت» در روز ۲۸ فروردین و در نهایت عدد «۹» در روز ۲۹ فروردین ماه جاری انجام خواهد شد.

همچنین روزهای ۳۰ و ۳۱ فروردین ماه جاری به ثبت نام از سرپرستان خانوارهای متقاضی یارانه نقدی تعلق دارد که در طی ۱۰ روز قبل به هر دلیل موفق به ثبت نام نشده‌اند.

در حالی که 4 روز دیگر تا ثبت نام مجدد متقاضیان دریافت یارانه نقدی باقی نمانده است همچنان مسئولان دولتی درباره نحوه پرداخت یارانه نقدی در سال 93 اظهارنظری را مطرح نکرده اند و درباره حذف یارانه نقدی افراد پردرآمد و همچنین میزان پرداخت یارانه نقدی ابهاماتی مطرح است.

این اتفاق ها در شرایطی رخ داد که همچنان موضوع افزایش قیمت بنزین به عنوان یکی از دغدغه های اصلی مردم مطرح است و تا کنون تصمیم نهایی دولت در این زمینه اعلام نشده و بر همین اساس سناریوهای مختلفی در این زمینه مطرح شده است.

علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی در این رابطه اعلام کرده که قیمت‌ها با شیبی ملایم افزایش خواهد یافت. همچنین علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز با بیان اینکه شیب افزایش قیمت بنزین در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها که امسال اجرا می‌شود بسیار آرام خواهد بود، از مردم درخواست کرده است آن‌هایی که نیاز به یارانه ندارند، انصراف دهند.

اما علی محمد احمدی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس از احتمال تک نرخی شدن بنزین خبر داده و گفته است در این صورت نرخ بنزین آزاد که در حال حاضر ۷۰۰ تومان است با احتساب ۳۰ درصد حدود ۱۰۰۰ تومان تعیین می‌شود.

این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس همچنین اعلام کرده است به احتمال بسیار زیاد میزان افزایش قیمت حامل های انرژی بیش از ۳۰ درصد نخواهد بود.

همچنین حمیدرضا فولادگر رئیس کمیسیون اصل 44 مجلس گفته است این افزایش قیمت مقرر است در نیمه دوم فروردین امسال اجرا شود و دو گزینه قیمتی برای آن مطرح شده است که هنوز هیچ یک قطعی نیست.

اما در حالی که پیش از آغاز سال 93 شایعاتی مبنی بر رسیدن قیمت بنزین به 1300 تومان مطرح شده بود محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس جمهور در این رابطه گفته است بنزین 1300 تومان نمی شود. یعنی اصلا چنین چیزی مطرح نیست.  اصلا در مشی دولت برخورد ناگهانی با پدیده ها نیست.

وی همچنین تاکید کرده است ملت شریف ایران باید بدانند که درهر صورت سهمیه بنزین موجود در کارت‌های سوخت بدون محدودیت خاص در کارتهایشان معتبر است.

همچنین شایعاتی درباره قیمت ۷۰۰ تومان برای بنزین سهمیه‌ای و ۱۲۰۰ تومان برای بنزین آزاد مطرح شده است که تا کنون اظهارنظری در این رابطه مطرح نشده است.

اما با توجه به این که در قانون بودجه سال 93 کل کشور اجازه افزایش 38 درصدی قیمت حامل های انرژی صادر شده است به نظر می رسد نرخ 700 تومان برای بنزین سهمیه ای و 1000 تومان برای بنزین آزاد جدی ترین گزینه روی میز دولت است.           
اخباراقتصادی -  نامه نیوز

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------