تشدید مجدد اختلافات در اوپک / عربستان، ایران را تهدید کرد



  اخباراقتصادی,خبرهای  اقتصادی ,قیمت نفت

تشدید مجدد اختلافات در اوپک / عربستان، ایران را تهدید کرد: تولیدتان را محدود نکنید، تولیدمان را به 12 میلیون بشکه در روز می رسانیم

تشدید اختلاف میان اعضای اوپک باردیگر چشم‌انداز بهبود قیمت نفت در بازارهای جهانی را تیره کرده است. عربستان تهدید کرده که اگر ایران تولید خود را محدود نکند این کشور نیز تولید خود را افزایش خواهد داد. 

تشدید اختلاف میان اعضای اوپک باردیگر چشم‌انداز بهبود قیمت نفت در بازارهای جهانی را تیره کرده است. عربستان تهدید کرده که اگر ایران تولید خود را محدود نکند این کشور نیز تولید خود را افزایش خواهد داد.

 

به گزارش  انتخاب ، چند هفته پس از توافق اعضای اوپک برای کاهش سقف تولید نفت و افزایش اندکی در قیمت جهانی نفت، تشدید اختلاف اعضای اوپک باردیگر چشم‌انداز بهبود قیمت را مبهم کرده است. عربستان و عراق ساز مخالف می‌زنند و مایل به کاهش و یا حتی تثبیت سقف تولید نفت خود نیستند.

 

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع داخلی عربستان گزارش داد که دولت این کشور تهدید کرده که اگر رقیب‌اش ایران، تولید نفت خود را محدود نکند، این کشور به افزایش قابل‌توجه تولید نفت دست خواهد زد.

 

منبع گزارش رویترز گفته است: «سعودی‌ها تهدید کرده‌اند که تولید خود را به سطح ۱۱ و یا حتی ۱۲ میلیون بشکه در روز برسانند.»

 

تهدید عربستان در نشست جمعه گذشته (۷ آبان ۹۵) اعضای اوپک در  وین صورت گرفته است. در این نشست قرار بود درباره جزئیات طرح کاهش تولید نفت (فریز نفتی) گفت‌وگو شود. بر روی کلیات این طرح در نشست ۲۸ سپتامبر اعضای اوپک در الجزایر  توافق شده بود.

 

رویترز در گزارش خود نوشته است درنشست جمعه گذشته در وین نمایندگان عربستان سعودی حتی تهدید به ترک جلسه کرده بودند.

 

اعضای اوپک در اجلاس ۲۸ سپتامبر در الجزیره  بر سر کاهش سقف تولید از ماه نوامبر، به توافق رسیده بودند. طبق این توافق قرار بود تولید نفت اوپک از اول ماه نوامبر از ۳۳ میلیون و ۲۴۰ هزار بشکه در روز به ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یابد.

 

عراق دومین تولیدکننده بزرگ اوپک پس از عربستان است و کارشناسان می‌گویند اگر این کشور در فریز نفتی همراهی نکند کاهش ۷۵۰ هزار بشکه‌ای در تولید اوپک و تثبیت بازار نفت امکان‌پذیر نخواهد شد.

 

اما عراق می‌گوید نمی‌خواهد تولید نفت خود را  کاهش دهد. عراق در حال حاضر روزانه ۴ میلیون و ۷۷۰ هزار بشکه نفت تولید می‌کند.

 

با اعلام مخالفت عراق با فریز نفتی‌، تردیدها برای عملی ساختن تصمیم اوپک برای کاهش تولید افزایش یافته است زیرا خطر این وجود دارد که سایر تولیدکنندگان نفت خواستار معافیت مشابه شوند. اختلاف میان اعضای اوپک شانس توافق با کشورهای غیراوپک مانند روسیه را از بین برده است.

 

اعضای اوپک ۳۰ نوامبر باردیگر در وین گردهم خواهند آمد تا درباره طرح فریز نفتی و سهمیه‌بندی تولید برای هریک از اعضا گفت‌وگو کنند. اما به دلیل اختلاف میان اعضای اوپک به ویژه میان ایران و عربستان و اخیرا عراق، بسیاری از ناظران در موفقیت آن تردید دارند.

 

قیمت نفت پس از توافق ۲۸ سپتامبر اوپک بهبود یافته و به بالای ۵۰ دلار رسیده بود. اما پس از اعلام مخالفت عراق با فریز نفتی، دوباره رو به کاهش گذاشته است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------